Új autópálya épül Magyarországon: már elkezdték felvásárolni a telkeket

Jeki Gabriella   
  Megosztom
Új autópálya épül Magyarországon: már elkezdték felvásárolni a telkeket

Elkezdődött a területek felvásárlása az M6 autópálya Bólytól a horvát határig vezető nyomvonalán, valamint az előzetes régészeti feltárás is megkezdődött a szakaszon. Az országos viszonylatban is nagy jelentőségű sztrádaszakasz kivitelezése a kormányhatározat értelmében 2020. március 31-én kezdődik. Az aktualitásokról, a határidőkről és az autósokat érintő legfontosabb kérdésekről a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) tájékoztatta a HelloVidéket.

Gőzerővel zajlanak az M6 autópálya Bóly-Ivándárda (horvát országhatár) közötti szakaszának előkészítési munkái. A kivitelezési tervek már elkészültek és megindult az ingatlanok kisajátítási folyamata is. Az érintett szakaszon megkezdődött a régészeti próbafeltárás.

Az autópályával kapcsolatban 2016-ban környezeti hatástanulmány készült. A projekt környezetvédelmi és építési engedélyt kapott. A kiviteli tervek az engedélyek előírásainak megfelelően készültek. A tervezett autópálya hatásterületén a zajterhelés szintje az előírt határérték alatt marad, a lippói szerb temetőnél védelmet biztosító többszintes növénytelepítés valósul meg az út és a temető között. A hatástanulmány és a tervek eredményeképpen természetvédelmi terület nem válik érintetté. Öt helyen épül vadátjáró, a vízi élőhelyek védelme érdekében az autópályáról levezetésre kerülő csapadékvizek tisztítására négy helyen tisztító műtárgy kerül beépítésre. A teljes autópályaszakaszon vadvédelmi kerítés létesül

– tájékoztatta szerkesztőségünket Kiss Boglárka, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) szóvivője.

Az M6-M60-as csomóponttól a horvát országhatárig futó szakasz 2x2 sávos gyorsforgalmi lesz, fizikai elválasztással. A Bóly és Ivándárda közötti rész hossza közel 20 kilométer. Az „M6 autópálya Bóly-Ivándárda, országhatár közötti szakasz megvalósítása” nevű projekt nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra-beruházásnak minősül. A kivitelezést megelőző előkészületek egyik utolsó, az egyik fontos állomása az állam részéről a földterületek megvásárlása.

A NIF Zrt. által megvalósított nemzetgazdasági szempontból kiemelt közlekedési infrastruktúra-beruházások esetében a kisajátításról szóló törvény értelmében nem a NIF Zrt. által megbízott értékbecslő, hanem a kisajátítási eljárás lefolytatására illetékes kormányhivatal által kirendelt független ingatlanforgalmi szakértő állapítja meg a NIF Zrt. vételi ajánlatának alapjául szolgáló kártalanítási ellenértéket, illetve a szerződéskötés meghiúsulása esetén is ugyanez a szakvélemény szolgál alapul a kisajátítási eljárás során is. A szakértő szakvéleményét a törvény vonatkozó rendelkezéseinek, valamint a szakma szabályainak figyelembe vételével köteles elkészíteni. Amennyiben a kisajátítást helyettesítő adásvételi szerződés megkötésére nem kerül sor, társaságunk kezdeményezi az illetékes kormányhivatalnál az ingatlan kisajátítását ezzel biztosítva a kisajátítási cél mielőbbi megvalósítását. Amennyiben a kisajátítási határozatban megállapított kártalanítási összeggel a tulajdonosok nem értenek egyet, úgy a kisajátítási határozat bírósági úton történő megtámadása az egyetlen jogi lehetőség a kártalanítási összeg vitatására

– mondta el Kiss Boglárka.

Az ingatlanért járó kártalanításon felül a fenti törvény alapján úgynevezett járulékos költségek megtérítésére van lehetőség. Ennek keretében az indokolt és igazolt költségekkel kapcsolatos igényt az illetékes kormányhivatal bírálja el. A NIF Zrt. tájékoztatása szerint a beruházás összesen 414 darab magántulajdonban lévő ingatlant és 24 állami tulajdonú ingatlant érint.

Közben augusztusban elkezdődtek a régészeti próbafeltárások is a Bóly és Lippó, valamint a Lippó és Ivándárda közti szakaszokon, amelyek várhatóan az ősz folyamán le is zárulnak. Ahogy azt a HelloVidék megtudta, ezek eredményétől függően további régészeti feltárások is szükségesek lehetnek a későbbiek során.

A sztrádaszakasz kivitelezés megkezdésének pontos időpontja függ a jelenleg zajló ingatlankisajátítási, régészeti folyamatok eredményeitől. A kormányhatározat értelmében a konkrét munkálatok a legkorábban 2020. március 31-én kezdődhetnek el. Jelenleg a NIF Zrt. az előkészítési feladatok elvégzésre rendelkezik forrással, a kivitelezés a forrásbiztosítást követően kezdhető meg

– vázolta a jövőbeni terveket a szóvivő.

Az M6-M60 befejezése Babarc, Szajk, Nagynyárád, Bóly, Töttös, Lippó, Ivándárda településeket érinti. A szakasz az M60 elválási csomóponttal együtt négy külön szintű csomóponttal, egy komplex és egy egyszerű pihenőhellyel, két híddal, két tengelysúlymérővel és egy mérnökségi teleppel épül. Tartalmazza a Villányi csomópont megvalósítását is. A projekt következő nagyobb fázisakor – amikor elkezdődnek a kivitelezési munkák – az ígéretek szerint több lakossági tájékoztató fórumot is tartanak a témában.

Elkészültek a nyomvonaltervek az M60 gyorsforgalmi út Pécs–Barcs közötti szakaszra vonatkozóan is. A tervezett gyors út kétszer kettő forgalmi sávos, mindkét oldalon burkolt padkával ellátott, középen vezetett elválasztó sávval rendelkező, 110 kilométeres óránkénti tervezési sebességű lesz, amely biztosítja a csatlakozó területek megközelíthetőségét is.

Az M60 gyorsforgalmi út Pécs-Barcs közötti szakasza környezetvédelmi engedéllyel rendelkezik. Jelenleg az engedélyezési tervek elkészítésére vonatkozó közbeszerzési eljárás előkészítése van folyamatban

– tájékoztatta a HelloVidéket a NIF. Zrt.

Az építés tervezet két ütemben valósul majd meg: első ütemben az igen komoly forgalmat bonyolító Pécstől Szigetvárig, második ütemben Szigetvár és Barcs között, ahol a nyomvonal 64,4 kilométer lesz. A térség a gazdaság fellendülését, a versenyképesség fokozását és munkahelyteremtést is vár az M60-as út folytatásától.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

közút

közúthálózat

közútkezelő

m6

m6 autópálya

bóly-ivándárda

m60-as út

m60

nif zrt.

nemzeti infrastruktúra fejlesztő zrt.

m6-m60-as csomópont

kiss boglárka

sztráda