Megtakarításaiból emelné a béreket a MÁV: a további tárgyalások őszre várhatóak

Magyar Nemzet   
  Megosztom
Megtakarításaiból emelné a béreket a MÁV: a további tárgyalások őszre várhatóak

A MÁV, saját forrás bevonása mellett, béremelésre fordítaná a szociális hozzájárulási adó csökkentéséből származó megtakarítást. Amennyiben a fenntartó is rábólint a vasúttársaság terveire, több mint 18 ezer munkavállaló kaphat kiegészítő keresetrendezést. Habár ennek mértéke várhatóan nem lesz jelentős, ősszel kezdődhetnek egyeztetések egy, a korábbihoz hasonló, többéves bérrendezésről. Az ágazati szakszervezet jövőre 15 százalékos béremelést tart szükségesnek a közúti személyszállításban – írja a Magyar Nemzet.

A MÁV Magyar Államvasutak Zrt. a szociális hozzájárulási adó (szocho) csökkentéséből származó mintegy 1,8 milliárd forintnyi megtakarítást a munkavállalóknak adná, hangzott el a Vasúti Érdekegyeztető Tanács legutóbbi ülésén. A Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezetének tájékoztatása szerint Homolya Róbert, a vasúttársaság elnök-vezérigazgatója ígéretet tett: július végéig elemzést készítenek arról, hogy a bértorlódás kezelésére milyen kompenzációkra van szükség, és ennek alapján, ha a fenntartó rábólint, kiegészítő bérrendezésre számíthatnak az érintett munkavállalók. A stratégiai munkakörökben, a létszámhiánnyal küzdő végrehajtó szolgálatban foglalkoztatott dolgozóknak tervez emelést a vállalat, ez a MÁV-csoport dolgozói közül hozzávetőleg 18 ezer főt érintene.

A 2016-ban megkötött hatéves bérmegállapodásban foglaltak, illetve a gazdaságvédelmi akcióterv szerint júliustól két százalékponttal, 17,5 százalékra csökkent a munkáltatókat terhelő, bruttó béren felül fizetendő szocho.

A tárgyalások az állami vállalatok és a szakszervezetek között várhatóan ősszel kezdődnek meg, a nemrégiben létrehozott Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fórumának keretében egy újabb, hosszú távra szóló bérrendezési programról. Idén átlagosan öt százalékkal nőttek a keresetek a vasútnál, a Volánoknál, a postánál, illetve az állami fenntartású közműszektor bizonyos területein. Az idei béremelés a 2017-ben megkötött, 2017 és 2019 között összesen átlagosan 30 százalékos fizetésemelésről szóló, hosszú távú egyezség részeként valósult meg. Ugyanakkor a munkaerő megtartása, így a közszolgáltatások problémamentes működésének garantálására a munkavállalói képviseletek és az állami cégek vezetői szerint szükség van további jelentős, több évre szóló bérrendezési programra.

Az őszi tárgyalásokon, amennyiben egyezségre jutnak az állami cégek és a szakszervezetek, 2020-tól újabb, várhatóan legalább két évre szóló rendezésben részesülnek a munkavállalók. Az állami cégeknek a piaci szereplők is konkurenciát jelentenek, ezért nélkülözhetetlen az érdekvédők szerint, hogy a közszolgáltatásokban is legalább a versenyszférával azonos mértékben emelkedjenek a fizetések.

Legalább 15 százalékos bérrendezést vár el a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége 2020-ra. Közleményükben kitérnek arra, hogy a magyar gazdaság kedvező helyzete, valamint a munkáltatókat sújtó adóterhek mérséklődése lehetővé teszi a merészebb béremelést. Az érdekképviselet úgy látja, a közösségi közlekedésben – elsősorban az autóbuszos személyszállításban – jövőre olyan mértékű elvándorlás mehet végbe, ami már veszélyeztetheti a szolgáltatás stabil fenntartását.

Ennek jelei már most megmutatkoznak, mivel a tapasztalatok szerint bizonyos régiókban a folyamatos létszámcsökkenés miatt egyre gyakoribbak a járatkimaradások. Az idén záruló hároméves bérmegállapodás kedvező lépés volt, ám azóta kiderült: ma már nem elégséges az idei, átlagosan ötszázalékos emelés.

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. KATTINTS!
  Megosztom

hellovidék

máv

vonat

béremelés