Vége a gigadugóknak a Balatonnál? Fontos autóutat építenek a magyar tengerhez igyekvő autósoknak

Dubóczky Krisztina   
  Megosztom
Vége a gigadugóknak a Balatonnál? Fontos autóutat építenek a magyar tengerhez igyekvő autósoknak

Az elkövetkező négy évben 60,8 milliárd forint fordítható komplex közútfelújításra és -fejlesztésre, míg a következő két évben 8 milliárdból lehet útfelújításokat végezni. A Magyar Közlönyben megjelent határozatban a komplex közútfelújítási és -fejlesztési feladatokra szánt összeg 18 milliárd forint a 2022-es évben. A HelloVidék a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. segítségével válogatta össze a vidéket érintő, legújabb útfejlesztéseket, forgalmirend-változásokat és egyéb érdekességeket az országban.

1. Több mint 3 kilométernyi összekötő út újul meg a Balaton mellett

A STRABAG Általános Építő Kft. végzi el a 7207-es jelű Lepsény – Pétfürdő összekötő út több mint 3 kilométeres, 13+007 és 16+035 kilométerszelvények közötti szakaszának felújítását. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program keretében valósítja meg Veszprém megyében a projektet – derül ki a Magyar Közút közleményéből.

Egy híd felújítására is sor kerül

A közbeszerzési eljárás során kiválasztott kivitelezőnek a beruházó Magyar Közút Nonprofit Zrt. a munkaterületet július végén átadta, a fejlesztés 90 napot vesz igénybe.

A felújítás részeként a szakemberek gondoskodnak Berhida belterületén

  • a meglévő burkolat profilmarásáról,
  • a szükséges helyeken a teljes pályaszerkezet cseréjéről,
  • külterületen REMIX alapréteg építéséről.

A beruházások megvalósulását követően nő a forgalombiztonság és nagymértékben javul az út szolgáltatási színvonala. A projektet a társaság bruttó 1500 milliárd forint európai uniós vissza nem térítendő támogatás segítségével valósítja meg.

2. Útfelújítás Győrben, korlátozzák a forgalmat

Nagyfelületű burkolatjavítási munkákat végez a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Győrben, a Szent István úton a Gárdonyi utca és Teleki utca között 2022. augusztus 8-a, hétfőtől várhatóan augusztus 21-ig.

A munkálatok a Budapest – Hegyeshalom irány mindkét forgalmi sávját érinteni fogják, emiatt a térségben jelentős forgalomkorlátozásra és torlódásra kell számítani

- számol be a Magyar Közút.

A kivitelezési munkák idejére a Szent István út forgalma egy forgalmi sávra fog szűkülni a Centrum irányába. A Gárdonyi utca Szent István út és Árpád út közötti szakaszát lezárják, az csak az Árpád út felől lesz megnyitva a célforgalom számára. A Nádor aluljáróból ideiglenesen megszűnik a balra kanyarodási lehetőség, illetve a Gárdonyi utca felé sem lehet egyenesen menni. Az aluljárón át közlekedők számára terelőútként az Eszperantó utcát és a Révai utcát jelölik ki a Baross-híd, illetve az Aradi út irányába. A korlátozások a Nádor aluljáróból jobbra, a Szent István útról az aluljáró irányába, valamint a Hegyeshalom – Budapest irányba közlekedőket nem, vagy csak minimálisan érintik.

Az ideiglenes forgalomkorlátozás érinti a menetrend szerint közlekedő 11 és 11Y jelű autóbuszjáratok útvonalát is. A javítási munkák idején a térségben torlódással, hosszabb menetidővel számolhatnak a közlekedők, ezért aki teheti, a munkavégzés idejére kerülje el az érintett szakaszt.

3. Átépül az 52-es főűt Kecskeméten, forgalomkorlátozás lesz itt

A NIF Zrt. beruházásának I. ütemében megújul Kecskeméten az 52. sz. főút 5. sz. főút és Vízmű utca közötti szakasza. A projekt célja a városközpont és az M5-ös autópálya közötti menetidő csökkentése, az útszakaszon tapasztalható torlódások csillapítása, a csomópontok áteresztő képességének növelése és biztonságosabbá tétele.

A projekt keretén belül az 52. sz. főút Kecskemét lakott területi szakaszán a jelenleg 2×1 sávos részek 2×2 sávossá épülnek át, illetve a már meglévő 2×2 sávos részek burkolatát felújítják. A sávbővítéses szakaszok mellett közel 2 km hosszon kerékpárút is épül.

A közlekedés gyorsabbá és biztonságosabbá tétele érdekében nemcsak felújítják és kibővítik a szakaszt, hanem 2 új turbó típusú körforgalmi csomópontot is kiépítenek az Olimpia utcánál és a Sport utcánál, ezzel is segítve a becsatlakozó utak irányából érkezőket.

Az 52. sz. főút (Dózsa György út – 5. sz. főút (Mária és Árpád körút)) csomópontjában a Mária körúton a belváros felé egy balra, a Petőfi S. utcában Budapest felé egy jobbra, továbbá az Árpád körúton az M5-ös autópálya felé szintén egy balra kanyarodósávot alakítanak ki, a gyalogos és kerékpáros átvezetések pedig a jelenleginél biztonságosabb kialakítást kapnak.

A Katona József Gimnázium előtti buszmegálló, valamint a Boldogasszony téri jelzőlámpás gyalogos-átkelőhelyet áthelyezik. A Vízmű utcai jelzőlámpás csomópont korszerűsítésének keretében a Vízmű utcában és az Izsáki utat érintő mindkét ágon további egy-egy kanyarodósávot alakítanak ki.

A közlekedők a kivitelezéshez kapcsolódóan az alábbi forgalomkorlátozásokra számíthatnak:

  • Az 52. sz. főút 1+463 – 1+885 km szelvények közötti szakasz jobb oldalán (Egyetem régi területének kapubehajtójától a Vízmű utcáig az északi oldalon) ideiglenes forgalomkorlátozás várható 2022. július 27. és 2022. október 15 között.

Ezen időszak alatt a járda az északi oldalon teljes lezárásra kerül. A gyalogosforgalom a déli oldalon az üzletközpont oldalán lesz biztosított.

  • Az 52. sz. főút 0+849 – 1+345 km szelvények közötti szakasz bal oldalán (Olimpia utcai körforgalomtól az Egészségbiztosítási Pénztár előtti parkolóig a déli oldalon) ideiglenes forgalomkorlátozás kezdődik 2022. augusztus 1-től várhatóan 2022. október 15-ig.

Ezen időszak alatt a gyalog- és kerékpárút a déli oldalon teljes lezárásra kerül. A gyalogosforgalom az északi oldalon lesz biztosított.

  • Az 52. sz. főút 0+100 – 0+715 km szelvények közötti szakaszának bal oldalán (Boldogasszony tértöl az Olimpia utca előtti autóbuszöbölig a déli oldalon) ideiglenes forgalomkorlátozás kezdődik 2022. augusztus 4-től. Az érintett szakaszon a munkavégzés várhatóan 2022. október 15-ig tart.

Ezen időszak alatt a Boldogasszony tér teljes szakaszán lezárják a gyalog- és kerékpárutat, mely a Garam utcától az Ipoly utcáig (Kodály Iskola bejáratáig) járható marad, majd a gyalogosforgalom a Botond utcánál átterelésre kerül a szelvényezés szerinti jobb oldalra.

A kivitelezési munkák várhatóan 2024. I. negyedévében fejeződnek be. A beruházás hazai forrás felhasználásával valósul meg, a kivitelezést a Hazai Építőgép Társulás Zrt. végzi, nettó 4,2 milliárd Ft értékben.

4. Újabb szakasszal bővült a BUBA

Július 27-től már egészen a Velencei-tóig lehet eljutni kerékpárúton: Budapest-Balaton kerékpáros útvonal teljes 108,2 km hosszából az Etyek-Velence szakasz 32,6 km hosszú, ami tartalmazza a meglévő 2,9 km hosszú kerékpárutat Gyúró és Tordas között.

A beruházás során 18 km hosszan mezőgazdasági-kerékpáros vegyes forgalmú út épült a meglévő földutak leburkolásával, 1,9 km-en Nadap és Velence között új, önálló kerékpárút épült ki, 1,2 km-en felújították a burkolatot és kerékpársávot jelöltek ki. 8,6 km-en forgalomtechnikai beavatkozásokat (felfestés és táblázás) végeztek, emellett egy új hidat építettek Pázmándon a Bágyom ér felett és átépítették vagy felújították a meglévőket. Etyek, Gyúró, Tordas, Kajászó, Pázmánd, Nadap településeket és Velence városát érinti a beruházás, két új pihenőhelyet is kialakítottak az útvonal mentén, ahol padok és asztalok szolgálják a megpihenni vágyó biciklisek kényelmét

- közölte a NIF Zrt.

Két külön szakaszra bontva épült a most átadott kerékpárút-szakasz

A kivitelezés két rész-szakaszban történt, melyek közül az első a 12,3 km hosszú Etyek-Tordas közötti szakasz, amely a közelmúltban átadott Budapest és Etyek közötti kerékpárút folytatásaként épült ki. A két település közigazgatási határán egy új kerékpáros pihenőhely is épült, amely biztosítja a megpihenés lehetőségét. Gyúró lakott területén a kerékpáros útvonalat az országos közút burkolatán felfestéssel jelölték ki, itt csatlakozik a már megépült Tordasig tartó közel 3 km hosszú kerékpárúthoz. Tordas lakott területén az országos közúton és helyi lakóutcák burkolatán jelölték ki az útvonal folytatását.

A második, 17,5 km hosszú Tordas-Velence rész-szakasz Tordas lakott terület határában csatlakozik a megelőző Etyek-Tordas közötti szakaszhoz. Tordas és Kajászó között a meglévő mezőgazdasági földutakat leburkolták 3,5 m szélességben. Kajászó lakott területén az országos közutakon és helyi lakóutcákon vezet a kerékpárút. Kajászó és Pázmánd között a meglévő mezőgazdasági földutat burkolták le. Pázmánd lakott területén a Bágyom-ér felett új kerékpárúti híd épült, valamint új kerékpáros pihenőhelyet alakítottak ki az önkormányzat által megfogalmazott egyedi igényeknek megfelelő, faragott fa szobrokkal és berendezésekkel.

Pázmánd és Nadap között a meglévő mezőgazdasági úton és Nadap lakott területén a helyi lakóutcákon forgalomtechnikai elemekkel került kijelölésre az útvonal. Nadap és Velence között új, 3,3 m széles önálló kerékpárutat építettek a 8119. jelű országos közúttal párhuzamosan.

A szakasz Velence lakott területén éri el a Velencei-tavat és az Enyedi utcában csatlakozik a Budapest-Balaton kerékpáros útvonal következő, Velence-Székesfehérvár szakaszához, egyúttal a Velencei-tó körüli kerékpárúthoz.

Bő egy hónappal ezelőtt kezdtük azt az átadó sorozatot, amelyek eredményeképpen a Budapest-Balaton kerékpárút 108 km-es szakaszát átadjuk a bicikliseknek. Bátran állíthatom, hogy a legszebb útvonalon vezet a nyomvonal. Egy olyan útvonalon, ahol jó megállni egy lángosra, egy fagyira, egy ebédre vagy csak gyönyörködni a táj szépségében. Fontos volt az is, hogy egy olyan megoldást válasszunk a kialakításnál, amivel a lehető legkevesebbet kell elvennünk a természeti környezetből. Jó hír a kerékpárosoknak, hogy az átadók sorozatát a jövő hónapban folytatjuk

- mondta el Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese.

A projekt a Technológiai és Ipari Minisztérium (jogelőd: Innovációs és Technológiai Minisztérium) megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósult meg. A kivitelezést az Etyek-Tordas szakaszon a Colas Út Zrt., a Tordas-Velence szakaszon pedig a Swietelsky Magyarország Kft. végezte, összesen nettó 2,7 milliárd forint értékben.

5. Több útszakasz újult meg Komádi környékén

A NIF Zrt. a 4219. jelű és a 4222. jelű összekötőút csomópontjának átépítését végezte, a hozzá csatlakozó útszakaszok felújításával és megerősítésével. A munkák 2022. március 1-én indultak el.

  • A beavatkozásra a 4219. j. összekötő úton a 17. kilométer szelvény után 1,6 kilométer hosszon került sor, nem érintve a Kendergyári Sebes-Körös folyó híd pályaszerkezetét. A csomópont környezetében 4 külterületi útcsatlakozás is épült.

A kivitelezést a D-Profil Kft. végezte nettó 286 000 000 forint értékben.

A szükséges helyeken több réteg aszfalt beépítésével erősítették meg a burkolatot, javították, szintbe hozták a burkolatszéleket, a padkát feltöltötték. A szakaszon található mezőgazdasági lejárók stabilizálását is elvégezték a szakemberek. Ezen munkákat külső szakvállalkozás, a D-Profil Kft. végezte, míg a tartós burkolati jelek felfestését a Magyar Közút Nonprofit Zrt. bonyolította le. A munkák április közepén indultak el, mely során több mint 7600 tonna aszfaltot építettek be.

Címlapkép: Getty Images

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 42 034 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 9,96%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 42 083 forintos törlesztőt (THM 10,01%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

útépítés

útfejlesztés

útfelújítás

forgalomkorlátozás