Megdöbbentő: 261 millió forintot fizettünk tavaly a trendi rendszámokért

HelloVidék   
  Megosztom
Megdöbbentő: 261 millió forintot fizettünk tavaly a trendi rendszámokért

Minden korábbinál többet, bő 260 millió forintot költöttek speciális rendszámok vásárlására a magyar autósok 2018-ban.

„A 2018-ban benyújtott kérelmek alapján Budapest Főváros Kormányhivatala 1618 esetben engedélyezte egyénileg kiválasztott rendszámtábla megválasztását, 181 esetben pedig egyedileg előállított rendszámtábla legyártatását”

– közölte a Budapest Főváros Kormányhivatala (BFKH).

Mindkét szám rekord a hazai rendszámkiadások történetében, annak ellenére, hogy az abc végéhez közelítve egyre szűkebb körből választhatnak különleges azonosítót az autósok. Egyértelműen látszik, hogy divat a különleges rendszám, már a 2017-es igények is felülmúltak minden korábbit: akkor 1132 darab egyéni rendszám mellett 142 egyedit vásároltak az üzemben tartók, írja a Vezess.hu.

2018-ban 261 millió forintot fizettek az autósok, és ha rugalmasabb lenne a rendszer, ennél is több folyna be a kasszába.

A különleges azonosító drága mulatság: az egyéni rendszám (3 betű és 3 szám még szabad kombinációja) 112.450 forintba kerül, az egyedi (4 vagy 5 betű, plusz 2 vagy 1 szám) 435 ezer forintba. A fenti darabszámokat beszorozva az árakkal kijön, hogy 2018-ban 260.679.100 forint bevétele volt ebből az államnak.

Az egyszer már kiadott, de – akár 5-10 évvel ezelőtt – valamilyen okból visszavont, vagy leadott rendszámok nem igényelhetők újra. Egy autós szívesen fizetett volna 112 ezer forintot egy ilyenért, nem kaphatta meg. Írt a Belügyminisztériumnak is, az alábbi választ kapta:

„… a rendszám a jármű olyan azonosító adata, amely a rendszámtábla visszavonását és fizikai megsemmisítését követően is az adott jármű azonosítására szolgál. A járműnyilvántartás elsősorban a rendszámra épül, ez az adat a nyilvántartásba vett jármű alap-azonosító adata. A járműnyilvántartás a rendszámtáblán szerepelt karaktereket abban az esetben is tartalmazza, ha a jármű már nem rendelkezik az azonosító adatot megjelenítő rendszámtáblával, mert a jármű a forgalomból már kivonásra, a rendszámtábla visszavonásra és megsemmisítésre került. Tehát a rendszám, mint azonosító adat nem kerül ki a nyilvántartásból.”

Két feltétele van a különc azonosítók kiadásának. Egyrészt nyilvánvalóan szabadnak kell lenni a kiválasztott betű/szám kombinációnak, amiről az online adatbázisoknál megbízhatóbb információt az okmányirodákban vagy a kormányablakoknál tudnak adni az ügyintézők. Másrészt a rendszámnak meg kell felelnie a következő kritériumoknak: közrendbe, közerkölcsbe vagy jogszabályba nem ütközhet az azonosító. Itt sok esetben már nem annyira éles a határvonal, az ide vonatkozó meghatározás:

„Közrendbe ütközőnek kell tekinteni az egyedileg előállított rendszámtáblát, ha annak jelkombinációja sérti Magyarország államberendezkedésének és jogrendszerének az Alaptörvényben meghatározott alapvető elveit és intézményeit, az ott meghatározott alapjogokat és kötelezettségeket, valamint azokat a feltétlen érvényesülést kívánó jogi normákat, amelyek közvetlenül védik az ország társadalmi-gazdasági rendjének alapjait, így különösen, ha a jelkombináció önkényuralmi jelképre utal, illetve jelentéstartalma önkényuralmi rendszert jelképező személlyel azonosítható... Közerkölcsbe ütközőnek kell tekinteni az egyedileg előállított rendszámtáblát, ha annak jelkombinációja sérti a nagy többség által elfogadott, pozitív értékeket, így különösen, ha az erkölcstelen, durva, agresszív, trágár jelentéstartalomra utal.”

A kérelmet elbíráló hivatal dönti el, hogy mi trágár, jogszabályba ütköző lehet mondjuk a védjegyoltalom alatt álló szó (egy példa: PEPSI), szintén tiltott az NSDAP, de mondjuk a TEK nem tartozik ebbe a kategóriába, annak használata nem ellentétes jogszabállyal. A QRVA-, vagy a FÜRER-kezdetű rendszám viszont elvileg nem adható ki.

A QRVA-11 rendszámot 2014. október 8-án vonták vissza, a FURER-1-et 2015. július 17-én. Az indoklás éppen az, ami miatt ki sem adhatták volna őket, nyilván már mindenki kívülről fújja: „közerkölcsbe ütköznek, illetve önkényuralmi jelképként értelmezhetőek”.

Új autók, vagy használtan külföldről behozottak első hazai forgalomba helyezésekor az okmányirodában kapja kezébe járműve leendő rendszámát az üzemben tartó. Ha magánszemély, egyetlen párat a saját kocsijára, ha nepper, akkor akár hetente tucatnyit az értékesítendő járműveire. Az előre legyártott rendszámok rendszerint kisebb-nagyobb tömegben pihennek az iroda egyik szekrényében.

„Ne tudd meg, hogy mennyi a hülye ember. Mindenki válogatna, de nekem a legfölsőt kell levennem… Rendkívül népszerűek a kerek számok, az 500-asokra például különösen nagy az igény a csajuknak Fiat 500-ast vásárlók részéről, de a születési dátumának a számait is sokan szívesen látnák az autójukon. Hát, van, amit ki kell várni”

– mondja egy okmányirodai dolgozó hivatalnok, aki a rendszámok kiadásával foglalkozik.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidék

autó

rendszám