A francia divatsznobok is megőrülnek ezért a pécsi márkáért: erre készülnek 2020-ban

Jeki Gabriella   
  Megosztom
A francia divatsznobok is megőrülnek ezért a pécsi márkáért: erre készülnek 2020-ban

Egyre nagyobb hangsúlyt kap a környezettudatosság, a környezetvédelem a divatban és ez alól a kesztyűgyártás sem kivétel. Ráadásul nagyot változott a piac az elmúlt tíz évben, ami a korábbinál sokkal igényesebb lett. Ma egyre többen engedhetnek meg maguknak egy drágább terméket, mint például egy bőrkesztyűt, viszont ha már komolyabb összeget adnak ki érte, akkor nagyon komoly igényeket is támasztanak felé. A nagy múltú Pécsi Kesztyű hagyományait gondolta most újjá a Manual Divat Kft., akik egy saját márka, a Karma Pécsi Kesztyű felépítésével egy olyan termékcsaládot álmodtak meg, amelynek mindennapjaiban ma már a környezettudatosság is egyre nagyobb szerepet kap. A HelloVidék most a változó kesztyűdivatról és a vevői igényekről beszélgetett Hornicz Bernadettel, a vállalkozás gazdasági vezetőjével.

A pécsi kesztyűs vállalkozást 1994-ben alapították, amely a régi, nagy múltú kesztyűgyár alapjaira épült és továbbvitte a Pécsi Kesztyű ország- és világszerte jól ismert hagyományát. Fontos célként fogalmazták meg, hogy a divattermékeket továbbra is a hagyományos, kézi technológia révén gyártják és ez a filozófia a mai napig tartja magát.

A gyerekkoromtól kezdve azt láttam, hogy a családom milyen elhivatottan és szeretettel végzi a kesztyűgyártást, ami számomra is fontos értéket képvisel. Amikor átvettem a vállalkozás vezetését, ugyanebben a szellemben folytattuk a munkát. Szem előtt tartottam, hogy a pécsi kesztyűgyártást mindig is a nemzetközi piacra szánták, így ez nálunk sincs másként: ma már a termelésünk mintegy 90 százaléka külföldre kerül. Ezáltal jól ismerjük a piaci igényeket, mind a divat, mind a színek, mind az anyaghasználat szempontjából

– mondta el a HelloVidék kérdésére Hornitz Bernadett gazdasági vezető.

A vállalkozás megrendeléseinek jelentős részét a bérgyártás teszi ki, a nagy vevők saját önálló branddel vannak jelen a piacon. A kesztyű azonban kétségtelenül szezonális termék, ezért a szeptembertől márciusig terjedő időszak holtszezonnak tekinthető a kesztyűgyártásban. Hornitz Bernadett azonban szerette volna az ezen kívüli periódusokban is megoldani a munkatársai foglalkoztatását. Ekkor, nyolc éve jött a saját márka elindításának ötlete, amelynek alapjai még a szakember diplomamunkájában születtek meg, és amivel többek között ebben az említett holtidőben tudják feltölteni a Karma Pécsi Kesztyű raktárait.

Eleinte csak néhány száz darab kesztyűt adtunk el, de az elmúlt nyolc évben tudatosan építettük fel a márkát. Már a kezdetektől fogva úgy éreztük, hogy ez egy nagyon jó irány, amivel csökkenteni tudjuk a kiszolgáltatottságunkat is a piacon, de több saját tudást igényel, felkészültségben, szakmai munkában, értékesítésben és marketingben egyaránt. A Karma Pécsi Kesztyűket a hazai és a nemzetközi piacon is értékesítjük, ami egyre jobb profitrátával dolgozik, egyre jobb eredményeket produkálunk ezen a területen. Energiát, időt és pénzt fektettünk be, ami száz százalékban megérte

– magyarázta a családi vállalkozás gazdasági vezetője.

Ahhoz azonban, hogy a termék sikeres lehessen, szükség volt a korábbi évek tapasztalataira. A vállalkozás ebben nem is érzett hiányt: többek között japán, kanadai, amerikai, finn, német és osztrák vevőik révén rengeteg nemzetközi tudással a hátuk mögött tudtak belevágni egy új brand felépítésébe. Egyszerűen jól ismerik a piaci igényeket, látják merre mozdul a divat a szín és anyaghasználat tekintetében, de látják az előnyöket és hátrányokat is. A piac ráadásul nagyon is megváltozott az elmúlt tíz évben, a korábbinál sokkal igényesebb lett. Ez azt jelenti, hogy láthatóan egyre többen vásárolnak bőrkesztyűt, viszont magas elvárásokat is támasztanak a termék felé. Egy jól működő kesztyűgyárnak erre kell tudnia válaszolni mind divatban, mind minőségben, mind pedig kiszolgálásban.

A kesztyű ahogy régen, úgy ma is divatkiegészítőnek számít, ami miatt követnünk kell szín- és formavilágban a divattrendeket, ám miközben tudjuk, hogy a klasszikus formák, fazonok, színek örökké divatban lesznek, az új trendek megkövetelik, hogy külön tervező foglalkozzon azzal, hogy milyen irányba mozduljunk el. Emellett mindig beszélgetünk a vevőinkkel, mert kíváncsiak vagyunk arra, hogy ők vajon mit szeretnének. Egyre jobban odafigyelünk a vevőink igényére, közvetlen kapcsolatot tartunk az alapanyag beszállítókkal, de ott vagyunk nemzetközi vásárokon, követjük az innovációkat és fejlesztéseket, folyamatosan előre nézünk. Így viszonylag könnyű reagálni a piac elvárásaira

– mesélte Hornicz Bernadett, aki számára fontos, hogy őrizzék a tradíciót és hagyományokat, ugyanazt a jó minőségi terméket gyártva, amilyenek száz évvel ezelőtt is készültek Pécsett.

A piaci igényekre reagálva született meg a 2019-es év újdonságának számító ökokesztyű is, ami majd csak idén kerül forgalomba. A vállalkozás egyre több helyen tapasztalta, hogy egyre nagyobb hangsúlyt kap a környezettudatosság és a környezetvédelem, ezért a vásárlók szívesen látnának a termékek között egy olyan bőrkesztyűt, amelynek előállítása nem terheli meg annyira a környezetet. Az ugyanis jól ismert tény, hogy a bőrgyártás során keletkező melléktermékek nincsenek jó hatással a környezetre.

Amikor környezetvédelemről beszélünk, akkor az az egyik legfontosabb, hogy mindenki tegye hozzá a magáét. Mi régóta igyekszünk csökkenteni az ökológiai lábnyomunkat: a termékeik hosszú időtartamra szólnak, tehát nem fast fashion, amit néhány év múlva ki kell dobni, mert tönkremegy. A bőrgyárban most ezt gondoltuk tovább és kidolgoztunk egy technikát, ahol növényi cserzéssel tudjuk létrehozni a bőr színét és kidolgozottságát, szemben a hagyományos króm cserzéssel, ahol mindig marad egy bizonyos mennyiségű salakanyag, ami nem feldolgozható. Ezt a cserzőanyagot különböző fák leveléből, nedvéből állítják elő, és olyankor nyerik ki az alapanyagból, amikor a fa papíripari gyártás előtt áll, tehát csak ezért nem vágnak ki fákat sem. A cserzés után nem marad vissza a már említett, káros anyagú melléktermék, mert a salakanyag teljes mértékben lebomlik és a felhasznált víz is tökéletes tisztaságú

– mutatott rá a szigorú környezeti kritériumokra a szakember.

Az ökokesztyűben emellett a benne használt bélés is száz százalékig növényi eredetű, valamint a cérnák (ami papír és faspulnin érkezik) és az „öko” csomagolóanyag is. Ennek a terméknek a gyártása során a felhasznált energiát leszámítva semminek nincs ökológiai lábnyoma a környezetben. Ez utóbbiról az úgynevezett GHOST tanúsítvány is biztosítékot ad. A 32 fős vállalkozás közben igyekszik mindenféle műanyagot száműzni a gyártási és értékesítési folyamatból. Évente 35-40 ezer kesztyűt gyártanak és a Karma kesztyűből is már 15 ezret értékesítettek.

Egy pécsi kesztyűnek ma már kétségtelenül „kultusza” van mind a nemzetközi, mind a magyar piacon. Bár viselése nagyban összefügg az időjárással, ezért a szezonterméket egészítik ki az úgynevezett réspiaci termékek, a két éve bevezetett (a svájci piacon óriási sikerrel) lovagló és az autós kesztyű, illetve a tavaszi kesztyűk. A pécsi vállalkozás vezetői vallják: a termék létjogosultsága soha nem fog megszűnni, hiszen valami ellen mindig meg kell védenünk a kezünket.

Címlapkép: Getty Images

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

kesztyű

pécs

divat

divattervező