Sötét jövőképet lát a csomagszállító cég: évekig tarthat, míg helyreáll a szállítmányozás

Pénzcentrum   
  Megosztom
Sötét jövőképet lát a csomagszállító cég: évekig tarthat, míg helyreáll a szállítmányozás

"Sokan már arról beszélnek, hogy a világ túl keveset fektetett be az elmúlt évtizedekben a szállítmányozásba ahhoz képest, hogy ez egy mennyire kritikus infrastruktúra" - mondta el a Pénzcentrumnak adott interjújában Mészáros Ádám. A DHL Express Magyarország ügyvezető igazgatójával az ellátási lánc Achilles-pontjairól, a pandémia tanulságairók, és az orosz-ukrán háború hatásairól beszélgetett a portál.

Pénzcentrum: A DHL a világ egyik vezető csomagszállítója, mennyiben hat most a mostani orosz-ukrán háború a vállalatra, ezen belül is a magyarországi egységekre, mennyire érintik súlyosan a németországi főhadiszállással rendelkező DHL-t az oroszok elleni nyugati szankciók?

Mészáros Ádám: Amikor elkezdődött a háború, azonnal lezárult az ukrán légtér, és ezzel a mi operációnk is megállt Ukrajnában, nem tudtunk se be-, se kivinni árut. Nyilván az első gondolatunk a kollégáink biztonsága volt, azóta is folyamatosan kapcsolatban állunk velük. Az Oroszországba, illetve Fehéroroszországba bemenő forgalmakat is leállítottuk, valamint az Oroszországon belüli tevékenységünket is felfüggesztettük.

Az lehet tudni, hogy a légi szállításuk jellemzően milyen árukra terjedt ki, az ukrán gabonára vagy éppen az autóipar számárára elengedhetetlen alkatrészekre igen?

Mi az expressz szállítmányozásban vagyunk érdekeltek, a nagy része tehát annak, amit mi szállítunk, időszenzitív légi áru, ezek általában magasabb értékű termékek. Tudnám itt említeni az autóipart, technológiai ipart, az élettudományokkal kapcsolatos területeket, de akár a divatcikkeket is. Mezőgazdasági termékekből jóval kevesebbet vittünk.

És ha az Oroszország elleni szankciókat nézzük, az a része is leállítódott a szállítmányozásuknak?

Európai Uniós székhelyű cég vagyunk, és felfüggesztettük mind az Oroszországba történő, mint az Oroszországon belüli szállítmányozásunkat

Mekkora hatással volt a vállalatra a pandémia, és most rögtön utána az Európában kialakuló háború?

A pandémia azért volt különleges, mert 2020 tavaszán az interkontinentális utasszálító gépek leálltával a világ teherszállító légi kapacitásának a fele is eltűnt a piacról. Ugyanakkor a kereslet is csökkent, de ez nagyon gyorsan visszajött, és egy viszonylag nagy kereslet állt szemben a korábbinál fele akkora kapacitással. Itt nagy előnyünk volt, mert nekünk saját légitársaságunk van, több mint 200 repülőgéppel, így továbbra is ki tudtuk szolgálni az ügyfeleinket. Sok áru, ami régen szállítmányozó cégekkel ment volna, jött át a mi hálózatunkba, hiszen mi nagyon gyors átfutási idővel ki tudtuk szolgálni a megmaradó igényeket. Most is egy kicsit hasonló a helyzet, mert azzal, hogy lezáródott az ukrán és az orosz légtér, a repülőgépek, amelyek Ázsiából jönnek, nem mehetnek át ezen a légtéren, meghosszabbodik a szállítási út, ez pedig mindent drágábbá és komplikáltabbá tesz. Megnehezedett tehát a légi szállítás, de mi a saját légitársaságunkkal a kapacitásunkat fenn tudjuk tartani az ügyfeleinknek

Lehet azt mondani, hogy a háborús helyzet keményebb ütés volt az ellátási láncnak, mint a pandémia?

Mind a kettőnek megvannak a maga nehézségei.

Vannak olyan dolgok, amik a válságok hatásra derültek ki, amikkel biztonságosabbá lehetne tenni az ellátási láncot?

Flexibilitásra van szükség. Gyorsan kell reagálni főleg olyan cégeknek, amelyeknek alapanyagot kell behozniuk elsősorban Ázsiából. Sokkal jobban kell vigyázni a kapacitások lekötésére, illetve olyan szolgáltatót kell találni, amelyik tényleg ki tudja szolgálni időben és fix áron a partnereit. Nekünk van egy nagy előnyünk, nálunk az árak nem fluktuálnak, mi hosszú távra kötünk szerződést az ügyfelekkel. Eközben a szállítmányozási piacon az árak akár napi szinten változhatnak a kereslet és a kínálat függvényében. Mi nagyobb kiszámíthatóságot tudunk kínálni annak köszönhetően is, hogy saját infrastruktúránk van. A cégeknek ez nagyon fontos, és most érezzük is sokak bizalmát.

A DHL-nek több nagy üzletága van világszerte, mit jelent ez Express, miért felelős ez az üzletág?

Az első üzletág a német posta, amely Németországban postai, illetve csomagszolgáltatást nyújt. Én az Express üzletágat képviselem, ez azt jelenti, hogy fél kilótól egy tonnáig a világ 220 országába szállítunk időkritikus küldeményeket. Ami nagyon fontos, hogy ezt a saját hálózatunkon belül csináljuk. Emellett van a szállítmányozási iparágunk DHL Global Forwarding, Freight, ők megszervezik a szállítmányozást mind tengeren, mind a levegőben, mind közúton. Van egy raktározási részlegünk, a DHL Supply Chain, és a legfiatalabb üzletágunk, a DHL e-commerce Solutions. Ez utóbbi az egyes országokban mind országon belüli, mind nemzetközi csomagszállítást végez, a nem időkritikus szegmensben. Összesen tehát öt üzletágunk van, ami teljesen ki tudja szolgálni a partnereinket.

Az interjú itt folytatódik tovább.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

pénzcentrum

dhl

szállítmányozás

szállítás

fuvarozás