Félelmekkel indul újra a belföldi turizmus: ki fogja kiszolgálni a vendégeket?

Bódogh Gabriella   
  Megosztom
Félelmekkel indul újra a belföldi turizmus: ki fogja kiszolgálni a vendégeket?

A kormány 4 millió oltott számához köti a szálláshelyek és egyéb szolgáltatások nyitását, feltéve, ha rendelkeznek védettségi igazolvánnyal. Érdekelt minket, hogyan készülnek a vidéki szálláshelyeket az újranyitásra, ezért megkerestünk párat, hogy osszák meg velünk gondolataikat.

A koronavírus a legjobban a turizmus, vendéglátás ágazatot sújtotta. A bajba jutott szektort a kormány bértámogatással segítette, de ez nem volt elengedő. Sokan végleg elhagyták a szakmát, mert a túlélés miatt rákényszerültek a váltásra. A jelenlegi helyzet nem túl rózsás, mégis egy kis reménysugarat jelent a fél éve tartó sötét alagút végén. A jelenlegi kormányzati bejelentések értelmében csak azok szállhatnak meg a szálláshelyeken, akik védettségi igazolvánnyal rendelkeznek, illetve – a korábbi rendelkezéseknek megfelelően – a munkaügyben foglaló vendégek.

Elsőként Csobota-Kis Árpádot a Pearl Marketing and Management Kft ügyvezetőjét és országos szállodaüzemeltetőt kerestük fel, hogy ossza meg velünk gondolatait az újranyitással kapcsolatban. A szakember a friss Magyar Közlöny alapján elmondta, hogy a szálláshelyeket 4 millió beoltott fölött munkavégzés céljából és szabadidős utazóknak is lehet foglalni. Előbbinél egy igazolás elegendő a foglaláshoz, utóbbinál csak az védettségi igazolvány bemutatásával lehet a szállodát igénybe venni. A szálláshelyek dolgozóinak védőmaszkot kell viselni.

Nagyon várják a beoltottak számának emelkedését, mert abban az esetben remélhetőleg további enyhítések várhatók. A legutóbbi kormányinfón Gulyás Gergely a lakodalmak kapcsán elmondta, hogy „ötmillió oltás elérésekor szeretnék feloldani a tilalmat”. Ha ez bekövetkezik, akkor is vannak még nyitott kérdések a szállodák tekintetében:

  • Vajon mindegyik szobát lehet-e majd használni, vagy csak minden másodikat, ahogy az a Covid 1 alatt is volt?
  • Mikortól lehet majd 10 fő fölötti – nem esküvős - rendezvényeket tartani?

1. Munkaerő kérdése:

Vajon visszatérnek-e a szállodákba a korábban ott dolgozó szakemberek? Az elmúlt 1 évben sokan elmentek más munkaterületekre és megízlelték a nyugodt munkahely előnyeit, a "normál munkarendet", hétfőtől péntekig, 8-16 óráig. "Sajnos sok kolléga csalódott a szakmában, mert ezt a járvány bezárásra ítélte" - emelte ki Csobota-Kis Árpád.

2. Munkatempó, munkarend:

Amennyiben lesznek dolgozók, ők mennyire fognak tudni a megnövekvő vendég igényekre "felpörögni"?

3. Az utazók mindent (is) fognak kérni, mindezt pedig azonnal:

Utazói oldalon - teljesen jogosan - meglesz az igény az összes szolgáltatásra, mert azt fogják mondani: „Eddig otthon voltam, most utazni akarok és mindent egyszerre szeretnék.” Egyik oldalon sok a kérdőjel, másik oldalon a megnövekedett vendégigények.

4. Beszállítók mennyire fogják tudni kielégíteni a megrendeléseket?

Ha van egy nagyobb tételes étlap, akkor a beszállító tudja-e azonnal biztosítani az ételek elkészítéséhez szükséges hozzávalókat?

Összegezve a jelenlegi helyzetet, a szállodák nyitását:

Valószínű a legtöbb szálloda csökkentett szolgáltatásokkal, kisebb munkaerő létszámmal fog indulni és a multifunkcionális feladatkörök lesznek a jellemzőek, amikor egy munkavállaló több munkakört fog ellátni. A menedzsmentnek és a tulajdonosnak is be kell(ene) majd állni dolgozni, mert nagy lesz a nyomás, hiszen ennyi idő alatt nem lehet automatizálni.

Az osztrák síszállásokon sokszor tapasztalható üzemeltetési modell jelenhet meg itthon is, ahol a szállodatulajdonos család tagjai is beállnak dolgozni. Az biztos, hogy a vendégek nagyon utazni akarnak, de kérdéses, hogy lesz-e elég szabadság és pénz?

Rengeteg SZÉP kártya összeg maradt bent, így valószínű a pénz nem lesz annyira akadály. A védettségi igazolványhoz kötött szobafoglalások miatt - amivel az utazók nagy része, a szállóvendégek és a dolgozók egészségvédelme miatt teljesen jogosan egyetért – azonban van pár hangos ellenző. A szállodák várhatóan árakat fognak emelni az elmaradt bevételek és a Covid alatt megnövekedett kiadások miatt.

Következőként a Radisson nemzetközi szállodalánchoz tartozó zalakarosi Park Inn by Radisson Zalakaros Hotel & Spa igazgatóját, Horváth Tibort kerestük fel. Horváth Tibortól megtudtuk, hogy 4 éve nyitották meg szállodájukat, de a zárás időszaka alatt javítási munkálatokat hajtottak végre. A tervezett nyitás előtt még fertőtlenítik és kitakarítják a szobákat.

Mindent megtesznek azért, hogy maximális biztonsággal fogadják a vendégeket. Felfrissítik azokat a protokollokat, amelyek a Radisson nemzetközi láncból adódóan előírás, mellette a magyar szabályokat is figyelembe veszik: kézfertőtlenítő állomásokat helyeznek ki minden emeleten, az étterem bejáratnál, a pultokon és mindenhol, ahova a vendég betérhet.

A maszk kötelező lesz a kollégáknak. Jelenleg is nyitva tudnak lenni, mert üzleti útra érkezőket fogadhatnak, de frissítő tréningeket fognak még tartani, hogy ne akkor kelljen, amikor a vendégek tényleg itt vannak. Igyekeztek megtartani a dolgozókat, a nyitáshoz a létszám megvan. Ami gondot fog okozni, az a nyár, mert a főszezonuk. Arra számít nehéz lesz munkaerőt találni, mert sokan elmentek a szakmából és nem térnek vissza, mert biztosabb munkahelyet talált.

A másik gond a bérigények lesznek, amit elsősorban a Balaton menti szállodák és éttermek fognak megérezni elsőkörben

- tette hozzá Horváth Tibor.

A zamárdi Bohém Birtoknál Szente Andrea és munkatársai a kényszerszünetet felújításra fordították, jelenleg épp játszóteret építenek. Arra számítanak, hogy a Balaton nyáron tele lesz. Nagyon sok pénz maradt a SZÉP kártyákon, amit a vendégek fel fognak használni. Hétvégente rendezvényeik vannak, bíznak benne, hogy meg tudják tartani. Az áraikat nem emelték fel.

Nem szeretnének senkit diszkriminálni, főleg a védettségi igazolvánnyal nem rendelkezőket, ezért a belső tereiket nem nyitják meg a védettségi igazolvánnyal rendelkezők számára sem. Szálláshelyükön továbbra is szeretettel várják a védettségi igazolvánnyal nem rendelkező oktatási és üzleti céllal érkező vendégeket is.

Szabó Bálint vendéglátásvezetőtől megtudtuk, hogy jelenleg sokat dolgoznak azért, hogy a megmaradt személyzeti állomány biztosítva legyen az újranyitáshoz. Vezetőként célja, hogy meglévő kollégáit felkészítse a vendégfogadásra, mert november óta eltelt sok idő. Nagyon fontos a szellemi felkészülés, pld.: vendégek fogadásának átbeszélése, étlapok, itallapok tartalmának felelevenítése. Az újranyitásnál valami újjal kell készülni a vendégek részére, érezzék azt, hogy nem tétlenül telt az elmúlt fél év. Fontos, hogy azt lássák nem a sebeiket nyalogatták, hanem készültek az újranyitásra.

A szállodáknál ahol vezetőként dolgozik, első lépés a vendégtér felkészítése a vendégek fogadására. Átrendezték a vendégteret, mely során figyelembe vették az új előírásokat a COVID-dal kapcsolatosan. Átrendezés után egy nagytakarítás vette kezdetét, ahol a padlótól a plafonig mindent kitakarítottak és fertőtlenítettek. A következő feladat a hátsó rész (back office) rendbetétele. Raktárak átnézése, eszközök ellenőrzése, felmérése. Amennyiben hiányosságot tapasztalnak, megtervezik a pótlást/beszerzést.

A vendéglátós kollégák száma várhatóan csökkenni fog. Nagyon sokan elmentek a szakmából, fix munkaidőben dolgozni fix bejelentett fizetésért. A meglévő munkatársak csökkenése esetén azonban a minőségi kiszolgálást ugyan úgy biztosítani kell akár gépesítéssel, akár átszervezéssel (új munkakör kialakítása) is. Versenyhelyzet fog kialakulni a megmaradt vendéglátós munkaerőért. Egy okos vendéglátós úgy tervezi meg a mostani nyári szezonját, hogy szeptemberben lehetséges a 4. hullám, a hozzá tartozó korlátozásokkal, lezárásokkal.

A badacsonyi Bacchus Apartman - Borbarlang Vinotékát vezető Tompos Zsolt és családja 5 apartmant üzemeltetnek a Badacsonyban, de tavaly november óta sajnos zárva voltak. Üzleti útra érkezőket ugyan fogadhattak volna, de egyrészt nem nagyon kerestek ilyen célból szállást, másrészt pedig más feladatuk adódott. A Kisfaludy Program magánszálláshelyeknek szóló pályázatán lehetőségük volt indulni, az elnyert összegből a lezárás idejében valósították meg a tervezett fejlesztéseket. A pandémia alatt bőven volt idejük, így más, korábban elmaradt, saját erős fejlesztéseken, felújításokon is dolgoztak.

Úgy tapasztalják, hogy egyre nagyobb az érdeklődés a vendégek részéről, mindenki nagyon szeretne már kimozdulni, utazgatni. Azt sejtették, hogy áprilisban még nem nyithatnak, de most nagyon örülnek, hogy a napokban megnyílik a lehetőség a szabadidős céllal érkező vendégek fogadására is. Részükről felkészülten várják a szállóvendégeket, készen állnak a nyitásra, a közösségi média felületeiken is azt igyekeznek kommunikálni, hogy ott vannak, és várják őket.

Mindig szívesen adnak információkat. Eddig főleg a szállás, a település, a helyi programok, látványosságok és szolgáltatások felől érdeklődtek. Most pedig leginkább az foglalkoztatja a vendégeket, hogy milyen feltételekkel lehet szállást foglalni, tényleg kötelező-e a védettségi igazolvány megléte. A nyárra egyébként már nagyon sok a szálláskeresés és többnyire hosszabb időre, ebből úgy tűnik, hogy idén főleg belföldön terveznek nyaralni a magyarok.

Remélik, ezt a megnövekedett érdeklődést jól tudják majd kezelni. A sok, bevétel nélküli hónap miatt nagyon kell figyelniük a költségekre, így nem terveznek új munkatársakat felvenni. A vendégek távozását és érkezését próbálják a legideálisabban beosztani, így talán maguk is meg tudják oldani a takarítást és más, vendég körüli teendőket.

Az inárcsi Bagolyvár Étterem – Vendégháznál Mihucz Péterné tulajdonos és kollégái felkészültek a teljes újranyitásra. Jelen pillanatban is vannak üzleti utazóik, így a Covid alatt nem zártak be. Nem lesz számukra gond a felpörgés. Több dolgot felújítottak, karbantartottak, új étlapot vezettek be. Kisebb és közepes beruházások, megújítások történtek a Vendégházban.

A cserszegtomaji Idill Hotelnél Macsók László tulajdonos és kollégái a zárás ideje alatt 7 új szobát építenek a főépületben, ennek a munkálatai zajlanak. A június eleji nyitásra a szálloda az összes szolgáltatását nyújtani fogja a vendégeknek: a szállásszolgáltatás mellet az éttermi és wellness szolgáltatásokat. Korábban is volt egy kezdeményezés arra, hogy kompletten felnőttbarát szállodává váljanak, ez most megtörtént. Új csomagokkal és szolgáltatások kialakításával készülnek a vendégek érkezésére. A tulajdonosok - egy szálloda menedzsmenttel foglalkozó cég bevonásával - új alapokra helyezték a szakmai munkát.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

turizmus

vendéglátás