Ilyen még nem volt a régióban: Nyíregyházán nyitott sulit a Lego

Nagy Boglárka 2018. november 29. 15:00
Közép-Kelet Európában először a Nyíregyházi Egyetemen alakítottak ki LEGO Education Innovation Studio-t. Ez egy játékos tanulást előtérbe helyező tanterem és módszertani oktató stúdió. A régió első ilyen termét már birtokba is vették a tanárok, tanítók és a pedagógusképzésben résztvevő hallgatók és diákok egyaránt.

A fejlesztés a Nyíregyházi Egyetem elmúlt években tapasztalható innovatív fejlesztéseinek a sorába illik, az intézmény fontos célja, hogy a legmodernebb, leghatékonyabb, innovatív oktatási módszereke alkalmazását ismertesse meg a jövő pedagógusaival. A Nyíregyházi Egyetem - jogelődeit is ideértve - 1914 óta folytat képzést Nyíregyházán. Az elmúlt időszakban olyan akadémiai és infrastrukturális fejlesztési programot hajtott végre, amelyek országosan is ismertté tették a nevét. Az intézmény elsősorban bölcsészeti, pedagógiai, társadalmi, gazdasági, művészeti, műszaki, agrár- és természettudományi területeken végez kutatásokat és képez szakembereket.

2016. január 1-jétől Nyíregyházi Egyetemként működik, nívódíjas épületegyütteseiben a legmodernebb technikával, hallgatóbarát szemlélettel, pezsgő kulturális élettel találkozik az itt tanuló hallgató, a számukra igénybe vehető multimédiás eszközök a piacképes, gyakorlatorientált képzési rendszert segítik, megteremtik a kulturált, széles körű tudásszerzés feltételeit. Még 2016-ban született meg a gondolat, hogy a Nyíregyházi Egyetem és a Lego közös szakmai munkát indítson, ennek keretében például 2017-ben átadtak egy közösségi tért az intézmény területén, de több közös projektje is van a vállalatnak és az egyetemnek. A stúdió átadót is mérföldkőnek, egy korszakalkotó pillanatnak nevezte a Nyíregyházi Egyetem rektora. A jövőben valamennyi tanító és pedagógus hallgató diák már csak úgy szerezhet diplomát a nyíregyházi felsőoktatási intézményben, ha elsajátítja ezt az oktatási módszertant, amely a játékos, hatékony és élményszerű tanulást jelenti.

Az élménypedagógia nem új keletű fogalom az oktatásban, a szakemberek már belátták, hogy nem hatékony az a fajta frontális, hagyományos tanítás, amelyet iskolákban használnak. A tanár-diák kommunikációt teljesen kiszorítja ez a forma és a tanulók között sincs párbeszéd. Egyre inkább nyitni kellene a differenciált osztályterem elmélet irányába, amelyben a diákok is aktív résztvevői az órának. A játékokon alapuló oktatás egy olyan közös platform lehet, amely összeköti a diákot és a tanárt, a gyereket és a szülőt.

A nyíregyházi LEGO Education Innovation Studio egy nemzetközi hálózat része, amelynek Nyugat-Európa számos, tanárképzést nyújtó egyeteme tagja már. A módszertani központ a tapasztalati elven alapuló tanulást helyezi előtérbe, amely aktívan bevonja a diákokat a tanulási folyamatba. Az innovációs stúdió emellett egyfajta közösségi központ is, hiszen összehozza az iskolákat, tanárokat, szülőket és diákokat. A jövő kutatói és mérnökei ott ülnek a ma tantermeiben, és csak arra várnak, hogy bátorítsák őket, felkeltsék az érdeklődésüket és a lelkesedésüket.

A játék alapú tanulás egyik nagy előnye, hogy segítségével ki lehet emelni például a STEM ismereteket (tudomány, technológia, mérnöki ismeretek és matematika) a könyvszagú, klasszikus tantermi oktatásból és átélhetővé lehet tenni a témákat. A tantervek úgy lettek kifejlesztve egyetemi oktatókkal és alapfokú, illetve másodfokú iskolai tanárokkal közösen, hogy képesek legyenek felkelteni a diákok természetes kíváncsiságát, és szórakoztató, játékos módon segítsék az alapvető kommunikációs készségek, a kreativitás, a kollaborációs készségek és a kritikai gondolkodás fejlesztését.

Az oktatás fejlődéséhez nem elég, ha változik egy iskola vagy a pedagógusképzés, az eszközök fejlesztése legalább ugyan annyira fontos az innováció tekintetében. Az új kihívások sokrétűek, a munkaerőpiaci szakemberek különböző képességekkel rendelkező fiatalokat keresnek manapság, nem azt mondják, hogy mérnökökre vagy technikusokra van szükségük, az elvárt szempontokat nem szűkítik le egy meghatározott végzettségre. Ehelyett képességeket és készségeket keresnek, ilyen például az együttműködés, a kreativitás, hálózatos gondolkodás és a nyitottság. Ezek olyan tulajdonságok, amelyek előjöhetnek bármilyen szakemberből és diákból egyaránt, ha elkezd a legoval játszani. Kiderül, hogy mennyire tud előre gondolkodni, tervezni és ügyesnek lenni, de minden tulajdonság játékos formában jelenik meg ebben az esetben.

Ez olyan alapokat adhat a későbbi tanuláshoz, és olyan alapokat adhatnak a későbbi munkavégzésre, amelyek a 21. században már elvárt készségek és képességek. A Lego olyan lehetőséget és változást biztosít az oktatásban, amelyet már akár általános iskolában is bevezethetnek, de hiába az eszköz, ha ehhez nincs képzett pedagógus, akik segítenek a diákoknak a módszer elsajátításában. Így különösen fel értékelődik a Nyíregyházi Egyetemen diplomázott pedagógusok és tanítók tudása a jövőben, a nyírségi felsőoktatási intézményben találkozik a jövő elvárása, a szakképzés, a jövő generációja és maga az oktató is. Olyan készség és képességfejlesztések történnek a jövőben elsőként a Nyíregyházi Egyetemen, amelyek az egész oktatás innovációját szimbolizálják.

A nyírségi felsőoktatási intézmény működésében kiemelt szerepet kap az is, hogy együtt működjön más iskolákkal. Legutóbb a kínai Tiencsini Idegennyelvi Egyetemmel kötött megállapodást. November közepén a Nyíregyházi Egyetem öt fős delegációja utazott Kínába.

Ennek az utazásnak az volt a célja, hogy fölvegyük a kapcsolatot a Pekingtől 150 kilométerre lévő Tiencsin városában lévő Tiencsini Idegennyelvi Egyetem Európai Nyelvek Karának magyar nyelvészeti tanszékével, de természetesen az egész egyetemmel. Tulajdonképpen ezt a meghívást a Magyar Rektori Konferencia ajánlotta föl magyarországi egyetemeknek és mi úgy döntöttünk, hogy fölvesszük a kapcsolatot, hogy megtörténjen az úgynevezett nemzetköziesítés

- közölte Minya Károly, a Nyíregyházi Egyetem Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet igazgatója.

Tiencsi egy körülbelül 15 millió fős város, az idegennyelvi egyetemen körülbelül tízezer diák tanul. Az is apropója az együttműködésnek, hogy a Tiencsini egyetemen tavaly megalakult a magyar tanszék, már két évfolyamon összesen 19 hallgatója van. A Nyíregyházi Egyetem delegációja előadásokkal is készült a diákoknak és tanároknak a magyar zenekultúráról, illetve a magyar nyelv jellemzőiről és jelen állapotáról.

A cél, amit a szerződéskötéskor megfogalmaztunk, hogy a magyar szakos hallgatók anyanyelvi környezetben tanulhassák a magyar nyelvet és bízunk abban, hogy minden lehetőség megteremtődik arra, hogy a mostani másodévesek már harmadévesként egy vagy két szemesztert Magyarországon, a Nyíregyházi Egyetemen tölthessenek. A Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet kurzusokat is tud számukra biztosítani, a magyar szakosok óráira is beülhetnek, de a magyar mint idegennyelvet is tanítjuk a jelenleg Nyíregyházán tartózkodó török hallgatóknak. Ami pedig talán még fontosabb lehet, hogy megismerkedhetünk egymás kultúrájával

- tette hozzá Minya Károly.

A megállapodás a Nyíregyházi Egyetem nemzetközi kapcsolatainak és a hallgatók tanulási lehetőségeinek a bővítését is szolgálja, így például csereprogramok is megvalósulhatnak majd a két oktatási intézmény között. Legutóbb egy 21 fős brazil delegáció látogatott az egyetemre idén nyáron, nekik korábban még nem volt lehetőségük a Nyíregyházi Egyetemen tanulniuk, de a Stipendium Hungaricum program keretein belül akár brazil hallgató is folytathat majd tanulmányokat a szabolcsi megyeszékhelyen. A pályázat oktatáspolitikai célja, hogy elősegítse a magyar felsőoktatás nemzetköziesítését, valamint növelje a felsőoktatási intézménynek kulturális sokszínűségét és népszerűsítse a világban a versenyképes magyar felsőoktatást.