Fajsúlyos változás érik a hazai pénzintézetekben: egyre többen bankolnak már így

HelloVidék 2021. december 9. 17:09
Lassan egy éve élünk együtt az internetes bankkártyás vásárlásoknál az erős ügyfél-hitelesítéssel, amely a bankszámlákon lévő pénzünk biztonságát szolgálja, de megbonyolítja, lelassítja a fizetést. Banki tapasztalatok szerint azonban megszoktuk a kettős azonosítást, és az online fizetések növekedése töretlen.

A koronavírus-járvány olyannyira felgyorsította az internetes vásárlások elterjedését, hogy kutatások szerint tavaly karácsonykor a magyarok 60 százaléka már online áruházakban is vásárolt ajándékot, és a várakozások szerint idén ez az arány tovább növekedhet.

Az egyre gyakrabban előforduló csalások megelőzése miatt az online bankkártyás fizetéseknél januárban bevezetett erős ügyfélhitelesítéssel kapcsolatban sokan attól tartottak ugyan, hogy visszafogja a netes vásárlási kedvet, a bankok azonban nem tapasztalták ezt. A bevezetés utáni első hetekben ugyan voltak egyedi problémák, nem mindenki értette rögtön a fizetési folyamatot, de ezeket a kifogásokat kezelni tudták az ügyfélszolgálatok, és általános probléma nem lett

A használók megértették, hogy az ő érdekük is a nagyobb biztonság, megszokták a macerát, és együtt élnek vele. Az is látszik, hogy törekednek az egyszerűbb hitelesítési megoldások használatára, ezt mutatja, hogy a biometrikus azonosítás aránya jelentősen nőtt. Persze nem kell mindezen csodálkoznunk, hiszen az online fizetés terjedése napjaink gyors életmódváltásának egyik természetes következménye.

A mobil a trend a digitális bankolásban

A trendekből az is egyértelműen látszik, hogy az átlag lakossági felhasználó egyre inkább az okostelefonján vagy a tabletjén fog bankolni, ezért a mobilra kell fókuszálnia a banki digitalizációnak. Ez természetes folyamat, hiszen nincs mindenkinek számítógépe, vagy ha van is, nem hordja állandóan magánál, míg egy okostelefont szinte mindig.

A Takarékbank tapasztalatai szerint az ügyfelek a mobilapplikációknál ugyanazt a könnyedséget, egyszerű kezelhetőséget várják el, mint például a Netflixen, ami banki szempontból nem könnyű feladat a jogszabályi kötöttségek és a biztonsági előírások miatt. A minél teljesebb ügyfélélmény biztosítása több ponton ütközik a jogszabályi megfeleléssel, illetve a biztonságos bankolás fenntartásával, a banküzemben pedig a biztonságnak meg kell előznie az ügyfélélményt.

Ezért fejlesztenek a fizetési folyamatot könnyítő technológiákat, ilyen a más sokak által használt biometrikus azonosítás, vagy a QR-kódos fizetés, amely főként azután válhat hasznos funkcióvá, amikor a kereskedőcégeknél helyettesíthetővé válik a bankkártya

Címlapkép: Getty Images