Így kerülhető el az újabb Covid-sokk: sokan aggódnak az iskolakezdés miatt

Pénzcentrum 2021. augusztus 18. 08:35
Nemsokára elkezdődik az iskola, ami amúgyis hatalmas váltás a családok életében, ezt pedig nem könnyíti meg a világjárvány. Polányi Viktória a Pénzcentrumnak arról beszélt, szeptemberben azok a családok is hajlanak arra, hogy pszichológusi segítséget kérjenek, akik a nyár elején abban bíztak, idővel megoldódnak a gyermekük problémái. A tanácsadó szakpszichológust arról is kérdeztük, mennyire érdemes "naprakészen" tartani a gyerekeket a járványhelyzet kapcsán, és a szakértő azt is elmondta, amennyiben újból digitális oktatásra kényszerülünk, a pedagógusok irányába a „kevesebb néha több” elv szem előtt tartása kulcsfontosságú.

A nyár vége, ősz eleje minden családban egyfajta váltás, visszarendeződés ideje: véget ér a nyári szabadság, a lazább, kötetlenebb – és alkalmasint kiszámíthatatlanabb – időbeosztából mindenki visszatér a megszokott kerékvágásba. Ennek Polányi Viktória szerint pozitív és negatív hozadékai is lehetnek.

A tanácsadó szakpszichológus a Pénzcentrum megkeresésére arról beszélt, hogy a gyermekek számára nagyon fontos a megszokott ritmus, az állandóság, tehát ilyen szempontból a tanítás megkezdődése egyfajta nyugalmat, kiszámíthatóságot is hoz. Ugyanakkor nagyon sok család számára az intézményes oktatás ilyen vagy olyan stressz-faktorokat rejt:

a gyermeknek nehézséget jelenthet a tananyaggal való lépéstartás, a beilleszkedés a kortárs-közösségbe, és a szülőre is plusz terhet róhat az intézménnyel való együttműködés, a gyermek pontos időpontokra való ide- vagy odajuttatása, a különórák finanszírozása, a házi feladatok, tanulnivalók „bevasalása”. Emiatt az iskolakezdés környékén valóban fokozottabb a szakember-keresési hajlandóság.

A szakember hozzátette, hogy szeptemberben azok a családok is hajlanak arra, hogy pszichológusi segítséget kérjenek, akik a nyár elején abban bíztak, hogy egy kis pihenő, környezetváltozás, vagy épp a gyermek érési folyamata magától megoldja a problémát – ahogy sok esetben meg is történik külső beavatkozás nélkül.

Arra a kérdésünkre, hogy melyik korosztály számára a legnehezebb visszatérni az iskolába, Polányi Viktória kifejtette, szerinte kevésbé lehet általánosítani korosztályok tekintetében, mint inkább személyiségtípusok alapján:

Legyen iskolakezdő, alsós, felsős vagy középiskolás diák, sokan izgatottan várják a társakkal való megismerkedést vagy újra-találkozást; ugyanakkor vannak kevésbé extrovertált, befelé fordulóbb, szorongóbb, a változásokat nehezebben kezelő gyerekek is – és az ő esetükben általában nehezebben megy a váltás a nyári szabadság és a kötött iskolai rend között. Ezt tovább árnyalhatják családi folyamatok, változások, amelyek ideiglenesen a nyitott és felszabadult gyermekeket is bizonytalanabbá tehetik.

Általánosságban azonban elmondható a tanácsadó szakpszichológus szerint, hogy a szorongásos tüneteket ebben az esetben talán legjobban a kiszámíthatóság és a szülő érzelmi elérhetősége orvosolja. Tehát fontos, hogy a gyermek számára előre- és átlátható legyen, hogy pontosan mikor hová fog menni, mi fog történi vele, mikor találkozik újra a szülővel, mik lesznek a saját feladatai, mire kell figyelnie.

A cikk folytatása a Pénzcentrumon olvasható.

Címlapkép: Getty Images