Rengeteg gyorsforgalmi út épül 2022-ben: itt a teljes lista a hazai közútfejlesztésekről

Jeki Gabriella   
  Megosztom
Rengeteg gyorsforgalmi út épül 2022-ben: itt a teljes lista a hazai közútfejlesztésekről

A kormány döntése értelmében a következő négy évben 60,8 milliárd forint fordítható komplex közútfelújításra és -fejlesztésre, míg a következő két évben 8 milliárdból lehet útfelújításokat végezni. A Magyar Közlönyben megjelent határozatban a komplex közútfelújítási és -fejlesztési feladatokra szánt összeg 18 milliárd forint a 2022-es évben. A HelloVidék most a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. segítségével szedte össze az idei esztendő fontosabb, vidéket érintő útfejlesztéseit.

Jelentős összeget különítettek el a magyarországi közutak fejlesztésére a következő időszakot érintően. Ahogy arról korábban már mi is írtunk, a közutak építésével a kormány elsődleges célja a magyar nagyvárosok, illetve az országhatárok megközelíthetőségének jelentős javítása. Ezen belül is fontos célként tűzték ki, hogy az ország bármely településéről mintegy harminc percen belül elérhető legyen egy négysávos szakasz, illetve hogy 2025-re valósuljon meg az összes megyei jogú város négysávos, gyorsforgalmi bekötése, valamint hogy lehetőség szerint autópályák vezessenek az országhatárokig.

A gyorsforgalmi utak esetében erre számíthatunk 2022-ben:

  • M3 autópálya új Debrecen-Józsa autópálya csomópont építése: az új csomópont projektelem keretében megépül egy új, teljes értékű, 2x2 sávos csomópont a hozzá kapcsolódó csomóponti ágakkal, közvilágítással, aminek várható befejezése 2022. júniusa.
  • Sopron megközelítése, M85 autóút Fertőrákos csomópont, az 8647. jelű északnyugati elkerülő út és a Sopron országhatár szakasz tartalmazza a 3,95 kilométer hosszú 2x2 sávos gyorsforgalmi út megépítését, ahol a kivitelezés tervezett befejezése 2024. június.
  • Békéscsaba megközelítése M44 Szentkirály-Lakitelek 4,6 kilométer hosszú szakaszán, 2x2 forgalmi sávos leállósáv nélküli autóút valósul meg, 2024. februárjárig.
  • Göd térségében az M2 autóúton 1 darab Budapest irányú kapcsolatokat biztosító különszintű félcsomópont előkészítése és megvalósítása az M2 autóút felett meglévő műtárgy felhasználásával, 2022. októberéig.
  • Az M76 autóút Balatonszentgyörgyi szakaszához folytatásaként 110 kilométeres óránkénti tervezési sebességgel 20,50 méter koronaszélességgel vasutat és a 71. számú főutat külön szintben keresztező autóút szakaszt építenek, 2022. január végéig.
  • Az M6 autópálya meghosszabbítása a horvát határig, villányi csomóponttal, 2024. januári befejezési határidővel.

Közutak tekintetében a következőkre számíthatunk 2022-ben:

  • A 31. számú Budapest–Jászberény–Dormánd másodrendű főút és a 311. számú Nagykáta–Cegléd másodrendű főút balesetveszélyes csomópontjának átalakítása, körforgalmi csomóponttá történő kiépítése, 2023. júniusi határidővel.
  • Szolnokon kanyarodó sávos csomópont kiépítése és jelzőlámpás forgalomirányítás bevezetése a Hetényi Géza Megyei Kórház Rendelőintézet országos közúti kapcsolatainak javítása 2022. novemberéig.
  • A meglévő 67. számú főút Kaposfüred elkerülő szakaszának 2x2 forgalmi sávossá fejlesztése 3,1 kilométer hosszon, a Kaposvár és az M7 között megvalósuló 2x2 sávos útszakasz részeként, 2023. áprilisáig.
  • Az M8 autóút Körmend–Rábafüzes országhatár szakasz Szentgotthárdi különszintű csomópont és az Ipari park III. bekötő út közötti hiányzó szakasz megvalósítása, aminek tervezett befejezési határideje 2022. decembere.
  • Tatabánya, Bánhida és Sárberek városrészeit összekötő út építéséhez kapcsolódó vasúti híd megvalósítása, 2023. márciusáig.
  • Jászberény elkerülő útjának harmadik üteme, 4,5 kilométeres szakaszon, 2022. augusztusáig.
  • Makó elkerülőjén, a Tótkomlósra vezető összekötő út csomópontjának körforgalmú csomóponttá történő átépítése történik meg, 2022. júniusáig.
  • Sümegen a meglévő 84. számú főút és a Tóth Tivadar utca, illetve a Fehérkő utca szintbeni, négy ágú csomópontját építik át körforgalmú csomóponttá, 2022. szeptemberéig.
  • A 8. számú főút Veszprém déli elkerülőjének első üteme, 2023. januárjáig.
  • A 48. számú főút fejlesztése Debrecen és az országhatár között, baleseti gócoknál szintbeli csomópontok építésével, tervezetten 2022. márciusáig.

Intermodális csomópontok tekintetében ezt hozza 2022:

  • Bicske vasútállomás intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztése és P+R parkolók kialakítása: a fejlesztés megvalósításának általános célja a közösségi közlekedés színvonalának javítása, az igényeknek megfelelő, megbízható szolgáltatás biztosítása, a jelenlegi utazási részarányok megőrzése, hosszabb távon a tömegközlekedés arányának lehetőség szerinti növelése, átszálló és módváltó csomópontok létrehozása, a korszerű és hatékony hálózati átjárhatóság erősítése érdekében. A projekt második ütemének tervezési munkái 2021. első negyedévében megkezdődtek, az előkészítési munkák várhatóan 2022. második negyedévében zárulnak. Ezt követően választják ki az újonnan megtervezett projektelemek kivitelezőjét, a második ütem megvalósításának várható időtartama 22 hónap, azaz 2023. októbere.
  • Kaposvár intermodális pályaudvarának és a hozzá kapcsolódó közösségi közlekedés fejlesztése: a helyi és helyközi buszjáratok kiszolgálására új közös buszpályaudvar létesült a helyi autóbusz állomás átépítésével és kibővítésével a kaposvári vasútállomás mellett, ahol egy közös autóbuszos és vasúti peront is kialakítottak. A belvárosi autóbuszpályaudvaron megszüntetették az autóbusztárolást, ezért az autóbuszok részére 54 férőhelyes hosszútávú parkoló épült meg a Baross Gábor utca végén. A vasútállomás felvételi épületének keleti oldalán kialakítottak egy új, huszonkilenc férőhelyes P+R parkolót, de a meglévő parkolókat is felújították.

A komplex közútfelújítási és -fejlesztési feladatokra 2023-ban várhatóan 24,8 milliárd, míg 2024-ben 12,3 milliárd forint jut majd. És ne feledkezzünk meg az úgynevezett Mobilitás Operatív Programról sem, ami az uniós finanszírozású útfejlesztéseket tartalmazza a 2021-2027-es időszakban. A program a fenntarthatóbb és biztonságosabb közúti mobilitási céllal kialakított elemeket foglalja magában a gyorsforgalmi és 1-3 számjegyű utak hiányzó szakaszainak kiépítésével, emellett tartalmazza a közúthálózat kapacitásának bővítését, a közúti infrastruktúra környezeti, műszaki fenntarthatóságát és a szolgáltatási szint növelését, valamint a közlekedésbiztonságot növelő beavatkozásokat.

Címlapkép: Getty Images

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2,5 millió forintot igényelnél, 72 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 50 760 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,29 %), de nem sokkal marad el ettől az CIB Bank 50 948 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

útfejlesztés

közútfejlesztés

beruházás

közút

nemzeti infrastruktúra fejlesztő zrt.