Hivatalos: négysávossá bővül ez a főút, a Balaton úthálózatát is fejlesztik

HelloVidék   
  Megosztom
Hivatalos: négysávossá bővül ez a főút, a Balaton úthálózatát is fejlesztik

Az elkövetkező négy évben 60,8 milliárd forint fordítható komplex közútfelújításra és -fejlesztésre, míg a következő két évben 8 milliárdból lehet útfelújításokat végezni. A Magyar Közlönyben megjelent határozatban a komplex közútfelújítási és -fejlesztési feladatokra szánt összeg 18 milliárd forint a 2022-es évben. A HelloVidék a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. segítségével válogatta össze a vidéket érintő, legújabb útfejlesztéseket az országban.

1. Gyorsabban elérhető az autópálya Kecskemétről

A Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF) beruházásának I. ütemében megújul Kecskeméten az 52. sz. főút 5. sz. főút és a Vízmű utca közötti szakasza. A projekt célja a városközpont és az M5-ös autópálya közötti menetidő csökkentése, az útszakaszon tapasztalható torlódások csillapítása, a csomópontok áteresztő képességének növelése és biztonságosabbá tétele.

- közölte a NIF.

A város közlekedése szempontjából kiemelten fontos 52. sz. főút Kecskemét lakott területi szakaszán a jelenleg 2×1 sávos részek 2×2 sávossá épülnek át, illetve a már meglévő 2×2 sávos részek burkolatát felújítják. A sávbővítéses szakaszok mellett közel 2 km hosszon kerékpárút is épül.

A közlekedés gyorsabbá és biztonságosabbá tétele érdekében nemcsak felújítják és kibővítik a szakaszt, hanem 2 új turbó típusú körforgalmi csomópontot is kiépítenek az Olimpia utcánál és a Sport utcánál, ezzel is segítve a becsatlakozó utak irányából érkezőket. A városi környezethez illeszkedve maximum 50 km/h-s sebességgel lehet majd a kibővített szakaszon haladni

- számolt be a NIF.

Az 52. sz. főút (Dózsa György út – 5. sz. főút (Mária és Árpád körút)) csomópontjában a Mária körúton a belváros felé egy balra, a Petőfi S. utcában Budapest felé egy jobbra, továbbá az Árpád körúton az M5-ös autópálya felé szintén egy balra kanyarodósávot alakítanak ki, a gyalogos és kerékpáros átvezetések pedig a jelenleginél biztonságosabb kialakítást kapnak.

A Katona József Gimnázium előtti buszmegállót, valamint a Boldogasszony téri jelzőlámpás gyalogos-átkelőhelyet áthelyezik. A Vízmű utcai jelzőlámpás csomópont korszerűsítésének keretében a Vízmű utcában és az Izsáki utat érintő mindkét ágon további egy-egy kanyarodó sávot alakítanak ki.

Jelenleg az ideiglenes forgalomterelés I. üteme épült ki. A közlekedők a kivitelezéshez kapcsolódóan forgalomkorlátozásokra számíthatnak. A kivitelező jelenleg terület-előkészítési munkákat, útszegély bontásokat végez. Emellett zajlik a közművezetékek kiváltása és egyéb útépítési munkálatok is folyamatban vannak.

Mi kecskemétiek már nagyon régen vártunk erre a fejlesztésre. Az 52-es út felújítása újabb megvalósuló mérföldkő a város átfogó útrekonstrukciós elképzeléseiben. Jelenleg számos kisebb volumenű és nagyszabású útépítés, felújítás zajlik Kecskeméten és a város térségében. Ezek közül jelentős a 441-es út korszerűsítése, a Károly Róbert körút folytatásának megépítése, az M44-es út utolsó szakaszának megépítése és Hetényegyháza bekötése az M5-ös autópályába. Ebbe a sorba illik bele az 52-es út négynyomúsítása is. Ezek a fejlesztések nem csak a kecskemétiek életét teszik kényelmesebbé, de a térség számára is könnyebben megközelíthető, vagy éppen elkerülhető a városunk. Tény, hogy Kecskemét nemcsak nemzeti, de nemzetközi motorja is a gazdaságnak. Ez a motor akkor tud gördülékenyen működni, ha optimális a város úthálózata. Ahogy az emberi testben lüktetnek az erek, úgy hálózzák át a várost és a régiót a megújuló utak. A test központja a szív, a régió szíve pedig Kecskemét

- hangsúlyozta Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét polgármestere.

A kivitelezési munkák várhatóan 2024. I. negyedévében fejeződnek be. A beruházás hazai forrás felhasználásával valósul meg, a kivitelezést a Hazai Építőgép Társulás Zrt. végzi, nettó 4,2 milliárd Ft értékben.

2. Bátonyterenyénél épül az új elkerülő

A fejlesztés Bátonyterenye átkelési szakaszának korszerűsítésével, felújításával, valamint egy új elkerülő út építésével és az északi-déli irányú összekötő út kialakításával valósul meg várhatóan 2024 elején.

Az átadott munkaterületeken befejeződött a lőszermentesítés és a geodéziai alapponthálózat kitűzése, így párhuzamosan megindulhatott a régészeti munkagödrök visszatemetése, a bozót – és cserjeirtás, a területen fellelhető akadályt jelentő fák kivágása és a tuskók eltávolítása. A humuszolás és az elkerülő út nyomvonalán érintett ivó- és szennyvízvezetékek kiváltása is megtörtént.

A vállalkozó előreláthatóan az idei évben megkezdi a közműkiváltások előkészítését és kivitelezését is. A meglévő 23. számú főúton szakaszosan, ideiglenes forgalomtechnika kiépítése mellett, jelzőőrös forgalomkorlátozásokra kell számítani az arra közlekedőknek.

A munkálatok végeztével jelentősen csökkenni fog a baleseti kockázat, a belterületi szakaszok forgalma és a belterületi környezetterhelés is, ezáltal javul az ott élők életminősége is, továbbá rövidebb idő alatt megközelíthetőek lesznek a térség települései is.

A beruházáshoz szükséges összes területet megszereztük. A régészeti munkák befejeződtek. Az ásatások során egy 3500 éves bronzkori település maradványai bukkantak elő, melyek segítik a térség történetének feltérképezését

- mondta el Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese.

Lehel Zoltán, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Nógrád megyei igazgatója kiemelte:

A Nógrád megyei közút jelenleg összesen 174 km hosszú szakasz kezeléséről gondoskodik a megyében: a 2. sz. főúton Szendehely és Parassapuszta között, a 21-es főúton Hatvan és Somoskőújfalu között, a 22-es főúton Rétság és Salgótarján között, a 23-ason pedig Bátonyterenye és Pétervására között. Az idei évben új burkolatot kap a 21-es főút több szakasza is. Elindult a 2-es főúton a Nőtincs-Rétság elkerülő szakasz tervezése is. A 22. sz. főút teljes szakaszán a felújításból kimaradt szakaszok és a kerékpárút tervezése zajlik. És most megkezdődtek a munkák a 23-as főút Bátonyterenye elkerülő szakaszán is. Mindebből jól látható, hogy folyamatosak a fejlesztések és a felújítások a megyében.

A beruházást hazai forrásból összesen 14,2 milliárd forint értékben valósítja meg a Colas Út Építőipari Zrt. és a HE-DO Építő Zrt. konzorciuma.

3. Végéhez közeledik a hídépítés

Kivitelezésének végéhez közeledik az Ipolydamásd - Chľaba (Helemba) között épülő, 71 m hosszú új Ipoly-híd. Az újjáépített műtárgyhoz magyar oldalon 540 méter hosszú, míg a szlovák oldalon 175 méter hosszú csatlakozó út épül.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a Nyitra Megyei Önkormányzati Régió (Nitriansky samosprávny kraj) közös beruházásában zajló fejlesztés magyarországi szakaszát érintő útcsatlakozása a Colas Út Zrt., a műtárgy építése a Colas Közlekedésépítő Zrt., míg a szlovák oldali útcsatlakozás a Colas Slovakia kivitelezésében zajlik.

2023-ig összesen hat átkelési pont létesül Magyarország és Szlovákia között; három Ipoly-híd, egy kerékpáros híd a Duna fölött, egy komp összeköttetés és egy útösszeköttetés is megvalósul.

Köztük szerepel a Drégelypalánk-Ipel’ske Predmostie (Ipolyhídvég) közötti híd építése is, amelyet szintén a Colas Közlekedésépítő Zrt. épít meg. A határhíd engedélyezési terveit a Speciálterv Kft., míg a kiviteli terveket a Roden Mérnöki Iroda Kft. és a Pont-Terv Zrt. készítette.

A fejlesztésnek köszönhetően növekszik a két ország közötti munkaerő mobilitása, továbbá a beruházás alappillérként szolgálhat a két V4 tagállam határon túli, bilaterális kapcsolatainak fejlesztésében. A fejlesztés várható befejezése 2023 első negyedéve.

4. Ezek az alsóbb rendű utak is megújulnak

Bár még a projektlista nem teljes, a palyazat.gov.hu jelenleg elérhető adatai szerint TOP plusz keretében 4 és 5 számjegyű főutak felújítására uniós forrásból legalább 144 milliárd forintot fordíthat a következő programozási ciklusban a Magyar Közút, amelyből mintegy 620 kilométeren újíthatja meg az útburkolat, ami a Magyar falu programmal kiegészülve jelentős színvonal-emelkedést hozhat a vidéki infrastruktúrában.

Így például megújulhat a Hangács, Mogyoróska bekötőút mellett a 3702 jelű összekötő út a 9+910–14+109 kilométerszelvények között, Megyaszó bel- és külterületi szakaszán. Nemesbükk elérhetősége is jelentősen javulhat, a 3312 jelű összekötő út 11+000–14+299 kilométerszelvények közötti szakaszának rekonstrukciójával.

Emellett több turisztikailag frekventált régió is ott van a támogatott projektek listáján. A 8116-es Kápolnásnyék–Pákozd összekötő út (4+000–10+930 kilométerszelvények) 7 kilométeren kap új aszfaltréteget Velence és Sukoró területén.

Újdonság, hogy Pest megyében már nemcsak hazai, hanem uniós forrásból is indulhat útrekonstrukció, négy projektben 13,5 milliárd forintból 43 kilométeren újíthatja meg a burkolatot a közútkezelő. A szerencsés települések között vannak agglomerációs települések is, mint például Solymár (1107-es), Vác ( 2104-es) vagy Budaörs (81101-es). A legnagyobb egybefüggő szakasz az 52103-as Bugyi bekötőút korszerűsítése lehet.

Címlapkép: Getty Images

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? IGEN, VAN! MEGÉRI VÁLTANI

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes szémlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

útfejlesztés

útépítés

nif

magyar közút nonprofit zrt.