Pánikolnak a gazdák: elfogyott a mezőgazdasági gépek létfontosságú adalékanyaga is

Agrárszektor   
  Megosztom
Pánikolnak a gazdák: elfogyott a mezőgazdasági gépek létfontosságú adalékanyaga is

Egy hét alatt szinte minden magyar benzinkútról eltűnt a modern dízelmotorok működéséhez nélkülözhetetlen AdBlue nevű adalék. Ennek eleinte a hirtelen felvásárlási láz volt az oka, és nem az utánpótláshiány, de mostanra a helyzet megfordult. A probléma közel 300 ezer autót, mintegy 100 ezer kishaszonjárművet, közel 5 ezer autóbuszt, 33 ezer kamiont és nehézteher-gépjárművet érinthet, és ebbe nincsenek beleszámolva a mezőgazdasági gépek, amelyek működéséhez szintén elengedhetetlen az AdBlue.

Újabb krízis van kibontakozóban Európában és Magyarországon is: az üzemanyagok drasztikus drágulása mellett most az AdBlue nevű adalékanyagból is komoly hiány jelentkezik a kontinens szinte minden országában. Ahogy a Totalcar fogalmazott, az AdBlue az az adalék, ami nélkül a modern dízelautók, furgonok és kamionok nem mennek. Azt a portál csak már csak mellékesen jelezte, hogy ez az adalék elengedhetetlen a mezőgazdasági gépek működéséhez is, ugyanis ez alakítja át az ártalmas nitrogén-oxidot vízgőzzé és nitrogénné, így mérsékelve a dízelek károsanyag kibocsátását, enélkül ezek képtelenek teljesíteni a rájuk vonatkozó emissziós előírást. Ha az AdBlue kifogy – ezt ugyanúgy tankolni kell, mint az üzemanyagot, és van egy külön tartálya – akkor a jármű kétszer jelez, majd az elektronika letilt minden indítási próbálkozást, és amíg fel nem töltik, addig nem hajlandó elindulni - írja az Agrárszektor.

A legnagyobb európai AdBlue-gyár, a Duslo a szlovákiai Vágsellyén található. Mostanra már ők is lecsökkentett termeléssel, a kapacitásuk töredékén üzemelnek, miközben a kontinens többi AdBlue-előállítója vagy teljesen leállt, vagy hasonló, visszafogott termelésre állt át. A probléma hátterében a földgáz világpiaci árának drágulása áll, amely az AdBlue-gyártás legfontosabb alapanyaga.

A legnagyobb hazai forgalmazó, a MOL Nyrt. ezért a termékért is felelős leányvállalatának, a MOL-LUB Kft. ügyvezetője, Vida Szabolcs a Telex megkeresésére elárulta, hogy a mostani helyzet a földgáz jegyzésárának drasztikus emelkedése miatt alakult ki, amely egy év alatt 5,5-szeresére emelkedett. Az AdBlue egyik alapanyaga a karbamid, amelyet földgázból állítanak elő, így az energiahordozó áremelkedése közvetlenül hat az összes modern dízelmotor működéséhez szükséges folyadék árára is. Mivel az AdBlue-t az ezzel foglalkozó vegyi üzemek a műtrágyával együtt állítják elő, a két termékre egyszerre hatnak a fenti piaci folyamatok. A technológia fejlettségétől függően bizonyos esetekben, arányaiban sok műtrágya mellett kevés AdBlue készül, a korszerűbb üzemekben viszont az arány fordított.

A cikk folytatása az Agrárszektoron olvasható!

Címlapkép: Getty Images

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2,5 millió forintot igényelnél, 72 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 50 760 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,29 %), de nem sokkal marad el ettől az CIB Bank 50 948 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

gazdaság

mezőgazdaság

adblue

benzinárak

infláció