Vigyázat, csalók: ne vásárolj ilyen ékszert, rengeteg pénzedbe kerülhet az átverés!

Pénzcentrum 2021. november 16. 08:30
„Ha valami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, akkor nem az” - igaz ez a mondás azokra a karkötőkre is, melyeket azzal hirdetnek több helyen is Magyarországon, hogy azok viselésével jobbá, gazdagabbá, egészségesebbé teszik az ember életét. A Pénzcentrum a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének ügyvezető elnökével elemezte a szóban forgó ékszereket bemutató reklámanyagokat, amiről a jogász szakember egyértelműen kijelentette, hogy átverésről van szó, ezek az anyagok kimerítik a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat jogi tényállását. Mutatjuk azt is, hogy a megszólalásig hasonló karkötők, hogyan kerülhetnek valahol pár száz, máshol pedig húszezer forintba.

Ha valami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, akkor nem az

- tartja magát az az örökérvényű mondás, amivel a leginkább megvédhetik magukat a vásárlók az átverésektől. A példa nagyon egyszerű, ha az orvostudomány megfeszített, évtizedes munkával, dollár milliárdok ráfordításával sem találta még fel a rák ellenszerét, akkor nem valószínű, hogy az interneten hirdetett 8-10 ezer forintos, beazonosíthatatlan helyről származó bogyók erre képesek lennének. Ez tehát egyértelműen lehúzás, de hogy miért is fontos ez a példa?

A Pénzcentrum egy olyan, a YouTube-on rohamosan terjedő karkötő-hirdetésre bukkant, ami nagyon hasonlóan lovagolja meg az emberi hiszékenységet, mint a már jól ismert csodabogyók. A képlet nagyon egyszerű, a reklámmal hirdető egy meglehetősen hosszú videós anyaggal folyamatosan azt próbálja bizonyítani a potenciális vásárlók felé, hogy létezik egy mágikus hatalmú tárgy, jelen esetben egy „feng shui fekete obszidián karkötő”, aminek a viselése teljesebbé teszi az ember életét.

A reklámvideó teljes arzenált vet be annak érdekében, hogy az ember érzelmeire hasson. Hangulatos, hol szomorú, hol életigenlő zene fut az anyag alatt, a narráció jól étrhető, kellemes tempójú. Az anyagban megjelenő szövegnek pedig az az egyetlen célja, hogy a magát rossz passzban, rossz anyagi helyzetben érző személy felfigyeljen arra, mások is hasonló cipőben járnak, mint ő, de ne aggódjon, bajaira van egyszerű megoldás…

Sajnos a megoldás nem ilyen egyszerű

Az ilyenfajta átverésekben mindig közös ismertetőjegy az, hogy nagyon nehéz, nagyon összetett problémákra meghökkentően egyszerű megoldást ajánljanak. A szóban forgó videós hirdetések például olyan nehéz élethelyzeteket vonultatnak fel, mint például a szegénység, munkanélküliség, depresszió, gyermekkori bántalmazás (!). Sok olyan negatív élményt, állapotot, amiken szörnyen nehéz változtatni vagy egyáltalán feldolgozni azokat.

A videók azonban azt sugallják, ezekre az embert próbáló kihívásokra mind egyszerre jelentene megoldást egy karkötő. Ez az állítás azonban önmagában teljesen igazolhatatlan. A recept természetesen itt is jól bevált formulát követ. A szóban forgó tárgy a „mesés kelet”, misztikus, vallással átitatott terméke, olyan jól hangzó, sokak által ismert „brand” áll mögötte, mint a feng shui, ráadásul a hirdetés szerint obszidiánból készül, ami szintén egy nem mindennapi kőzet. Ez utóbbi azért is fontos, mert így még sokkal több mágikus erő tulajdonítható a terméknek.

Érdekes megfigyelni a videóban, hogy azokban először ötletként merül fel a narrátor fejében, hogy a rossz dolgok összefüggésbe hozhatók azzal, hogy már nincs meg a karkötője. Sőt, a videó egy pontján az is elhangzik, hogy a Wikipédia szerint a feng shui áltudomány, ennek ellenére a narrátor szerint "sztárok és világcégek is használják" ezt a szemléletet. Az áltudományos részen azonban nem sokat időzik a hirdetés, sőt, a végén egészen félreérthetetlen a kinyilatkoztatás. Szó szerint így hangzik:

Rajtam kívül a karkötő rengeteg más embernek jelentette a megváltást. Valaki arról számolt be, hogy segítségével megszabadult a babakora óta gyötrő betegségtől. Más valaki végre megkapta az állást, amire mindig is vágyott. Egy másik ember arról mesélt, hogyan győzte le a depresszióját és nyerte vissza önbizalmát. Csak azt bánom, hogy valaki nem mesélt erről nekem korábban. Hamarabb megszabadulhattam volna a bántalmazásoktól és élvezhettem volna az életet. Egyensúlyba hoztam energiáimat és élvezem az életet, ahogy minden megy, mint a karikacsapás. Mindezt egy egyszerű feng shui karkötő viselésével értem el, és te is megteheted ugyanezt. Nincs mit veszítened, esetleg a negatív energiáidat és a balszerencsédet.

A videókat egyébként itt és itt meg lehet nézni. Szerencsére valaki kimentette, és feltöltötte őket. Ez azért fontos, mert alapvetően ezek hirdetésként jelennek meg a YouTube felületén, azaz alap esetben csak akkor találkozik velük az ember, ha éppen egy megnézni kívánt videó előtt hirdetésként pont ezek forognak.

Mi ezzel a baj?

Azért, hogy tisztábban lássunk a „feng shui fekete obszidián karkötőt” hirdető videók kapcsán, a felvételeket elküldtük véleményezésre egyrészt a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ), illetve a Gazdasági Versenyhivatalnak.

A FEOSZ részéről Baranovszky György, a szervezet ügyvezető elnöke arról beszélt lapunknak, hogy bár korábban ő még nem találkozott ezekkel a hirdetésekkel, de látva azokat, természetesen átverésről van szó, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat a hirdető cég - mondta el a Pénzcentrumnak a jogász szakember. A FEOSZ elnöke részleteiben is elemezte lapunknak a videókat, mint mondta,

ezek egyértelműen olyan reklámok, melyek burkoltan valós információként próbálnak feltüntetni valami olyat, ami nem igaz.

A reklám az ügyvezető elnök szerint egyértelműen arra apellál, hogyha valaki megveszi a szóban forgó karkötőket, akkor meg fog gyógyulni, gazdag lesz, rendben lesz az élete. Baranovszky György szerint a reklámok egyértelműen kimerítik a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat jogi tényállását, amiért a hirdető céggel szemben hatósági eljárás indítható.

Feltéve persze, ha a hatóság észleli ezeket a hirdetéseket. A szakértő szerint az eljáró hatóság vagy a jogszabályban meghatározott fogyasztóvédelmi hatóságok, azaz a kormányhivatalok, vagy pedig a Gazdasági Versenyhivatal lehetnek. Baranovszky György azt is elmondta a Pénzcentrumnak, ha eddig más még nem tette volna meg, akkor a FEOSZ mindenképpen bejelentést tesz az ügyben az illetékes hatóságok felé még idén.

Az ügyvezető szakember lapunknak beszélt arról is, hogy az ilyesféle átverések nem új keletűek. Sőt, ezek a hirdetések csak azért létezhetnek, mert sokan elhiszik a bennük foglaltakat, és rendelnek a termékekből. Ezek a reklámok pedig azért sikeresek, mert a legelesettebbeket, a legkiszolgáltatottabb helyzetben lévő embereket célozzák, és próbálják őket vásárlásra csábítani.

Sokan egy nagyon jól felépített promóciót látnak ebben a videóban, betegek vagy anyagi gondjaik vannak, és egy nagyon könnyű megoldással, viszonylag elérhető áron kínálnak nekik valami olyat, ami hamar kihúzhatná őket a csávából. Sokan sajnos bedőlnek ennek, ezért van szükség nagyon napjainkban a fogyasztóvédelemi intézményrendszer megerősítésére

- vallja az újabb esetet látva a FEOSZ ügyvezető elnöke.

Hogyan kerülhet ki ilyen hirdetés a nagyközönség elé?

Ha valaki utána keres a témának, rengeteg fórumon, közösségi hálós csoportban, de még YouTube reakció-videókban is sokan teszik fel azt a kérdést, hogy ilyen hirdetések egyáltalán hogy kerülhetnek a nagyközönség elé. Ennek oka egyfelől az, hogy a YouTube, mint hirdetői felület ezt nem szűrte ki, a másik pedig az, hogy a hatóságok sem. Közvetlenül tehát hiába találkozik egy ilyen hirdetéssel megannyi felhasználó, ha ezt senki nem jelenti a megfelelő hatóság felé, akkor a figyelem könnyen elkerülheti a problémát.

Baranovszky György szerint éppen ezért fontos, hogy vagy náluk, a FEOSZ-nál vagy az illetékes kormányhivatal fogyasztóvédelmi osztályán megtörténjenek a bejelentések. A FEOSZ például éppen nem rég hozott létre egy tudatosfogyasztovedelem@gmail.com fiókot, ahová várják a lakossági bejelentéseket (bármilyen témában). Az új fórumról az ügyvezető azt mondta, a

jogosultságát jól mutatja, hogy rengeteg fogyasztói panasz érkezik hozzánk, olyanok is, amiket nem a mi feladatunk lenne kezelni, de bejelentésekkel, és a kapcsolati rendszerünk segítségével tudunk segíteni az embereknek.

A teljes cikk itt olvasható.

Címlapkép: Getty Images