Magyar kertek elfeledett zöldsége: igazi egészségbomba, mégis alig esszük

HelloVidék   
  Megosztom
Magyar kertek elfeledett zöldsége: igazi egészségbomba, mégis alig esszük

Méltatlanul szorult háttérbe a magyarok által gyakran és változatosan fogyasztott zöldségek palettáján a karalábé. Nem éppen kedvenc, ezért legfőbb ideje, hogy újra felfedezzük magunknak, hiszen számos jótékony tulajdonsága igazi szuperzöldséggé teszi ezt a növényt. Mutatjuk, mi mindenre jó ez a különleges káposztaféle.

Hiába szuperélelmiszer, mégsem tartozik a legnépszerűbb ételek közé a karalábé, pedig számos jótékony hatása van. A karalábé a káposztafélék családjába tartozik, de rokonaival ellentétben a karalábé levelei nem szerepelnek az étrendünkben, pedig ezek nagyjából háromszor annyi tápanyagot rejtenek, mint maga a gumó. Sőt, még egy plusz tápanyagot is tartogatnak: a vérfrissítő klorofillt. Héjának színe lehet halvány vagy sötétzöld, illetve lila, míg belseje fehéres-sárgás, lédús, ropogós, és néha enyhén fás. Pontos eredetét homály fedi, valójában a fehérrépa és a vadkáposzta kereszteződéséből jött létre. Nem igényel különösebb törődést, jól bírja a hideget is, viszont vízigénye nagy. Főként különféle levesek alapanyagaként, köretként vagy megfőzve, esetleg sütve kerül az asztalunkra, pedig a karalábé jótékony hatásait akkor élvezhetjük igazán, ha nyersen fogyasztjuk.

Antal Gyula, a Syngenta zöldségvetőmag-üzletágvezetője a vállalat ócsai szakmai rendezvényén elmondta, hogy örvendetes lenne, ha több zöldség kerülne a háztartások asztalára a betegségek megelőzése érdekében. A káposztafélék a zöldségeken belül ízletes, olcsó vitaminforrást jelentenek, ráadásul a termelésére a hazai adottságok – a kihívások ellenére – teljesen megfelelnek. A fejes káposzta, a kel- és vöröskáposzta termőfelülete az elmúlt évhez hasonlóan mintegy 3 ezer hektárt tett ki ebben az évben, számolt be róla az Agrárszektor.

Az európai piacon a magyar káposztafelületek, salátafelületek nem jelentősek, exportpiacra itt nincs sok esélye a termelőknek, viszont a hazai termékek fogyasztásának promóciójával kapcsolatban még sok a tennivaló. Magyarországon ugyanis a káposztafélék termőterülete folyamatosan csökken, emiatt a fogyasztók egyre inkább rászorulnak az importra.

A karalábé ára magasnak mondható a boltokban és a piacokon, darabja 200-300 forint között mozog most, a fogyasztása pedig itthon többnyire kimerül a húsleveshez vett néhány darabban a legtöbb háztartásban, pedig érdemes lenni beiktatni az étrendű, kissé érdekes, kesernyés íze ellenére is.

Egészséges szuperélelmiszer

Szuperélelmiszernek nevezzük azokat az ételeket, amelyek jelentősebb mennyiségben, és könnyen hasznosuló formában tartalmazzák a szervezetünk számára létfontosságú tápanyagokat. Ennek a feltételnek minden tekintetben megfelel a karalábé, tápanyagainak köszönheti egészségvédő hatásait.

Ezeken kívül van benne réz, mangán, foszfor, magnézium, kalcium, vas, klorofil, jód, fehérjék, egy kevés cukor, a vitaminok közül folát (a folsav biológiailag aktív formája), B1-, B3-, B5- és B6-vitamin, valamint E-vitamin. Nagyszerű forrása az antioxidánsoknak is, ezek közül a C-vitamin és az E-vitamin mellett a mangán, a glükozinolátok, az izotiocianátok és a polifenolok (különösen a flavonoid antocianinok, illetve a karotinoidok) érdemelnek említést.

Ugyanakkor kalóriában szegény, 100 gramm tápértéke mindössze 30-42 kalória között mozog fajtától és termesztési módtól függően. Ezért is javasolt a fogyasztása fogyókúrázóknak. További előnye, hogy a karalábé teljesen zsír- és koleszterinmentes.

A kilenc legfontosabb egészségvédő tulajdonsága

Bármelyik évszakban hozzájuthatunk valamelyik fajtájához, éppen ezért érdemes nyersen fogyasztani, hiszen hőérzékeny összetevői, különösen a C-vitam sértetlenül juthat a szervezetünkbe.

  • Védi a csontokat: vas-, kalcium-, foszfor- és mangántartalmának köszönhetően, a karalábé rendszeres fogyasztása hozzájárulhat csontjaink egészségéhez. Megemelt mennyiségben segít lassítani a csontritkulás folyamatát.
  • Rák megelőzésére: mivel kiugróan magas az antioxidáns-tartalma, és a rákos sejtekben felgyorsítja a programozott sejthalált (apoptózis), segíthet felvenni a harcot a daganatos sejtek kialakulásával és elburjánzásával szemben. A karalábé így a rákmegelőzés, és a kezelés egyik természetes szövetségese, különösen a tüdő-, a szájüregi-, a gyomor-, hasnyálmirigy- és a vastagbélrák esetén lehet hatásos.
  • Szabadgyökök ellen: a már említett antioxidánsai képesek megkötni a szervezetet rongáló, túlszaporodó, szabad gyököket. Ezért a karalábé elősegítheti a gyulladások, érrendszeri betegségek megelőzését és gyógyulását, lassíthatja a bőr (sejtek) öregedését. Utóbbi hatásához réztartalma is hozzájárul.
  • Méregtelenít: magas rosttartalma ösztönzi a szervezet természetes méregtelenítési folyamatait, hozzájárul a vastagbél megtisztításához. Szabályozza a bélmozgást, rendszeressé, és alapossá teszi a székletürítését, megszüntetheti a krónikus székrekedést, javítja az emésztést. A káros LDL koleszterin megkötésével, a rostok és ezáltal a karalábé, jelentős mértékben támogatják a szív- és az érrendszer egészségét.
  • Fogyókúrához: rostjainak, valamint alacsony kalóriatartalmának eredményeként, a karalábé fontos kiegészítője lehet a különféle diétáknak. Nyersen elrágcsálva szinte azonnali telítettségérzést okoz, nem véletlen, hogy a karalábé fogyókúra egyre nagyobb népszerűségnek örvend.
  • Védi a szívet és az ereket: erősíti a szívműködést, óvja az érrendszert, amihez a már említett rostok és a C-vitamin mellett, a benne lévő kálium, foszfor és magnézium is támogat. Alacsony nátriumtartalma, keringési panaszokkal küzdőknek kifejezetten ajánlott a karalábé gyakori fogyasztása.
  • Magas vérnyomás ellen: a karalábéban található C-vitamin segít tisztán, plakkmentesen tartani az ereket, ahogyan a kálium és magnézium is szabályozza a vérnyomást, illetve a pulzust.
  • Élesebb látás, egészséges szemek: elsősorban a B-vitaminok és az E-vitamin hatása, hogy a karalábé erősíti a szemet, javítja a látást.
  • Cukorbetegség esetén: a polifenoloknak és izotiocianátoknak tulajdonítható a karalábé antidiabetikus tulajdonsága. Elsősorban a piros változat fogyasztása mérsékli a vércukorszintet, ezért megelőzésre és a diabétesz kezelésére egyaránt használhatjuk.

Különleges összetevői révén ráadásul a karalábé nagyszerű vitalizáló. Azonnal energiával lát el, felfrissülünk tőle, valamint javítja az általános közérzetünket, ha elrágcsálunk egy gumót. De le is reszelhetjük egy almával, mézzel, kevés citromlével ízesítve pikáns, de nagyon egészséges és finom rögtönzött salátát kapunk.

Erre ügyeljünk a vásárláskor és felhasználáskor

  • Ha karalábét veszünk, nagyon fontos, hogy a megfelelő darabokat tegyük a kosárba. Az éretlen és a túlérett szegényebb tápanyagokban, utóbbi gyakran fás állagú, nehezebben feldolgozható. Az ideális karalábé: tapintásra kemény, rugalmatlan, a héja sima, fényes. Ha több antioxidánst szeretnénk, válasszuk a lila fajtát, aminek a belseje fehér, vagy halványsárga.
  • Mindig úgy mossuk meg, hogy a karalábé szára ne legyen a növényen. Lehetőleg késsel hámozzuk, mert a zöldséghámozó könnyedén megszalad a felületén.
  • Vizsgálatok során kimutatták, hogy szobahőmérsékleten tárolva két hétig, hűtve két hónapig megőrzi a minőségét. Az antioxidánsok közül a fenolok és a flavonoidok mennyisége a meleg tárolás alatt csökkent, míg a hűtött zöldségekben emelkedett. Utóbbi esetben a rákmegelőzésben fontos szerepet kapó glükozinolátoknál sem mutatható ki csökkenés.
  • Ha meghámoztuk, feldaraboltuk rögtön fogyasszuk el, vagy főzzük meg, mivel hamar oxidálódik, és veszít értékes vitaminjaiból. Hogy ezt elkerüljük, meglocsolhatjuk kevés citromlével.

Címlapkép: Getty Images

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

karalábé

növénytermesztés

agrárium

zöldség

szuperzöldség

vitaminbomba