Lecsengett a pánik: megállhat az üzemanyagok drágulása a magyar kutakon?

Pénzcentrum 2021. november 10. 08:33
Hamarosan megváltozik az üzemanyagok összetétele a magyar benzinkutakon - ennek oka a téli keverékekre való átállás, ami inkább a dízel esetében fontos. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára arról beszélt, bár nem számíthatunk az üzemanyagárak jelentős csökkenésére, de a piac már komolyabb emelkedésre sem számít. A szakember azt is elmondta, hogy az AdBlue-helyzet lassan normalizálódni látszik a pánikvásárlások után.

Folyamatos az átállás a magyar benzinkutakon: a jogszabályok szerint november 15-étől már csak a téli minőséget lehet forgalmazni mindkét üzemanyag fajtából egészen májusig. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára ennek kapcsán a Pénzcentrumnak elmondta, hogy a fogyasztók gyakorlatilag semmit nem fognak megérezni az átállásból, és az árakat sem befolyásolja a minőségek változása.

A téli átállás a dízel esetében fontosabb, mert ekkor olyan adalékokat kevernek a termékhez, amelyek könnyebbé teszik a hidegindítást, vagyis nem sűrűsödik be annyira az üzemanyag, így nem tömődik el a gépjármű gázolajszűrője. Ez a határérték -20 Celsius-fok, de a „nyári dízelnél” is -5 Celsius-fok a szabványi előírás, úgyhogy annak sem kell aggódnia a hidegebb éjszakák, hajnalok miatt, aki még a nyáriból tankolt

- mondta el a szakember a Pénzcentrumnak.

Hozzátette, hogy lényegesen komolyabb feladat a téli-tavaszi átállás, mint az őszi-téli. Ennek az az oka, hogy a téli időszakban a benzin több könnyű, illékonyabb komponenset tartalmaz, hogy megkönnyítsék a téli motorindítást. A nyári időszakban azonban már kockázatot jelenthet a több illékony komponenst tartalmazó, így könnyebben párolgó téli benzin tárolása.

Mi lesz az üzemanyagárakkal?

Az elmúlt héten nem változott az üzemanyagok literenkénti átlagára a magyar kutakon, szerdától pedig a gázolaj ára még valamelyest csökkenni is fog. Grád Ottó reméli, hogy az év hátralévő részében már nem várható jelentősebb áremelkedés:

Látva a kőolaj jegyzésárait, a piac nem vár további drágulást. A jelenlegi piaci helyzetben inkább enyhe árcsökkenésre, illetve stagnálásra számíthatunk, tehát jó eséllyel maradnak az üzemanyagárak a jelenlegi sávban.

A főtitkár arról beszélt, hogy a mostani helyzet többek között az OPEC-országok korábbi döntése miatt alakulhatott ki, amely szerint nem növelték tovább a kitermelt kőolaj mennyiségét a kereslet felfutásával sem.

Az óvatosságot azzal indokolták, hogy ha esetleg a járvány újra felfut a világban, akkor a gazdaságok megint lelassulhatnak, ez pedig visszavetheti a kőolaj iránti keresletet, illetve az árakat – ahogy ez megtörtént egyébként a tavalyi lezárások idején. Ennek az augusztusi döntésnek volt köszönhető, hogy a kőolaj ára meredeken emelkedni kezdett

- vázolta Grád Ottó, majd hozzátette, úgy tűnik, hogy jogos volt az OPEC aggodalma, a negyedik hullám igencsak érezteti a hatását a gazdaságokban. Példaként az autóipart hozta fel, amely jó mérője a világgazdasági állapotoknak. Itt pedig érzékelhető a gyártási alapanyagok, alkatrészek hiánya miatti megingás, és van rá esély, hogy az autóipar más ágazatokat is magával ránt.

Lecsengett az AdBlue-pánik

Pár héttel ezelőtt őrült felvásárlási láz indult be Magyarországon, ami rövid időn belül fennakadásokat okozott az AdBlue-piacon. Grád Ottó szerint szerencsére már lecsengett a felhalmozási hullám, túl vagyunk a pánikvásárlásokon.

A piaci ellátottsági helyzet ténylegesen nem volt annyira rossz, mint ahogyan azt a vészharangot megkongató pánikkeltők prognosztizálták. Így, hogy nincs már extrakereslet, érezhetően normalizálódott a helyzet, a Magyar Ásványolaj Szövetség tagvállalatai sem jeleznek problémákat, lassan a bevezetett mennyiségi korlátozások is kivezetésre kerülhetnek

- tájékoztatott a főtitkár. Mindazonáltal az AdBlue ára vélhetően nem fog csökkenni a pánikhelyzet elmúltával sem.

A teljes cikk itt olvasható.

Címlapkép: Getty Images