Kiderült, mi az oka az autók drágulásának: ezért nőnek a költségek

HelloVidék   
  Megosztom
Kiderült, mi az oka az autók drágulásának: ezért nőnek a költségek

Az európai autópiac visszaesését a szigorodó környezetvédelmi előírásokkal magyarázzák szakértők. Azt jósolják, az évtized közepére érhetik el az elektromos autók árai a hagyományosakét.

Globálisan 90,3 millió személyautót adtak el tavaly, szemben az előző évi 94 millióval. A három legnagyobb piacon, az Egyesült Államokban, Kínában és az Európai Unióban 2,1 millió elektromos vagy hibrid autót értékesítettek, ez minimális növekedés 2018-hoz képest, míg a benzines és dízeles járművekből 56 millió talált gazdára az előző évi 59 millió után, derül ki a Hirado.hu cikkéből.

Az elektromos autózás gyors elterjedésébe vetett bizalom történelmi magasságokba repítette a lítium árát 2018 januárjában, azóta azonban lejtmenet tapasztalható. A vártnál lassabban terjedtek el ezek a típusú járművek, miközben a kitermelés növekedése letörte az árakat. Elemzők szerint a túlkínálat még 2021-ben is megmaradhat, ami nyomás alatt tarthatja az árakat. Ez kedvező a gyártóknak, mivel az akkumulátorok költségének legnagyobb részét a nyersanyagok teszik ki.

ami lendületet adhat a piacnak.

Éves viszonylatban több mint háromszorosára emelkedett a ródium ára az árupiacon, és az év eleje óta közel 70 százalékos a növekedés. Ilyen gyors ütemű emelkedést ritkán látni. A drágulás elsődleges oka, hogy Európában és Ázsiában egyaránt szigorodtak a károsanyag-kibocsátási normák. A ródiumot a dízel- és benzines autók katalizátoraihoz használják. A ródium mellett a palládium 70 százalékát autóipari katalizátorgyártók használják fel, míg a platinánál ez az arány csak 40 százalék körüli. Utóbbit inkább a dízeleknél használják. A platina ára a Volkswagen-botrány után kezdett csökkenni, mert a piac attól tartott, hogy az emisszió-hamisítási botrány miatt az autókereslet a dízelmeghajtásúakról a benzinüzeműekre tevődik át. Ez be is igazolódott.

A magasabb költségeket általában a fogyasztókra hárítják. A tőzsdei fellendülést a spekuláció is fűti. Elemzők azt is hozzáteszik, hogy a katalizátorok a tolvajok egyik kedvelt célpontjaivá váltak a magas költségek miatt.

Címlapkép: Getty Images

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

A koronavírus-járvány negatív gazdasági hatásainak csökkentése érdekében a kormány 2020. március 19-től - többek között - maximalizálta a fogyasztási hitelek teljes hiteldíj mutatóját (THM). Érdemes azonban körültekintően választani, mivel a kedvezményes személyi kölcsön kamata a legtöbb banknál 2021-től megváltozik, és az új, jellemzően magasabb kamatszint miatt megugrik a törlesztőrészlet is. Ha például 2 millió forintra lenne szükséged, akkor az egyik legjobb ajánlatot most a CIB Bank nyújtja, itt 60 hónapos futamidővel a kedvezményes időszakban 38414 forintos törlesztőre, míg 2021-től 40219 forintos törlesztőre számíthatsz. De nem marad el ettől a Raiffeisen Bank ajánlata sem, amely esetében, szintén 60 hónapos futamidő esetén, az 5,90 százalékos kedvezményes THM 7,96%-ra ugrik a THM-plafon megszűnése után. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Friss gazdasági, pénzügyi hírek, időrendben a Pénzcentrumon!

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidék

nyersanyagárak

autóipar

drágulás