Ezt nagyon sokan elrontják étkezésnél: immunrendszerük, egészségük bánja

HelloVidék   
  Megosztom
Ezt nagyon sokan elrontják étkezésnél: immunrendszerük, egészségük bánja

A vitaminbevitel mellett van más is, amire oda kell figyelnünk, és ami fontos részét képezi szervezetünk egészségének, immunrendszerünk megfelelő működésének. A pandémiás helyzet ugyanakkor sok szempontból nem segít az egészséges táplálkozás követésében.

Nincs kétség afelől, hogy 2020 a modern történelem egyik legtraumatikusabb éve, amit teljes mértékben a koronavírus-járvány világméretű tombolása határoz meg. Nem elég, hogy a betegség fizikai érintettséget, veszélyt jelent, de a korlátozások, a karantén, a bizonytalan gazdasági helyzet és a szeretteinkért való aggódás mentálisan is igénybe vesz mindannyiunkat. A JAMA Network Open egyik tanulmánya szerint az Amerikai Egyesült Államokban a felnőttek körében a depresszió tünetei megháromszorozódtak az járvány során a „békebeli” időszakhoz képest.

Sok mentális egészségügyi probléma, beleértve a szorongást, előidézhet vagy súlyosbíthat étkezési rendellenességeket, vagy akár visszaesést is előidézhet, ha valakinek már volt ilyen problémája korábban. Ha valaki stressz, unalom vagy szorongás hatására elkezd nassolni vagy a kelleténél többet eszik (főleg szénhidrátban gazdag, cukros élelmiszereket), az a szakértők szerint teljesen természetes válasz.

Jellemző, hogy az evéssel kapcsolatos problémák kiindulópontja valamilyen drasztikus változás az egyén élethelyzetében – ebbe abszolút beletartozik a hirtelen home office-ra vagy digitális oktatásra való váltás, így ez most egy szomorúan aktuális kérdés.

Hivatalosan étkezési rendellenességnek tekinthetjük a bulimiát, az anorexiát és a mértéktelen evést, túlevést. Ezek nem választhatóak el a mentális egészségünk állapotától, illetve annak diszfunkcionális működésétől. A tudomány szerint főleg a depresszióval és a szorongással vannak összefüggésben ezek a jelenségek. A Good Housekeeping cikke alapján most megmutatjuk, melyek a fő rizikófaktorok, amik a jelenlegi járványhelyzetben kicsit sem segítenek az étkezési problémákkal küzdőknek.

Otthonlét, magány

Az étkezéssel kapcsolatos problémáknak sajnos kiváló táptalajt ad az izoláció. A koronavírus-járvány miatti korlátozások fokozzák az elszigeteltséget, és ha azt érezzük, hogy minden szociális kapcsolatunkat mintha elvágták volna, hozzájárulhat az állapotromláshoz.

Ráadásul ha hajlamosak vagyunk a nassolásra vagy a jó nagy lakmározásokra, ebben a helyzetben senki nincs, aki ezt észrevenné és megakadályozhatná. Ilyenkor jól jöhet, ha felvesszük a kapcsolatot egy megbízható baráttal vagy családtaggal, akivel teljesen őszinték lehetünk. Ha személyesen nem tudunk találkozni, inkább videóhívásban vagy telefonon beszéljünk és hanyagoljuk a klaviatúrát, ugyanis az üzenetküldés a legkevésbé intim kommunikációs mód.

Megüresedett polcok a boltokban

Ha üres polcokat látunk a helyi szupermarketben, ha csúszik a megrendelt étel kiszállítása, esetleg ha készlethiányról, a boltok „kifosztásáról” hallunk-olvasunk a hírekben, annak súlyosabb pszichológiai hatása lehet, mint gondolnánk. Ha tudjuk magunkról, hogy hajlamosak vagyunk mindent összevásárolni (már-már pánikszerűen, és aztán otthon, egyedül felhabzsolni), jól tesszük, ha nem egyedül megyünk a boltba, hanem olyasvalakivel, aki ismeri a problémánkat és időben figyelmeztet.

Közösségi média

A szociális élet korlátozása és a home office logikusan vonja maga után, hogy a barátainkkal, szeretteinkkel, kollégáinkkal való kommunikáció átkerül az online térbe. Otthon, egyedül még jobban, még hosszabban el tudunk merülni a közösségi médiában, ami viszont több szempontból sem annyira pozitív.

Azt pedig régóta tudjuk, hogy a külső megjelenés fontosságát túlhangsúlyozó, irreális testideált népszerűsítő megnyilvánulások mennyire rombolóan képesek hatni főleg azokra, akik evészavarokkal küzdenek. Ugyanide sorolhatók az ételekkel, fogyókúrával, testmozgással kapcsolatos posztok is. Ha észre vesszük, hogy egyre jobban zavarnak minket az ilyen témájú bejegyzések, tartalmak, rejtsük el őket a felületünkön, de akár le is tilthatjuk vagy ki is követhetjük azokat a felhasználókat, akik ezzel szórják meg a hírfolyamot. Az alkalmazástörlés is jelenthet megoldást – az applikációt bármikor visszatelepíthetjük a telefonunkra, ha stabilabbnak, nyugodtabbnak érezzük magunkat.

Címlapkép: Getty Images

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz!

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidék

koronavírus

koronavírus-járvány

étkezés

étkezési szokások

evészavar

evés

étkezési rendellenesség