Hivatalos: ezeken az új magyar autópályákon dolgoznak gőzerővel, minden autóst érint

Tavaly és a következő három évben 60,8 milliárd forint fordítható komplex közútfelújításra és -fejlesztésre, míg 2023-ban és 2024-ben 8 milliárdból végeznek útfelújításokat. Idén nem bővül tovább a hazai gyorsforgalmi úthálózat, a folyamatban lévő beruházások 2024-ben és 2025-ben fejeződnek be a tervek szerint. Viszont rengeteg felújítás lesz országszerte, de ezeket már nem a Magyar Közút, hanem a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. fogja elvégezni. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Magyar Közút Nonprofit Zrt., valamint a jogutód Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek (MKIF) segítségével válogattuk össze a vidéket érintő útfejlesztéseket.
Megváltozott a felügyeleti szerv
Az Építési és Beruházási Minisztérium tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó, 100%-os állami tulajdonban lévő gazdasági társaságok által ellátott feladatok központi költségvetési szerv általi átvételéről és a társaságok megszüntetéséről, az ezzel kapcsolatos eljárási kérdések rendezéséről szóló 362/2022. (IX. 19.) Korm. rendelet szerint a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság 2023. január 1-jével megszűnik, és feladatait jogutódként az Építési és Beruházási Minisztérium (1054 Budapest, Kossuth Lajos tér 2-4.) veszi át.
1. Az M0-s autóúton és az M31-es autópályán folynak fejlesztések
Mozgó terelés mellett betonhézag kiöntési munkavégzés zajlik a következő hónapokban az M0-ás autóút és az M31-es autópálya több szakaszán, ezért fokozott figyelmet kér minden sofőrtől a Magyar Közút. A munkálatok június végéig tartanak majd, az M0-s autóúton március 18-tól hétvégente, az M31-es autópályán áprilistól hétköznapokon, az aktuális időjáráshoz ütemezetten, változó helyszíneken.
A munkavégzés az M0-s autóút Megyeri-híd felé vezető oldalán a 10-es és a 17-es, (Nagytétény-Szigetszentmiklós közötti szakasz) valamint a 44-es és az 50-es (Maglód, Ecser térsége) kilométerszelvények közötti szakaszokat, míg az M31-es autópályán az M3-as autópálya felé vezető oldalon a 8-as és 13-as szelvények közötti (M3-as autópálya csomóponttól a 3-as főúti csomópontig tartó) szakaszt érinti.
A mozgó munkaterületek kezdetére minden esetben munkavégzést előjelző és sebességkorlátozó táblák, valamint a változtatható jelzésképű táblák is figyelmeztetik a közlekedőket. A társaság a balesetveszély elkerülése érdekében mindenkit arra kér, hogy figyelmesen, a kihelyezett jelzéseknek és sebességkorlátozásnak megfelelően vezessen. A közlekedőknek az aktuális napi munkavégzésről és forgalmi helyzetről ajánlott indulás előtt tájékozódniuk a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Útinform szolgálatánál.
2. Forgalomkorlátozás a Vámosszabadi hídon: felújítják a 13-as főutat
Megújul a szlovákiai 13-as főút Nagymegyer és Medve települések közötti szakasza. A felújítás április 3-án, hétfőn 00:00 órakor kezdődik, az útépítés a magyar-szlovák határon lévő közúti híd lezárásával nem jár, azonban a Vámosszabadi határátkelőhely a személy- és autóbuszforgalom számára lesz csak elérhető. A 3,5 tonna feletti gépjárműveket Komárom felé terelik.
A 3,5 tonna feletti gépjárművek a magyarországi oldalon a 14-es főút – 813-as főút – M19-es autóút – M1-es autópálya – 13-as főút útvonalon közlekedhetnek a felújítás ideje alatt. A kijelölt terelőutat sárga táblák jelzik majd. A tehergépjárművek kizárólag célforgalom esetében használhatják a 14-es főúton a 813-as főúti csomóponttól a Vámosszabadi határig tartó útszakaszt.
A munkálatok ideje alatt hosszabb menetidővel számolhatnak a közlekedők, valamint az M1-es autópálya forgalma is erősebb lehet.
3. 2023 végétől nyílegyenes út vezet a Balatonhoz Kaposvárról
Az elkészült bővítés eredményeként Kaposvár és az M7-es autópálya (Balaton) között gyorsabb és biztonságosabb lesz a közlekedés, valamint javul Kaposvár megközelíthetősége.
A Kaposfüred és Látrány közötti 33,2 kilométeres szakasz alapkőletételére 2017. november végén került sor. 2019 december közepére (több ütemben átadva)a teljes 33,2 kilométeren 2×2 sávon, 110 km/óra sebességgel közlekedhettek az autósok. A szakaszon több mint 20 km teljesen új nyomvonalon épült meg.
A projekt részeként az Állomás utca (6709 j. összekötő út), különszinten vezetik át a 67. sz főút felett, mellette gyalogos és kerékpárút is épült. A kialakított átvezetés nem tekinthető teljes értékű csomópontnak, hiszen innen csak Kaposvár irányába lehet fel és lehajtani, a Balaton felé közlekedők ezt a Kaposfüred északi csomópontban tudják megtenni.
A projekt megvalósítása során jövő év tavaszáig kiépül az üzemi hírközlő hálózat a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kaposvári üzemmérnöksége és az elkerülő út között, valamint a 67. sz. főút korábban megépült 2×2 sávos szakaszán is, amelynek eszközei a biztonságosabb közlekedést és üzemeltetést fogják elősegíteni.
Két évvel ezelőtt azt a gazdaságfejlesztési célt tűztük ki magunk elé, hogy újra iparosítanunk kell Kaposvárt. El akartuk érni, hogy mindenki kaphasson munkát ebben a térségben, aki csak dolgozni szeretne és azt is, hogy a munkabérek a korábbiaknál magasabbak legyenek. Tudjuk azonban, hogy a gazdaságfejlesztés nem működik megfelelő közlekedési infrastruktúra nélkül. Ezért fontos számunka annyira a 67. sz főút fejlesztése és a mai nap is. Örömmel jelenthetem be, hogy terveink annyira jól sikerülnek, hogy egy ipari parkunk betelt és jelenleg egy új megépítésén dolgozunk
- mondta el korábban Szita Károly, Kaposvár Megyei Jogú Város polgármestere. Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója hozzátette:
Ahhoz, hogy teljessé váljon a 2×2 sávos kapcsolat az M7-es autópálya és Kaposvár között, hiányzik még a 10,1 kilométeres, Látrányt elkerülő szakasz, amelynek bővítésén 2021 szeptembere óta dolgozik a kivitelező.
Tavasszal a forgalom a jelenlegi (szelvényezés szerinti bal) pályáról átkerül a megépített új pályára. Az átterelést követően a meglévő burkolat terv szerinti szintbe marása, majd új pályaszerkezeti aszfaltrétegek kiépítése marad hátra. A kivitelező várhatóan 2023 év végére befejezi a munkát, így a jövő év végétől 110 km/h sebességgel, kétszer két sávon juthatunk el a Balatontól Kaposvárig. A fejlesztés, NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg hazai finanszírozással. A kivitelezést a Duna Aszfalt Zrt. végzi, nettó 7.998.660.009 forint összegben.
Folyamatban vannak az autópályaépítések
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt honlapja szerint a beruházási stop miatt az állam részéről új projektek nem indulhatnak, viszont a folyamatban levő beruházások 2024-es és 2025-ös átadással számolnak:
- az M6–Boly–Ivándárda 20 kilométeres autópálya-szakasz tervezett befejezése 2024. január (itt van a legnagyobb esély arra, hogy idén elkészül, a forgalom azonban csak később indulhat meg rajta),
- a Békéscsaba autópálya-kapcsolatát megteremtő M44-es autóút utolsó, befejező szakaszának Szentkirály és az M5-ös közötti átadására az ígéretek szerint 2025 elejéig várni kell,
- az M85-ös gyorsforgalmi autóút Sopron országhatár és Fertőrákos csomópont közötti 4 kilométeres szakasza 2024 őszére készülhet el,
- Kaposvár megközelítése a még hiányzó 10 kilométeres látrányi elkerülő 2024 februári átadása után válik teljessé.
Idén a felújításoké lesz a főszerep
A tavaly szeptember elsején 1237 kilométer gyorsforgalmi útszakasz üzemeltetését átvevő Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a munkát idén felújításokkal kezdi: az ígéretek szerint az M1-es, az M3-as és az M7-es autópálya 300-400 kilométeres hosszán végez szintre hozást. De nem csak rekonstrukciós munkálatokat, hanem bővítéseket is tervez a következő 35 évben. Az MKIF még tavaly azt válaszolta kérdésünkre, hogy elsőként az M1-es autópálya Bicske és Tatabánya közötti szakaszának kétszer három forgalmi sávra bővítését szeretné elindítani, amelyre 2023-ban kerülhet sor.
A 125 napos téli üzem során a Közút szakemberei 98 napon végeztek síkosságmentesítést, 42 napon pedig hóeltakarítást. Bár az Országos Meteorológiai Szolgálat összesítése alapján 1901 óta a 2022-23-as téli időszak volt a második legenyhébb téli szezon, a hajnali, reggeli fagyok miatt országosan így is több mint 48 ezer tonna sót, több mint 3,6 millió liter kálcium-klorid oldatot és 117 tonna érdesítőanyagot juttattak ki a 31 ezer kilométernyi országos közúthálózatra. Az enyhe tél miatt viszont az átlagosnál több növényzetgondozási munkát végezhettek a szakemberek a vegetációs időszakon kívül. A rendelkezésére álló kapacitásokkal folyamatosan, ütemezetten végezték továbbá a hidegaszfaltos javítási munkákat is, melyeket tavasztól, a melegaszfaltkeverő telepek újranyitását követően már a tartósabb beavatkozások váltanak fel.
A lokális burkolatfelújítások és a forgalomra veszélyes kátyúk megszüntetésén túl a szakemberek kaszálást, növényzetgondozást, szemétszedést és jelzőtáblák, védőkerítések, vezetőoszlopok, szalagkorlátok kihelyezését, bevonását, tisztítását, valamint jelzőlámpák karbantartását végzik.
Mivel országosan folyamatosan dolgoznak a továbbiakban is a közútkezelő szakemberei, ezért a közlekedőknek továbbra is érdemes lesz még utazásuk előtt tájékozódni az aktuális korlátozásokról, forgalmi helyzetről a társaság Útinform szolgálatánál, a www.utinform.hu oldalon. A Magyar Közút továbbá arra kéri az autósokat, hogy fokozott óvatossággal közlekedjenek a munkaterületek térségében és vigyázzanak az utakon dolgozó mérnökségi szakemberekre.
A megyei jogú városok bekapcsolódnak a gyorsforgalomba
2025-re tűzte ki célul a kormány, hogy valamennyi megyei jogú várost beköti a gyorsforgalmi hálózatba. Csak az elmúlt években kapott összeköttetést Kaposvár, Békéscsaba, Szolnok, Eger, Szombathely, Sopron, Salgótarján. Zalaegerszeg és Esztergom esetében azonban a beruházás elmaradt, az M76-os megépítésére a NIF 2021 őszén visszavonta a közbeszerzést, az M100-as esetében pedig már ki volt hirdetve a nyertes kivitelező, a beruházási stop miatt mégsem indulhatott el a munka.
Azonban még így is – 2010 óta megközelítőleg több mint 700 kilométerrel – nőtt a hazai gyorsforgalmi úthálózat hossza Magyarországon, ami már az osztrák autópálya-hálózat hosszával vetekszik, ezt pedig nem lehet hatékonyan működtetni piaci szereplők bevonása nélkül.
Ezek az autópályák épülnek Magyarországon
2023-ban megkezdődhet az M1-es autópálya bővítése és a nagyobb volumenű felújítási munkálatok a hazai gyorsforgalmi hálózaton, mondta a VG kérdésére a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. (MKIF)
Elsőként az M1-es autópálya Bicske és Tatabánya közötti szakaszának kétszer három forgalmi sávra bővítését tervezik elindítani, a munkálatok ütemtervének elkészítése várhatóan az év végéig megtörténik. Az MKIF 2022 szeptember elseje óta 1237 kilométer gyorsforgalmi út üzemeltetését és fenntartását végzi el Magyarországon , továbbá vállalta, hogy a koncessziós időszak első 11 évében 272 kilométer új autópályát épít.
A koncesszor feladata lesz az M1-es mellett az M3-as, M7-es régóta tervezett bővítése mellett új gyorsforgalmi útszakaszok megépítése is: az MKIF tervei között szerepel az M0-s tehermentesítését célzó M81-es kivitelezése, amely Komáromtól 102 kilométer hosszúságban, Székesfehérvár érintésével Sárbogárdig tartott volna, ám ennek kivitelezése csúszik.
A gyorsforgalmi út tanulmánytervét 2023 első felében fogja megkapni az MKIF a NIF Zrt.-től, amely jelenleg még a projekt gazdája, eztután tudják megkezdeni az engedélyezési és kiviteli tervek készítését. Majd az építéshez szükséges földterületek megvásárlását is el kell indítani:
A jelenlegi információk alapján a kivitelezési tevékenységet 2028-ban tudják megkezdeni.
Címlapkép: Getty Images
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)