Hihetetlen: ezzel a néhány trükkel még az iskolaundor is legyűrhető

Steiner Petra   
  Megosztom
Hihetetlen: ezzel a néhány trükkel még az iskolaundor is legyűrhető

A kisiskolást vagy kamaszt nevelő szülők gyakran szembesülnek a problémával, hogy az óvodában még rendkívül jó képességű, lelkes, tanulni vágyó lurkóból szinte egyik pillanatról a másikra egy enervált, érdektelen és iskolába járni nem akaró gyermek válik. Jó hír, hogy függetlenül az offline vagy online tanítástól, a negatív tendenciának néhány trükkel gátat lehet szabni. Makra Zsuzsanna, a KEFAG Zrt. PR-menedzsere, gyermek-agykontroll oktató 12 éve tanítja a 7-15 éveseket arra, hogy röpke 2 nap alatt agyuk átprogramozásával valóságos csodát tehetnek: fokozhatják koncentrációjukat, oldhatják a dolgozatok és szóbeli feleletek előtti szorongásukat, és ami a legjobb, megérthetik, hogy tanulni valójában nemcsak kiváltság, egyéni érdek, hanem bizonyos szempontból ugyanolyan fontos, mint a mindennapos testmozgás.

HelloVidék: Hatalmas a kontraszt egy európai és egy afrikai ország oktatása közt. Míg itthon a tanulók többsége nyűgként éli meg az iskolába járást, egy szegény régióban kifejezetten kiváltság, a gyerekek valósággal szomjaznak a tudásra. Alapvetően mi és mikor romlott el/csúszott félre nálunk, ami ennyire rossz irányba vitte el a gyerekek tanuláshoz való hozzáállását?

Makra Zsuzsanna: Az én nézőpontom szerint elsősorban az otthoni „nevelés”, illetve annak hiánya lehet az oka, hogy a gyerekek nem szeretnek iskolába járni. Teljesen eltűnni látszik a magyar lakosság körében a pedagógusok-, és az Ő tudásuknak a tisztelete. Kis hazánkban mindenki ért mindenhez is, ennek okán beleokoskodnak pl. az oktatásba is. Hiányzik a gyerekek többségének az életéből a napirend, a felelősségvállalás a saját dolgaikban, a türelem, az őszinte beszélgetések. Túl sok időt tölt felnőtt-gyerek a „kütyüzéssel”. A felgyorsult, információáradattal teli digitális világot az iskolai oktatás nem tudja lekövetni.

Ezt a sok-sok éve belénk ivódott mentalitást hogy képes egy 2 napos agykontroll tanfolyam, ha nem is alapjaiban megváltoztatni, de legalább a negatív tendenciát pozitív irányba eltolni?

A tanfolyam leginkább az önismeretről szól. Sok-sok jófejű gyermek szorong, stresszes, esetleg a suli mellett túl sok délutáni elfoglaltsága is van (sport, idegen nyelv, zene, stb.), keveset alszik, és mindezektől kimerült. A két nap alatt rengeteg élethelyzetet átbeszélünk, és saját példáikon keresztül tudatosítjuk, hogy választhatják akár azt is, hogy lelkesen és pozitívan állnak hozzá a sulihoz/tanuláshoz és az életükhöz.

Alap tézis, hogy a gyerekek sokkal fogékonyabbak a felnőtteknél, mert idővel a jellem becsontosodik, nehezebben változik. Igaz ez az agykontroll tanfolyamon elsajátítható praktikákra is, vagy ez kortól függetlenül működőképes?

Az agykontroll technikáit 4 napos tanfolyamon a felnőttek is egyszerűen elsajátíthatják, de valóban, a gyermekek többsége még rugalmasabb, könnyebben változtat a megszokásain. Az alsósok talán befogadóbbak, vagy legalábbis nincs még annyi „megrögződésük”. Miután a gyerekek nagy részét a szülők nevezik be a tanfolyamra, a kezdéskor van bennük egy kicsi ellenállás, bizonytalanság, ami azonban az első óra után el is illan és nyitottak a folytatásra. Amennyiben használják a tanfolyamon megismert technikákat, könnyebben vehetik az akadályokat, gyorsabban tanulhatnak és magabiztosabbak lehetnek társaiknál.

Milyen esetekben egyértelmű, hogy érdemes a gyermeket agykontroll-tanfolyamra járatni, és mik azok a kezdeti jelek, ahol érdemes akár preventív jelleggel is elébe menni a problémáknak?

Ha bármilyen tanulási problémával küzd, szorong, feszült, bizonytalan, esetleg betegeskedik, nehezen illeszkedik be a közösségbe, önkifejezési gondjai-, függőségei vannak, negatív a hozzáállása a dolgokhoz…

Hogyan érhető el, hogy a gyerekek ne utáljanak iskolába járni, vagy például hogyha nem reál beállítottságúak, ne irtózzanak a matematikától? Mennyire szignifikáns a változás a tanfolyam elvégzését követően a visszajelzések alapján?

A 2. nap délelőttje csak a suliról, tanulásról, tantárgyakról és tanárokról szól. Rengeteg példán, tapasztaláson keresztül átbeszéljük, hogy pl. hogyan lehet viccet csinálni az eddig nem szeretett tantárgyakból, hogy lehet a nem kedvelt tanárban keresni valami jót (először külsőt, majd belsőt is), hogy a figyelem (is) energia, amitől a tanár (is) szárnyakat kap és szívesebben/színesebben tanít. Miután az agyunkról megtudtuk, hogy pontosan olyan és úgy is működik, mint egy számítógép, azt javaslom, hogy az iskolára tekintsenek úgy a jövőben, mint az agyuk konditermére, és a következő naptól ne az utált suliba menjenek, hanem vigyék kondizni az agyukat. Ez egy vicces, elfogadható nézőpont, aminek a beépítésével szívesebben mennek suliba, és a tanult technikákkal („Észkapcsoló” keresztező gyakorlatok, elmetérképes jegyzetelés/puska készítés, háromujj technika) jobban oda tudnak figyelni a tanár magyarázatára, könnyebben felidézik a délutáni tanulásnál az órán elhangzottakat, és így nagyságrendekkel könnyebben-gyorsabban tanulnak. A felszabadult időben pedig olyan dolgokat csinálhatnak, amiben igazán jók, ami örömmel tölti el őket.

Természetesen nem várható el, hogy néhány mondatban írásban tanítson meg egy technikát, de le tudja vezetni 1-2 gyakorlati példán keresztül ezeknek a mentális gyakorlatoknak a hatásmechanizmusát? Például hogyan tudják a gyerekek enyhíteni/megszüntetni a fájdalmukat, vagy hogyan töltődhetnek fel abban a bizonyos benső titkos kuckójukban?

Miután már a tanfolyam elején megismerkedünk az agyunk működésével; a két agyféltekénk különböző „feladataival”, az agyhullámok jelentőségével és a gondolataink általi „programozással”, és átbeszéljük azt is, hogy mivel okozunk magunknak fájdalmat, betegségeket, így pl. egy fejfájás esetén mindössze „alfába kell menni” a 3-ról 1-re módszerrel, ebben az ellazult állapotban tudatosítani (gondolatban kimondani), hogy fáj a fejem, de nem akarom, hogy fájjon, ezért mire kijövök alfából (1-től 5-ig számolva) nem lesz kellemetlen érzés a fejemben. A „Titkos kuckó” már egy mélyebben ellazult testi-lelki állapotban képzeletben létrehozott hely, ahol pl. segítséget kérhetnek tanácsadóiktól egy probléma megoldásában, döntés helyzetben, vagy egyszerűen csak lazíthatnak/feltöltődhetnek suli után, mielőtt nekiállnak a délutáni elfoglaltságoknak vagy házi feladatnak.

Mivel a járványhelyzet óta tartott kiscsoportos foglalkozásokat, mik a tapasztalatai: a koronavírus megjelenése óta mennyivel stresszesebbek, leterheltebbek a gyerekek?

Érdekes, hogy a gyerekek többsége jól vette az otthontanulás akadályát is - a befelé fordulóbbak még élvezték is -, de a barátok, a közösségi élet, az „élő” tanári magyarázatok kivétel nélkül mindannyiuknak hiányzott. Azok, akik ebben a helyzetben nálam jártak nem számoltak be nagyobb stresszről és/vagy leterheltségről, mint a „normál” suliba járás idején, inkább csak fura volt nekik az egyedül tanulás. Azt mindig tudatosítom a tanítványaimban, hogy maguknak tanulnak; a suliban nekik kell figyelni, a leckét nekik kell megírni/megtanulni, a táskába nekik kell bepakolni. A szülőktől maximum egy meg nem értett feladat esetén kérjenek segítséget, vagy mondják fel a megtanult szöveget gyakorlásképpen.

Adjon néhány általánosan használható tippet, amit bárki beépíthet a mindennapjaiba, hogy a járvány, az ünnepek előtti, közbeni és év végi stresszt egy picit oldani tudja!

Több tippem is van, amivel bárki oldhatja a fentiekkel járó feszültséget, esetleges félelmet. Ezek mindegyike számomra bevált módszer:

  • A jelenben lenni. Mindig csak arra koncentrálni, amit épp csinálok itt és most.
  • Kihagyni a híreket mindenféle formában.
  • Abbahagyni a panaszkodást, önmagam vagy mások szidalmazását.
  • EGÉSZségben tartani magam. Elegendő alvás, a testemnek megfelelő táplálkozás, C-, D-vitamin pótlás, bőséges tiszta víz fogyasztása, napi rendszeres testmozgás, lelkes-pozitív gondolatok és kimondott szavak.
  • Hála mindazért, amim van.
  • Sok-sok nevetés, beszélgetés rokonokkal, barátokkal.
  • Saját készítésű ajándékok Karácsonyra.

Nézőpontom szerint alkalmas ez az időszak a lelki „befelé fordulásra”, önmagunk még jobb megismerésére, a széthúzás helyett az EGYség és a szeretet megélésére, és kimutatására, az elismerő/dicsérő szavak kimondására, családon belül pedig a minél gyakoribb ölelésre.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

iskola

agykontorll

gyereknevelés