Pocsék állapotban van a magyar fiatalok egészsége: így tennének ellene

MTI 2019. április 4. 16:01
Szükség van az iskolai keretek között végzett egészségfejlesztésre, hiszen a család mellett az iskola van a legnagyobb hatással a gyerekekre - mondta az országos tisztifőorvos szerdán sajtótájékoztatón.

Müller Cecília kiemelte, az egészséges életmódra történő nevelést már iskoláskorban el kell kezdeni, hiszen csak folyamatos ismeretbővítéssel válhatnak a gyerekek egészséges felnőtté. Kitért arra, hogy a magyar gazdaság fejlettségéhez képest a lakosság egészségi mutatói rosszak, az európai uniós átlag alattiak. A születéskor várható élettartam nőtt az elmúlt időszakban, azonban az egészségben megélt évek száma a kívánatostól elmarad.

Úgy vélte, a 7-18 éves korosztálynak olyan formában kell átadni az egészséges életre nevelést felölelő tudásanyagot, amely számukra befogadható, és későbbi életükben hasznosítható. Müller Cecília hozzátette:

Az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) keretében futó Iskolai egészségfejlesztés az egészségügyben elnevezésű projektben a 7-18 évesek számára az egészségmagatartással összefüggő, koherens tanyagokat és kapcsolódó módszertanokat dolgoztak ki.

Oroszi Beatrix, a projekt szakmai vezetője úgy fogalmazott, hogy nem könnyű egy mai fiatalnak egészségesnek maradni. Az Eurostat egy 2015-ös kutatása szerint Magyarországon a 15-19 éves fiatalok ötöde már túlsúlyos vagy elhízott, több mint negyven százalékuk kipróbálta a dohányzást, 80 százalékuk ivott már alkoholt, és 18 éves korukra a magyar fiatalok 40 százaléka arról számolt be, hogy volt már részeg.

A szakember szerint nagy szükség van a fiatalok támogatására, hogy jó döntéseket hozzanak egészségükkel kapcsolatban, és egy saját kutatás szerint igénye is van a gyerekeknek az egészségről, az egészséges életmódról beszélgetni.

Simich Rita munkacsoportvezető elmondta, a pedagógusoknak szóló tananyagcsomagokat, óravázlatokat, oktatási segédanyagokat tartalmaz, amelyek tanórai keretek között illeszkednek a Nemzeti Alaptantervhez.

A szakember elmondta, a modellprogram idén februárban indult és a tanév végéig tart, és minden évfolyamra 18 óra jut. A témakörökben vannak hagyományosnak számító elemek, mint a mozgás, a táplálkozás, az egészséges környezetet, új elemként került tananyagba a digitális világ, a társas kapcsolatok, a káros szenvedélyek vagy az egészségügyi szolgáltatások témái.

A programban 165 intézmény és 350 szakember vesz részt, és ha kell a programot átalakítják, de 2019 szeptemberében már minden iskola számára elérhető lesz az egészségfejlesztés iskolai szakmai anyaga.