Aszfalt-birodalom leszünk: rengeteg új utat építenek, a már meglévőket négysávossá fejlesztik
480 kilométeren dolgoznak ebben az évben a kivitelezők, összesen több mint 1200 milliárd forint értékű négysávos út fejlesztésén – mondta Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár. A MÁV-Start késésben lévő IC+ projektjét a szaktárcánál is vizsgálják.
A közlekedéspolitikai cél az, hogy 2030-ra Magyarország bármely pontjáról fél órán belül elérhető legyen egy négysávos útszakasz, az ehhez szükséges beruházások körét kormányhatározatok rögzítik, megvalósításuk ütemezetten zajlik. Tervezik a ma még csak kétsávos főutakon elérhető vidéki nagyvárosok színvonalas bekötését a Modern városok programban tett vállalások szerint, írja a Magyar Idők.
2019-ben is több szakaszon folytatódik az építkezés az M44-gyel Békéscsaba, az M25-tel Eger, az M85-tel Sopron, az M76-tal Zalaegerszeg irányába, a 21-es főút négysávúsításával Salgótarján, a 67-esével Kaposvár felé. A gyorsforgalmi utak országhatárig vezetése érdekében is számos fejlesztés történik az M15, M30, M4, M70, M85 szakaszain. Több kiemelt főút bővül 2×2 sávosra, például a 471-es Debrecen és Hajdúsámson között, vagy a 83-as Győrtől Pápáig. Ha kizárólag a négysávos szakaszokat nézzük is, idén mintegy 480 kilométeren dolgoznak majd a kivitelezők, összesen több mint 1200 milliárd forint értékű közúti beruházásban.
Az M44 első - Tiszakürt és Kondoros közötti – szakaszát már idén át fogják adni az autósoknak. Szolnok felé elkészül az M4-es M0 és Cegléd közötti szakasza. Szintén idén helyezik majd forgalomba az M2 gyorsforgalmi utat Budapesttől Vácig, egy kapcsolódó beruházásban megépül az összekötő út a Dunakeszi északi csomópont és a 2-es főút között. A kivitelezők 2019-ben fejezik be az M70 négysávúsítását, két új Nógrád megyei szakasszal teljes hosszban elkészül a 21-es főút bővítése az M3 és Salgótarján között. Kaposvár irányába a kaposfüredi és látrányi elkerülők között végeznek a munkálatokkal a 67-es főút fejlesztésének első ütemében. Célba ér a 471-es főút Debrecen–Hajdúsámson projekt is. A Balaton északi partjára közlekedők helyzetét javítja az M7 és a 710-es főút megépülő új csomópontja, amely az M8 előkészületben lévő M7–Dunaújváros–Kecskemét szakaszainak kiindulópontja lesz.
A már megépült autópályák felújítása idén is folytatódik. Az M0-s autóút déli szektorának betonburkolat beépítése és a 30 éves hidak halaszthatatlan korszerűsítése is meg fog történni. Budapest és Tatabánya között több helyen tervezik az M1 súlyosan elhasználódott burkolatának felújítását. Folytatódik az M7-es Balaton déli partja melletti szakaszának tavaly megkezdett helyreállítása is, a kivitelezők itt a tervek szerint csak tavasszal és ősszel dolgoznak majd, az idegenforgalmi főszezonban nem.
A legfontosabb vasúti felújítási feladatokat hat kiemelt jelentőségű projekt adja idén: a Rákos–Hatvan, Kelenföld–Pusztaszabolcs és Püspökladány–Debrecen szakaszok átfogó rekonstrukciója, a Szeged–Hódmezővásárhely tram-train építése, a Mezőzombor–Sátoraljaújhely és Szabadbattyán–Balatonfüred szakaszok villamosításra is kiterjedő korszerűsítése. Kevésbé látványos, de a menetrendszerű közlekedés feltételeit jelentős mértékben javító beruházás a központi forgalomirányítás kiépítése a Rákos–Újszász és a Pusztaszabolcs–Dombóvár vonalszakaszokon. A 160 km/órás közlekedés alapfeltételeként zajlik a GSM-R vasúti rádiós adatforgalmi és ETCS L2 szintű biztosítóberendezési rendszerek telepítése is. Az előkészítésben, tervezésben várható előrelépés a Budapest–Hegyeshalom vonal több szakasza, a Nagykáta–Újszász és a Kiskunfélegyháza–Szeged-Rendező viszonylatok átépítése kapcsán. A MÁV saját forrásból finanszírozza a Hegyeshalom állomás tehervonati rendező részének, Győr előrendezőnek és Budaörs vágányhálózatnak, valamint a záhonyi átrakónak a felújítását.
Kaposváron tavaly tavasz óta zajlik az intermodális csomópontok kivitelezése, a nyíregyházi és székesfehérvári létesítmények esetében a tervek véglegesítésénél tartanak. A dunaújvárosi, egri, kecskeméti és szombathelyi csomópontok kiviteli terveinek rendelkezésre állásáig pedig folytatják az előkészületeket.
A tárcánál és külső szakértők bevonásával a vasúttársaságnál is zajlik a MÁV-Start IC+ program felülvizsgálata. Mosóczi László szerint annyi bizonyos, hogy az elővárosi forgalomban elért látványos eredmények után a MÁV távolsági és nemzetközi közlekedésben használt járműállománya is jelentős fiatalításra szorul. Ennek érdekében öt saját fejlesztésű IC+ kocsi már közlekedik, 2019 első felében újabb húsz nemzetközi járművet vehetnek igénybe az utasok.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)