A múlt hét közepe óta emelkedik a Duna vízszintje, a most 24 deciméteres átlagos gázlómélység közel egy méterrel magasabb az elmúlt fél év átlagos vízállásánál, ám a probléma korántsem oldódott meg.
Még nem lehet tudni, hogy a következő hetekben hogyan alakul a vízszint, meddig tart a mostani javuló tendencia. Másfél-két hétig is eltart, amíg a hajók az Al-Dunáról vagy a Rajnáról Magyarországra érnek, és megkezd¬hetik a rakodást, ráadásul a jó vízzel még vissza is kell érniük – mondta Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének (MBFSZ) elnöke. Ugyanakkor, a szakember tájékoztatása szerint, óriási az igény: több tízezer tonna hazai áru vár vízi szállításra annak ellenére is, hogy a legsürgősebb tételeket vasúton és közúton már korábban továbbították. A nagy keresletnek megfelelően a folyami fuvardíjak esetenként 50-60 százalékkal megemelkedtek, amiben közrejátszik a karácsonyi időszak kisebb hajótér-kapacitása és a sok megbízót érintő december végi szállítási határidő.
A magas ár hosszútávon nem tesz jót a folyami áruszállításnak, hiszen azzal, hogy a vízi fuvar-díjak elérik a vasútét, romlik a hajózás versenyképessége.
A helyzetet árnyalja, hogy már szabad vasúti kapacitást is alig találni. Ráadásul a vízi áruszállítók az alacsony vízállás hónapjaiban tartósan is veszítettek ügyfeleket, ez most látszik csak igazán, a nagyobb tételű szállítmányokra vonatkozó jövő évi megállapodások megkötése idején.
A 2019-re vonatkozó tárgyalások kedvezőtlen tapasztalata, hogy a szállíttató partnerek nem kívánnak az év egészére vonatkozó megállapodást kötni, mert a hajózás költségben és szállítási időben is kiszámíthatatlanná vált. Ennek az az oka, hogy az elmúlt években, de főleg az idén a hajózást hosszabb időre megbénító alacsony vízállás miatt nem tudták a vállalt szerződéses kötelezettségeiket teljesíteni, és emiatt komoly veszteségeket kellett elkönyvelniük a hajótársaságoknak.
Még riasztóbb, hogy a Bencsik Attilához érkező jelzések szerint a hajózás megbízhatatlansága miatt több nagy szállíttató a jövőben egyáltalán nem tervez a folyami áruszállítással.