Itt a lista, ezek a legjobb magyar borok: mutatjuk, mit kóstolj meg idén ősszel

HelloVidék   
  Megosztom
Itt a lista, ezek a legjobb magyar borok: mutatjuk, mit kóstolj meg idén ősszel

A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) bejelentése szerint idén ősszel a borvidékekre terelnék a magyarok figyelmét, éppen ezért az őszi belföldi, országos kampány fókuszában a hazai borrégiók állnak majd. A cél, a turisztikai szezon meghosszabbítása és a borvidékek egyediségének, sokszínű kínálatának bemutatása. Ennek mentén most annak jártunk utána, hogy alakult a belföldi turizmus az elmúlt másfél évben, melyek voltak a leglátogatottabb régiók, milyen nehézségekkel küzdött meg az ágazat. De arra is kíváncsiak voltunk, mire számíthatunk idén ősszel.

A koronavírus okozta járvány és az azzal összefüggő korlátozó intézkedések 2020 jelentős részében markáns visszaesést okoztak a turizmus és vendéglátás szinte minden szegmensében. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma 57%-kal visszaesett 2019-hez képest. A vendégforgalom 72%-át a belföldivendég-éjszakák tették ki. A lakosság az előző évinél 37%-kal kevesebb belföldi utazást tett, melyek során az eltöltött idő 33%-kal csökkent. A vendéglátás forgalmának volumene 32%-kal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A kereskedelmi vendéglátás forgalma 32, a munkahelyi és közétkeztetést végző vendéglátó egységeké 27%-kal esett vissza.

Nagy veszteségek érték az ágazatot

A KSH adatai szerint a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás ág volt az egyik legnagyobb vesztese a járványnak. A szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás nemzetgazdasági ágban 2020. december 31-én 73 ezer vállalkozást tartottak nyilván, ami 0,5%-kal maradt el az előző évitől. A vállalkozások közül mintegy 49 ezer önálló, és csaknem 24 ezer társas formában működött. Az önálló vállalkozók száma 0,8%-kal csökkent az egy évvel korábbihoz képest, a társas vállalkozásoké 0,3%-kal emelkedett ugyanezen időszak alatt. A változások iránya ellentétes a nemzetgazdaságban megfigyelhető folyamatokkal, ahol az önálló vállalkozások száma 1,3%-kal bővült, míg a társas vállalkozásoké 0,2%-kal mérséklődött.

A 2019. évi növekedést követően 2020-ban jelentősen, a nemzetgazdasági átlagot többszörösen meghaladó mértékben, 8,5%-kal csökkent a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás nemzetgazdasági ágban foglalkoztatottak száma (177 ezer fő) az előző évhez képest. A legnagyobb csökkenés a második negyedévben volt, akkor közel ötödével kevesebben dolgoztak ezen a területen.

Megcsappant a vendéglátás árbevétele

Az előzetes adatok alapján 2020-ban a vendéglátásból folyó áron 1062 milliárd forint árbevétel származott, a forgalom volumene 32%-kal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A kereskedelmi vendéglátás forgalmának volumene 32, a munkahelyi és közétkeztetést végző vendéglátó egységeké 27%-kal esett vissza. Az árbevétel 90%-a (957 milliárd forint) a kereskedelmi, 10%-a (105 milliárd forint) a munkahelyi vendéglátáshoz kapcsolódott. A 2020-as év jelentős részében érvényben lévő járványügyi korlátozások (helyben fogyasztás megtiltása stb.) elsősorban a nagyobb súlyú kereskedelmi vendéglátást érintették hátrányosan, így a munkahelyi vendéglátás részesedése némileg emelkedett a korábbi évekhez viszonyítva.

Ahogy azt tudni lehet, a kereskedelmi vendéglátás bevétele rendszerint nyárra koncentrálódik, ami 2020-ban részben a járványügyi korlátozások enyhítésével függött össze: az éves bevétel csaknem 36%-a június–augusztusban keletkezett, míg a munkahelyi vendéglátásban ez az egyik legkevésbé forgalmas időszak. Árucsoportos bontás szerint a vendéglátóhelyek teljes bevételének 80%-a étel, 8,8%-a alkoholmentes ital, 6,9%-a alkoholtartalmú ital, 3,8%-a kávé értékesítéséből származott. Az előző évekhez képest jelentősen visszaesett az italok (kiemelten az alkoholtartalmú italok) eladása, és számottevően emelkedett az ételforgalom részaránya.

Mit mutattak a területi statisztikák?

Magyarországon a turizmust jellemző fővárosi, illetve Balaton térségi koncentráció mind a szálláshelyi kínálatot, mind a turisztikai keresletet meghatározza. 2020-ban azonban a járvány hatására elmaradtak a külföldi turisták, ami Budapestet jelentősebben érintette. Viszont az összes turisztikai régióban is csökkent a vendégéjszakák száma 2019-hez képest. A kereskedelmi szálláshelyeken a belföldi vendégek által eltöltött vendégéjszakák száma legkevésbé a Balatoni turisztikai régióban, legnagyobb mértékben Budapesten esett vissza. Az eltöltött éjszakák arányában mind a belföldivendég-, mind a külföldivendég-éjszakák esetében a balatoni térség szerepe erősödött.

A belföldi forgalom túlnyomó része vidéken jelentkezett, Budapesten csupán a vendégéjszakák 5,9%-a realizálódott. A legnépszerűbb turisztikai régió a magyarok körében a Balaton volt, ahol az éjszakák közel 30%-át töltötték a belföldi vendégek. A külföldi forgalom változatlanul Budapest-központú: a turisták tízből öt vendégéjszakát a fővárosban töltöttek el.

A belföldi vendégek az éjszakák több mint harmadát töltötték a Balatoni turisztikai régióban, a második legkedveltebb Észak-Magyarország volt. A vendégéjszakában mért forgalom a Tisza-tavi és a Közép-Dunántúli mellett a Balatoni régióban is nőtt 2019-hez képest. A nem üzleti céllal üzemeltetett szálláshelyek vendégforgalmában megtartotta kiemelkedő szerepét a Balaton, súlya tovább erősödött: az éjszakák 45%-át regisztrálták a régióban, az előző évi 39%-kal szemben. Az e tekintetben 15 legnépszerűbb település több mint fele a Balaton közelében található. A második legnépszerűbbek Észak-Magyarország szálláshelyei voltak, amelyek a vendégéjszakák 14%-át adták.

Forrás: KSH
Forrás: KSH

A Balatont sosem lehet megunni?

A magyarok a többnapos belföldi turisztikai célú utazásaik során sok esetben nem lépik át a lakóhely régiójának határát, viszont a Balaton térségébe az egész országból nagy arányban utaznak. 2020-ban a korábbinál ugyan kisebb számban, de a többi régióhoz képest nagyobb arányban keresték fel a hazai turisták a Balaton környéki szálláshelyeket, az összes utazásra fordított idő harmadát itt töltötték a magyarok. A járványhelyzet legnagyobb vesztese a Budapest–Közép-Duna-vidék régió volt, ahol a belföldiek által eltöltött idő csaknem a felére esett vissza.

A Balatonnál a Budapestről és Pest megyéből érkező látogatók a megelőző évhez hasonlóan 6,5 millió napot töltöttek el, ami a régió belföldi vendégekhez kötődő forgalmának a fele, a teljes többnapos belföldi turisztikai forgalom 16%-a volt. A turisztikai fogyasztás 37%-a a Balatonhoz, 18%-a az Észak-Magyarországra, 10%-a a Nyugat-Dunántúl régióba tett utazásokhoz köthető. A III. negyedévben országosan 15%-kal, a Balatonnál azonban csak feleekkora mértékben csökkent az eltöltött idő a megelőző évhez képest.

Forrás: KSH
A legnépszerűbb magyar városok a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma alapján, 2020 (Forrás: KSH)

Meghozta a várt felívelést 2021

Sok vállalkozás, szálláshely fűzött reményeket az idei nyárhoz. Nem csoda, rengeteg üzletet tett tönkre a járványhelyzet, vagy épp küldött a csőd szélére. Mivel idén nyáron egy kicsit ismét kiszabadulhattunk, sokan indultak meg nyaralni, kirándulni, utazgatni az országban. Szerencsére a nyitás ellenére is sokan maradtak itthon és keresték fel a legszebb látnivalókat Magyarországon.

Rekordszezont zárt a belföldi forgalom, és a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) továbbra is minden eszközével azon dolgozik, hogy a hazai szálláshelyek, vendéglátóhelyek és attrakciók minél több vendéget fogadhassanak, ezzel is támogatva a magyar gazdaság erősödését

- szögezte le a Turizmus világnapja alkalmából kiadott közleményében az ügynökség.

A célok elérését segíti országszerte az a több száz fejlesztés is, amelyek a válság ellenére is folytatódtak, hogy európai színvonalú, családbarát, minőségi, négyévszakos kínálat fogadja mind a belföldi, mind a külföldi vendégeket. A Kisfaludy program keretében 40 új szálloda épül, 14 ezer magánszálláshely, közel 600 panzió és 114 strand válik korszerűbbé. Tucatnyi attrakció, kastély, vár és gyógyhely újul meg, kiemelt figyelmet fordítva a fenntarthatóságra, amely kulcskérdés az ágazat fejlődési irányait figyelembe véve

- ismertették.

Összefogással és a közös stratégia mentén a belföldi turizmus idén nyáron újabb rekordokat döntött, soha ennyi magyar ember nem nyaralt még a három nyári hónapban a vidéki Magyarországon, és minden remény megvan arra, hogy már 2022-ben elérjük a 2019-es kiemelkedő év szintjét

- közölte az ügynökség, egyben hangsúlyozva, hogy aki mindkét oltást felvette bátran tervezhet utazást őszre és télre is.

Mit tartogat az ősz?

A Magyar Turisztikai Ügynökség őszi országos forgalomélénkítő kampányt indít, amelynek a fókuszában a hazai borrégiók állnak. A cél a turisztikai szezon meghosszabbítása és a borvidékek egyediségének, sokszínű kínálatának bemutatása.

Ahogy a szakemberek hangsúlyozták, idén ősszel érdemes új szemmel felfedezni Magyarországot, és még jobban megismerni, milyen élményeket kínálnak hazánk borvidékei. Ezt üzeni a most induló, 6 hetes őszi kampány, amelyben már markánsan megjelenik az egyes borrégiók saját arculata és márkája. A kampánytervezés során ismét az adatokat hívta segítségül a Magyar Turisztikai Ügynökség, így mindenkihez célzottan azon borrégiónak a hirdetései jutnak el, amelyek a legrelevánsabbak a számára. A kampányhoz 6 különböző, borrégiónként más és más hirdetés készült, ezek jelennek majd meg az óriásplakátokon, nyomtatott és online felületeken, illetve a közösségi médiában. Az imázsfilm a szüreti időszakban a boron, gasztronómián és borvidékeken keresztül inspirál új helyek felfedezésére, amely online és televíziós csatornákon is látható lesz.

Az MTÜ elkötelezett a borturizmus és annak széles körű népszerűsítése iránt. Fontos eleme a gasztronómiának, és kiemelkedő szerepe van az országimázs-formálásban is. Az idei kampány újdonsága, hogy a korábbi nyári kampányhoz hasonlóan, adatvezérelt eszközökkel szólítja meg a különböző célcsoportokat, így például az egyre markánsabb szegmenst képviselő fiatal korosztályt is

- emelte ki Könnyid László, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgató-helyettese.

Borrégiónként új arculat

A borrégiók most bemutatkozó saját arculata túlmutat a kampányidőszakon, hiszen a jövőben ennek az elemeit és üzeneteit használja majd az MTÜ a hazai borturizmus népszerűsítésére. Az arculat nem teljesen új keletű, hiszen a 2019-ben bemutatott közösségi magyar bormárkán – Magyar Bor, Személyesen – alapszik. Az új logókat, valamint a szlogeneket, üzeneteket minden magyar borászat szabadon használhatja, feltüntethetők a pincészetek helyszínén, nyomtatványaiban, online felületein és a rendezvényeken.

Fontos újítás, hogy mostantól a borvidékeket felölelő 6 borrégió szerepel a marketingben, amelyek egységes logika mentén kaptak itthon és a nemzetközi piacon is jól kommunikálható, az adott régió jellegzetességeit erősítő arculatot. A borturizmus egyre fontosabb részét képezi az országmárkának, a fókusz a teljes desztinációs élménycsomagon van. Ennek mentén újult a bor.hu is

- hangsúlyozta Gál Zsombor, az MTÜ borturisztikai szakértője.

A hat borrégió és a hozzájuk rendelt új szlogenek a Magyar bor – Személyesen márkakoncepció égisze alatt az alábbiak szerint alakultak:

  • Balaton borrégió: Pezsgés, borok, vitorlák és Te személyesen
  • Duna borrégió: Ízek, borok, pincefalvak és Te személyesen
  • Felső-Magyarország borrégió: Hegyek, borok, történelem és Te személyesen
  • Felső-Pannon borrégió: Hit, bor, kultúra és Te személyesen
  • Pannon borrégió: Völgyek, borok, napfény és Te személyesen
  • Tokaji borrégió: Dűlők, borok, örökség és Te személyesen

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

belföldi turizmus

turizmus

utazás

utazás belföldön