Drámai szakadék a hivatalos és az érzékelt infláció között: a dupláját fizetjük a kasszáknál

Világgazdaság   
  Megosztom
Drámai szakadék a hivatalos és az érzékelt infláció között: a dupláját fizetjük a kasszáknál

Átlag feletti mértékben emelkedtek az utóbbi időszakban az élelmiszerárak, a vásárlók közérzete azonban súlyosabb drágulást érzékel, mint amilyet a hivatalos statisztika kimutat. A VG körképéből – amely a Lidl, a SPAR, a Tesco, az Auchan és a Penny válaszain alapul – kiderült, hogy elindult az úgynevezett lefelé vásárlás folyamata, azaz a drágább brandtermékek helyett sok esetben már az olcsóbb, saját márkás cikkek kerülnek a kosarakba. A jó ár-érték arány fontosabb, mint eddig bármikor, ugyanakkor a magasabb jövedelműek egyelőre korlátozottabb mértékben váltanak olcsóbb termékekre.

Májusban 10,7 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak, de ne legyenek illúzióink, a júniusi inflációt már 11,5 százalék körüli szintre prognosztizálják a szakértők, a pesszimistább várakozások szerint pedig akár a 12 százalékot is elérheti a drágulás üteme, írja a Világgazdaság.

A vevői tapasztalatok és a hivatalos statisztika között hatalmas szakadék tátong: míg a közérzet olykor 30-40 százalékos vagy még magasabb áremelkedéseket érzékel, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint a májusi 10,7 százalékos infláción belül az élelmiszerárak átlagosan „csak” 18,6 százalékkal ugrottak meg.

Szédítő drágulás

Igaz, az egy évvel korábbi árakhoz képest

  • a margarin 41,4,
  • a kenyér 37,5,
  • a sajt 35,4,
  • a baromfihús 34,3,
  • a száraztészta 33,3,
  • a tejtermékek 30,3,
  • a tojás 29,9,
  • a péksütemények pedig 27,3

százalékkal kerültek többe, mint egy évvel korábban, azaz tavaly májusban. Néhány meghatározó kategória azért – szükségszerűen – a statisztikai átlag alatt drágult, így például az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, friss hazai és déligyümölcs összesen) 12,8 százalékkal, az alkoholmentes üdítőitalok 10 százalékkal, a csokoládé, a kakaó és a cukor pedig 3,9 százalékkal.

Pár nap múlva okosabbak leszünk, hiszen a KSH pénteken közli a legfrissebb, júniusi adatsorát. Addig is a VG nagy áruházláncokat faggató körképe arra a kérdésre kereste a választ, hogy az utóbbi hónapokra jellemző élelmiszer-drágulás milyen hatást gyakorolt a vásárlási szokásokra, eltolódik-e a kereslet az olcsóbb termékek felé, illetve „luxussá” válnak-e olyan élelmiszerek, amelyeket eddig szélesebb körben szereztek be a vevők.

Elindult a lefelé vásárlás

Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője arról számolt be a VG-nek, hogy

az eladások a mennyiség szempontjából egyelőre nem mutatnak változást, de a trendek alapján azt látják, hogy elindult az úgynevezett lefelévásárlás, azaz például a drágább brandtermékek helyett sok esetben az olcsóbb, de ugyanolyan jó minőségű saját márkát választják a vásárlók. Ezt támasztja alá, hogy a saját márkás termékek aránya forgalmi szempontból 25 százalék körül mozgott éveken keresztül, ám idén ez az arány már meghaladta a 30 százalékot.

Folyamatosan figyelemmel kíséri a fogyasztói preferenciák alakulását a Lidl, és ennek megfelelően alakítja ki a kínálatát – erről Tőzsér Judit, a társaság vállalati kommunikációs cégvezetője számolt be a VG-nek.

A vásárlási szokásokat vizsgálva azt látjuk, hogy az emberek tudatosabban vásárolnak, és jobban megválogatják, mire adnak ki pénzt. Saját márkás termékeink rendkívül keresettek vásárlóink körében, mivel amellett, hogy olcsóbbak, kiváló minőséget nyújtanak

- tette hozzá a szakember.

A Tescónál arra hívták fel a VG figyelmét, hogy tisztában vannak vele, a jelenlegi inflációs környezet milyen kihívásokat jelent a háztartásoknak, ezért arra törekednek, hogy segítséget nyújtsanak a vásárlóknak ahhoz, hogy a lehető legkönnyebben és legkedvezőbb áron vásárolhassanak be. Folyamatosan érezhető a forgalomeltolódás a kedvezőbb árú, akár saját márkás élelmiszerek felé, különösen az árérzékenyebb vásárlóknál.

A Tesco polcain, valamint az online kínálatban például az árgarancia jelöléssel hívják fel a figyelmet a leggyakrabban keresett, illetve alaptermékekre. Több mint 600 árucikkből álló választékról van szó, amelynek az árát minden héten összehasonlítják a versenytársaknál érvényes árakkal, és vállalják, hogy a legalacsonyabb szinten tartják. Ha ezeket az árucikkeket máshol mégis olcsóbban lehet megvenni, visszafizetik a különbözetet. Az áruházlánc szerint az árgarancia segítséget nyújt a vásárlóknak, hogy ne kelljen az árak összehasonlításával foglalkozniuk – ők elvégezik a feladatot helyettük.

Többet érhet a nyugdíj

Emellett a vállalat rámutatott a hűségkártyáján keresztül elérhető kedvezőbb árakra, márpedig a Tesco Clubcardnak már több mint egymillió tagja van. Ráadásul a nyugdíjasok minden kedden 5 százalék kedvezményt kapnak a vásárlásuk végösszegéből, ha használják a hűségkártyájukat. A kedvezmény igénybevételével csökkenthetők az élelmiszerre fordítható kiadások, így a Tescóban ezeken a napokon többet ér a vásárlók nyugdíja. További pénztárcabarát elem az áruházakban fix kihelyezést kapó, úgynevezett Friss 5 ajánlat, amelyben hetente cserélik a nagyon kedvező áron kínált friss zöldségek és gyümölcsök körét.

A VG körképében az Auchannál azt húzták alá, hogy

Minderre rímel, hogy a Pennynél is kiemelték a lap érdeklődésére: a vásárlóik számára a minőség mellett az ár is kiemelten fontos. Ezért az elmúlt időszak változásainak hatására az áruházlánc üzleteiben is jól megfigyelhető, hogy

Címlapkép: Getty Images

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

infláció

nagybevásárlás

áremelkedések

élelmiszerárak

áruházak