Újjáélesztik a Közép-Tisza völgyét: 5 gigaberuházás valósul meg hamarosan

HelloVidék   
  Megosztom
Újjáélesztik a Közép-Tisza völgyét: 5 gigaberuházás valósul meg hamarosan

Újjáélesztik a Közép-Tisza völgy árvízvédelmi rendszerét: a Kötiviép’B Kft. kivitelezésében egy teljes körű Közép-Tisza térséget érintő árvízvédelmi fejlesztés valósul meg. A következő évek egyik legjelentősebb tiszai árvízvédelmi fejlesztése veszi hamarosan kezdetét: kihirdették a nyertes kivitelezőt a Közép-Tisza völgyben megvalósuló teljes körű árvízbiztonsági fejlesztések magvalósítására. A tervezési és kivitelezési feladatok összesen 5 projektet foglalnak magukba, amely során egyaránt végeznek a szakemberek műtárgy rekonstrukciós és különböző fejlesztési munkálatokat is – derül ki a közbeszerzési értesítőből.

A beruházást az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF), és a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság megbízásából a hazai ár- és belvízvédelem egyik meghatározó szereplője, a Kötiviép’B Kft. kivitelezi több mint nettó 5,4 milliárd forint értékben. A projekt uniós támogatással valósul meg, írja a magyarepitok.hu.

A nyertes Kötiviép’B Kft. feladatát képezi mind az öt feladat megvalósítása, amelyek kiterjednek

  • a Hernád folyó műtárgyainak rekonstrukciójára,
  • a Tisza aszfalt töltéskorona burkolatának helyreállítására,
  • a Tisza-tó védelmi rendszerének rekonstrukciójára,
  • a Martfű Tisza bal parti töltésének áthelyezésére,
  • valamint a Hortobágy-Berettyó árvízvédelmi töltésének útstabilizálására.

Két műtárgy épül újjá a Hernád folyó szakaszán

A Hernád folyó szakaszán szükségessé vált a Bársonyos-főcsatorna beeresztő műtárgyának átépítése, valamint a vizsolyi Malom-árok csőzsilip műtárgyának rekonstrukciója.

A projekt keretében mind a két, árvízi előírásoknak nem megfelelő, rossz állapotban lévő, továbbá szerkezetileg sem megfelelő műtárgyat kell lebontani, majd újjáépíteni, emellett a kivitelezők feladatát képezi a megvalósításhoz szükséges tervdokumentációk elkészítése, illetve a hatósági engedélyek és hozzájárulások beszerzése is.

A Bársonyos-főcsatorna esetében a tervezett új műtárgy egy kétoldali, kettős elzárással épül, tekintettel arra, hogy a víz felőli elzárás a legmagasabb árvízszintnél is biztonságosan kezelhető legyen.

Az ideiglenes elzárásoknál a vízoldal felől az árvízi, míg a mentett oldalon a belvízi előírásoknak megfelelő elzárást és műtárgyat alakítanak ki a szakemberek.

Az ideiglenes elzárást mindkét oldalon fémszerkezetű betéttáblás elemekkel készítik, a vízoldalon MÁSZ+1,0 m-re, míg a mentett oldalon Bársonyos-csatorna üzemi vízszintjére méretezve. A pályázatban kitértek arra is, hogy a műtárgy elsőrendű árvízvédelmi töltésben helyezkedik el, ezért a védőképességet az átépítés ideje alatt ideiglenes védvonal kiépítésével is folyamatosan biztosítani kell. Emellett a területére eső igénybevétellel érintett kb. 400 méter hosszú árvízvédelmi töltésszakasz aszfalt burkolatának 3 méter széles helyreállítása is szükségessé válhat - olvasható a közbeszerzési értesítőben.

Új csőzsilip települ a Vizsoly Malom-árokhoz

A Gibárt-Hidasnémeti ártéri öbölben lévő Malom-árok Vilmány és Vizsoly települések határából vezeti le a vizeket a Hernád folyóba. Ez a csatorna a Malom-árki csőzsilipen keresztül keresztezi a Hernád balparti töltését. A bontási munkákat követően az ide tervezett új zsilip szintén az előírásoknak megfelelően kétoldali, kettős elzárással épül, úgy, hogy a víz felőli elzárás a legmagasabb árvízszintnél is biztonságosan kezelhető legyen.

A műtárgy átépítése nem végezhető el az előírások szerinti töltés magasítása nélkül, ezért a töltéserősítést a rendelkezésre álló terület miatt a vízoldal irányában végzik.

Közlekedésbiztonsági fejlesztések is megvalósulnak

A felhívás második pontjában szereplő Tiszántúli Vízügyi Igazgatóság kezelésében lévő, a Tisza bal parti árvízvédelmi szakaszán található, Tiszacsege és Tiszagyulaháza között elhelyezkedő, összesen 36,4 kilométeres burkolat felújítását kell elvégezni. Ide tartozik továbbá a rossz állapotban lévő töltés tartozékainak pótlása és cseréje is.

A munkálatokat többek között az is indokolja, hogy a Tisza bal parti elsőrendű árvízvédelmi vonal jelenleg nincs kiépítve a mértékadó árvízszint előírás szerinti magasságra. Az itt található, 2000-ben készült aszfaltburkolat pedig az intenzív igénybevétel miatt erősen leromlott, javítása így a kialakult balesetveszély elkerülése érdekében vált szükségessé.

A felhívás információiból kiderül, hogy a kopóréteg szinte a teljes hosszban és minden irányban repedezett, felmállott és áttörte a növényzet. Helyenként erősen meg is süllyedt, több centiméteres szintkülönbségeket okozva a felszínben.

A szakemberek az érintett szakaszon gépjármű és kerékpáros közlekedésre is alkalmas útburkolatot hoznak létre, továbbá a felújítás által biztosítják a védvonal egyenszilárdságát és biztonságossá teszik a közlekedést.

Helyreállítják a Tisza-tó védelmi rendszerét

A harmadik pontban a Tisza-tó védelmi rendszerének rekonstrukciójára térnek ki. A tó esetében a Kötiviép’B Kft. szakembereinek feladatát képezi:

  • két hullámverés elleni kőmű helyreállítása és pótlása,
  • két szabályzó műtárgy rekonstrukciója,
  • valamint különböző kotrási munkálatok kivitelezése.

A tervezett hullámverés elleni helyreállítással a Tisza jobb parti töltésén 1,5 kilométeres szakasz érintett, míg a pótlások 2,2 kilométeren valósulnak meg. A kotrási feladatok kiterjednek többek között a Jászsági Öntözőcsatorna torkolati szakaszára, a Kiskörei Vízlépcső felvízi várakozóterére, valamint a Téli-kikötő bejárati részére is.

Ezekre a területekre is kiterjed a töltések rehabilitációja

A negyedik projektelem részeként, a martfűi Tisza bal partján elhelyezkedő töltés egy részét el kell bontani, majd áthelyezni egy 821 méteres szakaszon. Ezen a területen szintén több munkálat valósul meg:

  • áthelyezik a Cibakháza és Martfű között található belvízcsatornát, és egy 701 méteres szakaszon újat hoznak létre,
  • a töltés áthelyezési munkálatok megközelítésének érdekében egy stabilizált utat építenek a Tisza Bal partján,
  • és kialakítják az Ártézi-csatorna ideiglenes szivattyúállását is.

Az összesen három szakaszból álló, 13 kilométeresre tervezett szórt út számos célt fog szolgálni:

  • biztosítani fogja a három gátőrtelep megközelíthetőségét,
  • az őrszemélyzet napi munkavégzését,
  • az árvíz és belvíz-védekezések során a töltésszakaszok bejárását,
  • a szivattyútelepek megközelíthetőségét, üzemanyag ellátását, a gépész személyzet biztonságos közlekedését,
  • továbbá a védelmi anyagok zökkenőmentes helyszínre juttatását.

Címlapkép: Getty Images

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2,5 millió forintot igényelnél, 72 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 50 760 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,29 %), de nem sokkal marad el ettől az CIB Bank 50 948 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

közép-tisza

közép-tisza völgy

árvízvédelem

fejlesztések