Horror árak a versenypályán: ez lehet a magyar motorsport veszte

Gáspár Adrienn 2019. április 9. 07:01
„Kihalás” fenyegeti Magyarországon a motorsportok egyik legizgalmasabb szakágát, a salakmotort. Országunkban mindössze három versenyző küzd a sportág fennmaradásáért, közülük a legfiatalabb, Fazekas Dennis mesélt a HelloVidéknek a motorokkal való kapcsolatáról és a hazai lehetőségekről.

A salakmotor Európa bizonyos országaiban hatalmas presztízzsel bír, hazánkban azonban kicsit más a helyzet: a szakágban jelenleg három aktív sportoló versenyzik. Dennis jelenleg a juniorok mezőnyében indul, de volt már példa, hogy felnőttek között kellett rajthoz állnia. A sportág képviselői folyamatosan toborozzák az utánpótlást kisebb-nagyobb sikerrel. Ahhoz, hogy valakiből motorsportoló váljék hatalmas szülői támogatásra van szükség. Dennis ebből a szempontból szerencsés volt:

Három évesen ültem először motoron, az apukám endurózott, meg tereprallyzott tehát benne volt a motorsportban, így nálunk hagyománya van a családban ezeknek a sportoknak. Kaptam egy háromkerekű motort, egy gombot kellett rajta nyomni, akkor ment, elektromos volt. Amikor már nekem nem volt elég gyors, akkor apa felvitt a Szent György-hegyre, három évesen felkaptam egy sisakot és lelökött a dombról. Azt mondta, hogy mikor látta, hogy nem estem el és meg tudom tartani a motort, akkor már tudta, hogy belőlem motoros lesz.

Dennis ezt követően a háromkerekű elektromos motort quadra, majd cross motorra cserélte. Indult a Magyar Bajnokságon és a Nyugat Kupán is, ám itt még edző nélkül motorozott. Kilenc évesen, 2011-ben váltotta le a cross motort salakmotorra.

80cm3-vel kezdtem, ebben csak edzettem, hogy szokjam a sportot, a motort, hogy hogyan kell vele menni. Utána átültem 250cm3-re, 11-12 évesen, ebben a kategóriában volt egy versenyem ezt követően volt egy sérülésem, eltört a kulcscsontom ez kicsit megijesztett, így két évet ki is hagytam. 2016-ban kezdem újra versenyezni, akkor azonban már 500 cm3-es motorral

- árulta el a HelloVidéknek.

Ahhoz, hogy a sportolók rajthoz állhassanak, természetesen a motoron kívül még nagyon sok mindenre szükségük van. Többek között egy olyan autóra, amivel a motort/motorokat az edzésekre és a versenyekre tudják szállítani. Elengedhetetlen a védőfelszerelés: a bukósisak, a csizma és a mez. Mind ezek, mint minden motorsportban nagyon sokba kerülnek. Ahogy Dennis összeszámolta, egy olyan motor, amire akár még a világbajnok is felülne, nagyjából tízmillió forintba is kerülhet. Ez volt az egyetlen összeg, amit forintban határozott meg, innét már csak euróban sorolta az árakat: egy csizma 500-600 euró, a speciális, kevlár, tűzálló ruha1600 euró. A felszerelések mellett természetesen szükség van egy stábra is, akik a versenyző mögött állnak, Dennis csapata áll az anyukájából, a két szerelőjéből, az edzőjéből és a menedzseréből. A salakmotor felépítése nagyban eltér bármilyen másik kétkerekűétől:

Borzasztó egyszerű a motor: van benne egy blokk, egy karburátor, egy szárazkuplung meg egy gyújtás, ennyi az egész. A motor 77 kiló és 100 lóerős, nagyjából 2,6 másodperc alatt van százon…és nincs rajt fék. Nincs rajt alapjárat, így folyamatosan húzogatni kell a gázt, egy sebességes. Berugókar hiányában úgy kell betolni a motort

- tette hozzá a salakmotoros.

Lengyelországban, ahol a salakmotort nagyobb érdeklődés övezi, mint a focit ez nem így van, ott a gyerekeknek lehetőségük van kipróbálni magukat úgy a sportban, hogy nem fektetnek bele nagyobb összegeket. Ott kapnak motort és felszerelést is. Dennis két évig állt szerződésben egy lengyel csapattal, de kisebb nézeteltérések miatt úgy döntött, inkább itthon folytatja a versenyzést.

Hazánkban márciustól októberig nagyjából tizenöt versenyt rendeznek, melyek között találhatók rangosabb események is, például Nagyhalászon rendezik idén a Junior U21-es világbajnokságot, ahol Dennis is rajthoz áll.

Egy versenyen összesen tizenhat motoros indul, egyszerre négyen állnak rajthoz, általában itt dől el minden, aki jól rajtol, nagyvalószínűséggel nyeri a futamot. De egy jó versenyző természetesen átveheti a vezetés egy elhibázott rajtot követően is, de így nagyjából kétszer olyan gyorsnak kell leni, mint az első helyen állónak. A futam az ovális pályán összesen négy körből áll. Mint mondja,

akármennyire is keresztbe megyünk, mégis az nyer, aki a legtöbbet megy egyenesen, mert egyenesen halad a motor, tehát ha keresztbe megyünk az olyan, mintha nyomnánk a féket. Egy futamot 75-80 százalékban a rajt dönti el, tehát aki elsőnek rajtol el, annak már csak az a dolga, hogy zárja az íveket és ne tudják megelőzni. (…) Mi úgy megyünk egy futamba, hogy hallgatjuk a másikat, hol jön, és zárjuk azt az ívet. Ha hallom, hogy kívülről jön, és belűre vált, akkor már zárom a kanyarban a belső ívet.

Ahhoz, hogy Dennis elérje célját, nagyon sok áldozatot kell hoznia, mivel tizennyolc éves, így még középiskolába jár, ahol szerencsére támogatják őt tanárai is. A Balaton-felvidéki fiú mindennapjai tehát iskolába járásból és motorszerelésből állnak, hétvégén pedig edzések és versenyek vannak. Előfordult már hogy egy szombati versenyre már pénteken el kellett indulniuk a távolság miatt. Emellett a sport mellet magánéletre nincs is ideje.

Nagyon bonyolult ez a sport, van olyan, hogy pénteken reggel szólnak, hogy szombaton versenyem van, így nem tudok mellette semmit csinálni. Itt lakunk a Balatontól durván tíz kilométerre, de a szigligeti strandra már két éve nem jutottam le

- tette hozzá Dennis.

Dennis célja, hogy egy lengyel vagy egy brit csapatnál versenyezhessen, hogy tanulhasson tőlük, együtt fejlődhessenek, hogy egyszer majd a világbajnokságot nyerhessen. A junior világbajnoki cím megnyerésére még három éve van, akkor tölti be a huszonegyedik életévét, azután pedig jöhetnek a felnőttek. Azt viszont a HelloVidéknek leszögezte:

Nekem egyelőre mindezek ellenére megéri. Én csak ennek akarok élni.