Oktatási reform: a vidéki általános iskola, ahol kutyák tanítják a gyerekeket

Steiner Petra   
  Megosztom
Oktatási reform: a vidéki általános iskola, ahol kutyák tanítják a gyerekeket

Sok kritika éri az utóbbi időben az oktatási rendszert: a szülők szerint nem megfelelő minőségű a tanítás, a diákok túlterheltek, sokszor pedig egyszerűen csak az oktatók felkészületlenségét hangoztatják. Egy átfogó oktatási reform nélkül lehetetlen megoldani a globális szinten jelentkező problémákat, ám egy kiskunhalasi iskolában találtak egy lehetőséget, amivel a visszahúzódó diákból is lelkes, szorgalmas nebuló faragható.

Az állatok emberekre gyakorolt pozitív hatása már régóta bizonyított tény. Évek óta népszerű foglalkozások a lovas terápiák értelmileg sérült embereknél, vagy éppen a kutyás és macskás órák egyes kórházi osztályokon, idősek otthonában. Az állatasszisztált oktatás is ugyanazon ismereteken alapul, hogy a különböző fajtájú házi kedvencek puszta jelenléte és a velük való foglalkozás ösztönzőleg hat a diákok munkamoráljára, ami végső esetben akár konkrét számokban, például az év végi osztályzatban is realizálódhat. A módszer nem ismeretlen az országban, csupán a létszámhiányból adódóan korlátozott a területi lefedettsége.

A pedagógus elmondta, mindig is nagyon szerette a kutyákat, és szerette volna kihasználni a lehetőséget, hogy a hivatását összeköthesse a számára vitalitást és megnyugvást jelentő állatokkal. A „kiképzésben” a kecskeméti Kutyával egy Mosolyért Alapítvány vezetőjétől, Dr. Juharos Ágotától kapott segítséget, aki elmondása szerint már az első találkozásuk alkalmával biztatta, hogy Maci tökéletes a feladatra.

Az alapítvány amellett, hogy teljes körű felelősséget vállal a kutyáért és annak felvezetőjéért, két vizsgára készíti fel a potenciális jelölteket, amit mindenképpen teljesíteni kell ahhoz, hogy valaki hivatásszerűen végezhesse ezt a tevékenységet. A temperamentumvizsga során vizsgálják azokat a tulajdonságokat, amitől az adott állat biztonsággal alkalmazható gyerekekkel, felnőttekkel való foglalkozásokon, majd ezt követően egy konkrét gyakorlati vizsgán is teljesítenie kell a párosnak, hogy jól működnek együtt.

Úgy érzem, munka velem több volt, mint Macival, mert rá kellett éreznem arra, hogyan bánjak a saját kutyámmal, amikor nem babusgatom, ellátom, hanem következetesen irányítom

– mesélte az okítás kapcsán Horváth Eszter.

Bármilyen fajtájú kutya alkalmas lehet a segítő feladatokra, még egy kis bishon havanese is. Az adott kutya egyénisége, temperamentuma dönti el, ki lehet-e képezni terápiás foglalkozásokra, így az is meglehet, hogy a menhelyi kutyából lesz a négylábú „csodadoktor”. Ajánlott hogy az adott állat heti szinten maximum három tanórán vegyen részt aktívan, mert a gyerekkel vagy idős emberekkel való foglalkozás mentálisan lefárasztja a kutyát. Horváth Eszter elmondta, nagyon odafigyel arra, hogy heti bontásban két egymást követő nap nem tart állatasszisztált órát, hiába látja Macin, hogy akár két egymást követő órát is könnyedén végigcsinálna.

Nekem a kutyát is figyelnem kell, hiszen nagyon sokáig szeretnék vele még ilyen órákat tartani, és ehhez az kell, hogy ő ne fáradjon bele, az idegrendszerét ne terheljük túl, hogy mindig örömmel csinálja

– mondta a kiskunhalasi pedagógus.

Horváth Eszter hangsúlyozta, nagyon szerencsés, mert az iskola előző igazgatónője, aki azóta elhunyt, szintén kutyapárti volt, és se akkor, se azóta nem ütközött akadályba, hogy ezt a munkát ott folytathassa. Maci azonnal belopta magát a gyerekek szívébe, és nemcsak az órákon, hanem a tanórák közti szünetekben a tanáriban is mosolyt csal az emberek arcára, segít a pedagógusnak a tanórák közti kikapcsolódásban. Gyakorlatilag bármilyen tanórán ösztönzi a diákokat a minél jobb teljesítésre, az irodalom, történelem és matematika órán keresztül egészen a testnevelésig.

Frontális órán szoktam azt csinálni, hogy megegyezek a gyerekekkel, hogy minden jó válasz után kiraknak egy ceruzát az asztalra, és ha összegyűlik öt, jelentkeznek, és kérhetnek egy trükköt Macitól. Ez arra ösztönzi azt a diákot is, aki amúgy abszolút nem jelentkezik, nehezen motiválható, hogy majd kiesik a padból, mert tudja, hogy akkor kapcsolatba kerülhet Macival

– számolt be a pozitívumokról a fejlesztőpedagógus.

A hagyományos tanórai keretek mellett tartottak már bemutatót az egész iskola részére, ahol az órákon már megszokott trükkök bemutatása mellett a felelős állattartás fontosságáról is beszélt a pedagógus, de elmondta, gyakorlatilag kifogyhatatlan tárháza van, hogy mire használható az állatasszisztált oktatás, csak fantázia és kreativitás kell hozzá. Még a második vizsgára való felkészüléskor a saját osztályán kezdte tesztelni Maci képességeit, azóta pedig nemcsak iskolán belülről, de kívülről is több megkeresést kapott, hogy betekintést nyerjenek egy kutyás órába. A Kiskunhalasi EGYMI-ben tíz alkalmas látogatási sorozatot vállalt, ahol kifejezetten speciális igényű gyerekeknek tartanak órát, mind a tíz osztályt végigjárva.

Hihetetlenül érdekes volt, hogy előzetesen elmondta a pedagógus, hogy a gyerekeknek mennyire nagyfokú értelmi hiányosságaik vannak, ehhez képest pedig az egyik kislány megdöbbentően tájékozott volt az állatok terén, nagyon jó válaszokat adott, és végig fönt tudta tartani a figyelmét. Egyszerűen a kutyának van egy olyan kisugárzása, ami az ember érzékeire, szociális képességeire hatással van, így teljesen máshogy képesek viselkedni a gyerekek, mint a hétköznapokban

– mesélt a tapasztalatairól a pedagógus.

Horváth Eszter szerint nincs felső korhatár, ameddig érdemes és hasznos bevetni az állatokat órai keretek között, mindennek csak a tanterv diktálta munkatempó és a tanulásra váró anyagok mennyisége szabhat korlátot. Továbbá azt is kifejtette, hogy a tanulásra való ösztönzés mellett az osztályközösség építésére is jó hatással van egy állat, hiszen az osztályon belül azok is megtalálják a közös hangot a kutya által, akik korábban egyáltalán nem beszélgettek egymással, emellett ugyanúgy céges csapatépítőkön is jó hatással lehet a munkatársak együttműködésére.

Így, még ha törvénybe nem is lehet vésni, érdemes elgondolkodnia azon minden jó szándékú iskolavezetőnek, vállalati ügyvezetőnek, hogy egy ilyen apró változtatással mekkora eredményt lehetnek képesek elérni a teljesítményben, ami a diákoknál az év végi bizonyítványban, egy cégnél pedig akár egyéni teljesítményekben, végeredményben pedig a profitban is megmutatkozhat.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

állat

állatbarát

háziállat

állatasszisztált oktatás

oktatás

pedagógia

pedagógus

kiskunhalasi felsővárosi Általános iskola

horváth eszter

maci

dr. juharos Ágota

kutyával egy mosolyért alapítvány

kiskunhalasi egymi