Figyelem: zárolják a bankszámládat, ha ezt nem teszed meg

Pénzcentrum   
  Megosztom
Figyelem: zárolják a bankszámládat, ha ezt nem teszed meg

Sok tízezer ügyfél nem végezte még el a kötelező banki adategyeztetést - ez derül ki a Pénzcentrum körképéből, amelyben bankokat kérdeztek arról, hogy ügyfeleik hány százaléka érintett, és mennyien végezték már el azt. A kép nagyon változatos: van bank, amelynek teljes lakossági ügyfélköre elvégezte már azt, másoknál még több mint fele nem tette meg. Minden bank ügyfele számíthat arra, hogy kap tájékoztatást a következő hetekben, ennek módja azonban szintén bankonként változik. Összességében azonban az látszik, hogy inkább a vállalati ügyfelek számlái vannak kitéve zárolásnak, a lakossági ügyfelek esetén a bankok jól állnak. Bár több pénzintézet is volt, aki nem kívánta elárulni többszöri kérdésünkre sem, hogy az ügyfelek milyen aránya nem végezte még el az adategyeztetést.

Szorít a határidő, hamarosan több tízezer banki ügyfél bankszámláját zárolhatják - rengetegen nem végezték még el ugyanis a banki adategyeztetést. A pénzintézeteknek 2017. június 26-án elfogadott pénzmosás és terrorizmus finanszírozása elleni törvény miatt két éven belül, azaz legkésőbb 2019. június 26-ig el kell végeznie az ügyfelek átvilágítását.

Röviden annyi az ügyfelek teendője, hogy le kell adni a bankban a személyazonosító okmányt, amelynek segítségével a bank megvizsgálja az adatainkat, majd készít róla egy másolatot. A dolog egyáltalán nem bonyolult, mégis rengetegen vannak azok, akik még nem végezték el. Hogy pontosan mennyi ilyen ügyfél van, arról megkérdezte a Pénzcentrum a bankokat. Több pénzintézet volt ugyanakkor, aki nem kívánta elárulni, hogy mennyi ügyfélnek kell még átesnie ezen. Ezen kívül azt is megkérdezte a Pénzcentrum a bankoktól, hogy milyen módon tájékoztatják az ügyfeleket.

Budapest Bank

A bank azt írta válaszában, hogy lakossági ügyfeleit nem érinti az adategyeztetés, mivel a jogszabály által megkövetelt adatokat (például a kiemelt közszereplői státuszt) a korábban lefolytatott ügyfél-azonosítási folyamat során már rögzítették. Nem csak a Budapest Bank járt el így, hiszen több bank is az egyszerű ügyintézés során a fiókokban elvégzi az adategyeztetést. A vállalati ügyfelek esetén már nem ilyen egyértelmű a helyzet: válaszunkra a bank közölte, hogy egyelőre csak az ügyfelek 20 százaléka végezte el azt. Arra a kérdésünkre, hogy miképp értesítik az ügyfeleket, ezt írta a bank:

A Budapest Bank az érintett vállalati ügyfeleinek már februárban kiküldte a postai értesítést. Bankunk minden kommunikációs csatornát felhasznál az ügyfelek tájékoztatásához: a postai küldeményen túl e-mailben, a Business Terminalon (ez a vállalati internetbank) megjelenő üzenetben, bankszámlakivonaton, SMS-ben, valamint telefonon is megkeressük őket. Ezeken felül a honlapunkon külön oldalon hívjuk fel ügyfeleink figyelmét az ügyfél-átvilágítás részleteire.

Azok az ügyfelek, akik nem végezték még el az adategyeztetést (ismét kiemeljük, hogy ezek vállalati ügyfelek), személyesen, valamint postai úton tudnak eleget tenni az adategyeztetési kötelezettségnek. A Budapest Banknál tehát a videós/netbankos azonosítás nem működik.

CIB Bank

A CIB azt írta válaszában, hogy már tavaly óta folyamatosan végzik a tájékoztató kampányt az adategyeztetéssel kapcsolatban. Ahogy a bank írta:

A kampány során már valamennyi érintett ügyfelünket tájékoztattuk, ugyanakkor a még nem azonosított ügyfélkörre vonatkozóan folytatjuk a kampányt egészen a június 26-i határidőig.

A tájékoztatás több fronton zajlik: ügyfélpreferenciák függvényében elektronikus és postai levélben, mobilapplikáción, internetbankon és SMS-ben végzik. A CIB Bank postai úton és e-mailen is lehetőséget biztosít az ügyfeleknek arra, hogy elvégezzék az adategyeztetést, ahogy írják: bizonyos korlátozásokkal. Természetesen az adategyeztetés bankfiókban is elvégezhető. Kérdésünkre a bank elárulta, hogy az ügyfelek 29 százaléka még nem végezte el az adategyeztetést.

Erste Bank

Az Erste azt közölte lapunkkal, hogy a dokumentumokat és nyilatkozatokat elektronikusan, postán és személyesen várják az ügyfelektől. Az előzetes tájékoztatást nem kell megvárnia az ügyfeleknek, ez nem feltétele ugyanis, hogy elvégezzék az adategyeztetést - írja az Erste. Ezt írja a bank:

Érdemes ezt minél hamarabb megtenni, mert ennek hiányában 2019. június 27-től az adott pénzügyi intézmények nem teljesíthetik az érintett fogyasztók vagy vállalati ügyfelek megbízásait.

A vállalati ügyfeleket az Erste jelenleg is értesíti, és folyamatosan érkeznek be a dokumentumok. A lakossági ügyfeleket áprilisban keresték meg, netbankon, mobilbankon, e-mailen és sms-ben. Az Erste azt írja, hogy postai úton csak azokat az ügyfeleket keresik meg, akiket az előbbi csatornákon nem sikerült elérniük.

K&H Bank

A K&H azt írja válaszában, hogy az adategyeztetés során előzetes ütemtervük szerint haladnak, és állításuk szerint időarányosan megfelelően állnak. Elmondásuk szerint az ügyfelek immár 80 százaléka elvégezte az adategyeztetést. Akik mégsem végezték el, azoknak célzottan küldenek ki értesítéseket - hogy pontosan milyeneket, azt a bank nem fejtette ki válaszában.

MKB Bank

Az MKB azt írta, hogy általában azokat az ügyfeleket szólítják meg, akiknek tényleges tulajdonosi nyilatkozatot és PEP nyilatkozatot kell tenniük. Ők csak azokat az ügyfeleket szólítják fel nyilatkozat tételére, akik esetében nem áll rendelkezésre adat, a rendelkezésre adat nem egyértelmű, abból nem állapítható meg egyértelműen, hogy az ügyfél a nyilatkozattétel szempontjából érintett-e (ez a kiemelt közszereplőkre vonatkozik).

A tájékoztatást levélben, e-mailen (azok esetén, akik ezt a bank rendelkezésére bocsátották), mobilbankon és netbankon keresztül végzik el. Azt az MKB sem árulta el, hogy hány százalékuk nem végezte még el az adategyeztetést, annyit írtak csak, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy a megjelölt határidőig mindenki elvégezze azt, és így ne kelljen zárolni. A dokumentumokat a bank ügyfelei postán és e-mailen is el tudják küldeni (de természetesen személyesen is).

OTP Bank

Ügyfeleink értesítése számos kommunikációs csatornán keresztül történik, ideértve a bankfiókot, a papír alapú (értesítő, számlakivonat) és elektronikus (weboldal, e-mail, internetbank, telefon) tájékoztatást. Az érintett vállalati ügyfeleket az OTP Bank levélben és emailben tájékoztatta, hogy milyen nyilatkozatokat szükséges a bank részére benyújtani

- írta az OTP arra a kérdésünkre, hogy milyen módon tájékoztatják az ügyfeleiket. Azt, hogy hányan nem végezték még el az adategyeztetést, az OTP kérdésünkre nem árulta el.

Raiffeisen Bank

A bank azt írta, hogy esetükben néhány tízezer ügyfelet érint az adategyeztetés. Arra a kérdésre, hogy milyen módon tájékoztatnak, azt írták: az ügyfélkört e-mailen, számlakivonaton, postai levélben már értesítették, de várható, hogy a jövőben telefonon megkeresik. Kérdésünkre azt válaszolta a bank, hogy az ügyfelek több mint egyharmada végezte el az adategyeztetést- azaz feltehetően kb. kétharmaduk még előtte áll.

Takarék Bank

Az értesítést többféle módon küldtük ki. Akik rendszeresen kapnak bankszámlakivonatot, azoknak ahhoz csatolva küldtük az értesítést a kötelező átvilágításról: postán, netbankban, e-mailben, mindenkinek azon a csatornán, amelyen a számlakivonatot is kapja. Aki nem kap kivonatot, annak önálló levélben küldtük meg az értesítést. Emellett a Takarék Csoport honlapjain is tájékoztatjuk ügyfeleinket, több nyelven. Minden érintett ügyfelünk figyelmét felhívjuk arra, hogy el kell végezni az azonosítást. Munkatársaink, azon ügyfeleknél, akik ügyintézés céljából betérnek a Csoport fiókjaiba és érintettek az átvilágításban, elvégzik a szükséges pontosítást, hogy újból ezért már ne kelljen bejönni.

- írta válaszában a Takarékbank. Arra a kérdésünkre, hogy mennyien végezték el az adategyeztetést eddig, azt írták, hogy az adategyeztetés állása területenként eltérő, és napról napra változik, mert folyamatosan megy az ügyfelek azonosítása.

Mi a teendő?

A banki válaszokból tehát az látszik, hogy a lakossági ügyfelek kevésbé vannak kitéve a zárolás veszélyének, de jónéhány tízezer ügyfél esetén még mindig nem történt meg az adategyeztetés. A bankok nagy része már értesítette az ügyfeleket, de aki nem, válaszaik szerint az is kiküldi az értesítéseket a teljes ügyfélkörnek. Nem kell azonban ezt megvárni, hiszen az adategyeztetés bármikor elvégezhető 2 perc alatt személyesen, postán, és - ahogy látható, sok bank esetén elektronikus csatornán is.

  Megosztom

hellovidék

gazdaság

bank

bankszámla

zárolás

adategyeztetés