Elárulta a magyar csúcsborász, kiknek futja a 12 milliós borkülönlegességre

Dömötör Nikolett   
  Megosztom
Elárulta a magyar csúcsborász, kiknek futja a 12 milliós borkülönlegességre

Az év elején a külföldi sajtóból indult útjára a hír, hogy 2019 legdrágább bora a Royal Tokaji 2008-as Essenciája. Az egyedi dizájnba öltöztetett Magnumokból csak 20 darab létezik, aminek darabjához 40 ezer dollárért, átszámítva 12 millió forintért lehet hozzájutni. A borászat birtokigazgatójával, Kovács Zoltánnal beszélgettünk a hungarikummá nyilvánított tokaji aszú régi dicsőségének visszahozásáról és a külföldi piaci viszonyokról.

Puskás Öcsi mellett valószínűleg a tokaji aszút ismerik leginkább külföldön, ugyanakkor még így is kevesen tudnák megmondani, pontosan milyen fajta italt jelent. Egyébként ez Magyarországra is igaz, mondja Kovács Zoltán, a Royal Tokaji Borászat birtokigazgatója. Tapasztalata szerint sokan hiszik azt például, hogy száraz borról van szó. Ebből is látszik szerinte, hogy a jó bornak is kell a cégér, sőt, annak kell csak igazán, ennek megfelelően elég sokat költenek marketingre. Nem hiába: az év elején még a külföldi sajtó is cikkezett arról, hogy az év legdrágább bora a Royal Tokaji 2008-as Essenciája - erről mi is beszámoltunk. Az egyedi dizájnba öltöztetett Magnumokból csak 20 darab létezik, aminek darabjához 40 ezer dollárért, átszámítva 12 millió forintért lehet hozzájutni.

Ez egy új projekt volt a pincészet részéről, a 2008-as Essenciából egy külön kis tételt tettünk rá félre. Összesen 30 liter eszenciáról beszélünk, ami nagyon különleges csomagolást kapott. A palackja kézzel fújt üveg, a dobozával, a megvilágításával együtt egy igazán különleges prezentáció. Marketingeszközként is szerettük volna használni, hogy kicsit fölrázzuk az érdeklődést és a médiát. Úgy gondoljuk, a tokaji bornak is kéne, hogy nőjön az ázsiója, az ára, a percepciója. Ez a kis pionírmunka azonban önmagában nem elég ahhoz, hogy a tokaji bor végérvényesen helyet kapjon a luxustermékek kategóriájában, ahova tartoznia kellene. Bízunk benne, hogy egyre több pincészet követi majd a példánkat

- fejtette ki.

Ha a tokaji aszúra luxuscikként tekintünk, az édes borok meglehetősen szűk, ugyanakkor annál zsúfoltabb nemzetközi piacán kell keresnünk a konkurenseket. A legfőbb versenytárs a francia Sauternes, ami valószínűleg a legnagyobb mennyiségben készül, illetve a német Trockenbeerenauslese, ami szintén egy rendkívül gazdag, magas savtartalmú bor. „Úgy gondoljuk – és sok szakember is egyetért velünk –, hogy ebben a nagy leosztásban a tokaji minőségileg biztosan a csúcson van az egyensúlya, a gazdagsága, az egész természetadta csoda miatt, ami lehetővé teszi, hogy aszút készíthessünk.

Hamisították is, ami csalhatatlan jele a presztízsnek.” Kovács Zoltán a kitartó munkában látja a régi dicsőség visszaszerzésének zálogát, aminek része a folyamatos piaci jelenlét, a kóstoltatás, a véleményformálóknak, fogyasztóknak való bemutatkozás. Ez kezdődött el a ’90-es évek után, de az utat még járni kell.

A Royal Tokaji borainak nagyjából kétharmada megy exportra, aminek a fontos lába az angol, amerikai és a távol-keleti piac.

„Távol-Kelet az ottani gasztronómia, ízlés miatt az édes borokat preferálja, főleg a késői szüretelésűeket, az aszút, a dűlős aszút, akár az eszenciát vásárolják. Az amerikai piac egy nagy mix, óriási potenciál van benne, például a száraz bor iránti keresletet illetően is. Az édes borok közül a késői szüretelésűekről és az aszúborokról érezzük azt, hogy egyre inkább tudunk velük számolni a térségben. Az angol piac rengeteg európai bor legnagyobb felvevőpiaca, lásd a champagne-i pezsgő vagy az olasz prosecco. Ott is erős építkezésben vagyunk; úgy látjuk, hogy a száraz furmint iránti kereslet napról napra nő, szépen alakulnak a száraz boros értékesítéseink a késői szüretelésűek és az aszúk mellett.”

A magyar piacra ehhez képest az a jellemző, hogy árérzékenyebb, fogalmaz. Mindemellett a dűlős száraz boraikat főleg itthon értékesítik.

Bár főként külföldre értékesítenek, Kovács Zoltán szerint a nemzetközi piacon már korántsem elég, ha az ember hibátlan borokat visz. "Ahhoz, hogy valakit kiüss a nyeregből és rád figyeljenek, valami pluszt kell letenned az asztalra. Úgy gondolom, a technológiát tekintve a borvidék erre már föl van készülve, látjuk, hogy ebből a szempontból a boraink világszínvonalúak.”

Emellett a kvalifikált, jó minőségű munkaerőből nagy a hiány. „Vannak kezdeményezések a borvidék megtartó erejére, az itteni szereplőkkel és a Borvidéki Hegyközségi Tanáccsal dolgozunk rajta, és bízunk benne, hogy még az utolsó óra előtt vagyunk pár perccel.”

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidék

royal tokaji eszencia

royal tokaji zrt

borászat

tokaji aszú

hungarikum

legdrágább magyar bor