Egyre égetőbb szükség van a Duna medrének tisztítására

HelloVidék   
  Megosztom
Egyre égetőbb szükség van a Duna medrének tisztítására

Nemcsak a rendkívüli alacsony vízállás miatt akadozik az áruszállítás a Dunán, hanem a meder állapota miatt is, ahol évtizedek óta nem voltak fenntartási munkák. Az állami beruházó, a transzeurópai közlekedési hálózat tervezői pályázatot írt ki, amelynek a végrehajtását most meghosszabbította. A tervező a Szap és Szob közötti szakaszon 12, a Szob és a déli országhatár közötti szakaszon összesen 31 helyszínen készíti elő a beavatkozásokat összesen nettó 1,3 milliárd forint értékben.

A magyar szakasz a Rajna–Majna–Duna közel 3300 kilométeres víziútrendszer középső részén helyezkedik el, ezért meghatározó jelentőségű a kelet–nyugati hajózásban. A Duna hazai szakaszán évtizedek óta nem végeztek fenntartási-karbantartási munkákat, ami miatt ma már a hajózható napok száma évente 250 nap alá csökkent, így hajózhatósági szempontból nem felel meg a nemzetközi elvárásoknak.

A Duna mederrekonstrukciójától függetlenül a csapadékhiány miatt idén nyáron rendkívül alacsonnyá vált a vízállás. Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke a Kossuth rádióban elmondta: már júliusban is alacsony volt a Duna vízállása, de azóta a helyzet tovább romlott, és a hajóforgalom szinte teljesen leállt.

Ilyen hosszan tartó alacsony vízállásra évtizedek óta nem volt példa, a Duna és a Rajna felső szakasza is alig hajózható. A fuvarozók a vízi járművek szállítási kapacitásának, az úgynevezett hordképességük negyedét, ötödét képesek kihasználni, és csak akkor indulnak el, ha a fuvaroztatók a teljes költséget kifizetik.

A kiesett áruforgalom pótlását a vasúti áruszállítók sem tudják megoldani, mert Közép-Európában és Magyarországon is nagyszabású pályamunkák vannak folyamatban – közölte Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke.

Komoly veszteséget jelent, hogy a tervezett nyersanyag-beszerzéseket is akadályozza a folyami út járhatatlansága. A vasúton a pályazárak és felújítási munkálatok miatt 60 százalékkal megnőtt a fuvarok lebonyolításához szükséges menetidő, ráadásul egy uszályon a tehervonatokhoz képest az áru sokszorosát lehet szállítani, egy hajó pedig négy uszályt is képes vontatni egyszerre.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat tájékoztatása szerint a Duna vízgyűjtő területének térségé­ben a közeljövőben jelentősebb mennyiségű eső várható. Az előrejelzés szerint a folyó vízszintje is hamarosan megemelkedik.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 45 318 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 13,6 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 45 639 forintos törlesztőt (THM 13,95%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidék

belföld

duna

hajózás

vízállás