Ezek a változások mindenkit érintenek: 10 trend várható a bankokban 2022-ben

HelloVidék 2022. február 3. 12:00
Az iparágat átalakító trendek együttes hatására a járvány felgyorsította a bankszektor fejlődését. A Covid-19 járvány proaktívabbá tette a bankokat, fokozta alkalmazkodásukat, és felgyorsította az innovációt. Az Accenture új jelentésében 10 olyan trendet azonosított, amely 2022-ben a legnagyobb hatással lesz a bankszektor átalakulására, és amely képes lesz előmozdítani a banki működés izgalmas, új jövőjét a Covid-19 utáni világban.

1. Mindenki szuperalkalmazás szeretne lenni

A digitális világ és az emberi interakciók több vetületét is a szuperalkalmazások uralják (Alipay, Amazon, Paytm, Grab, WeChat, Kakao stb.). A bankoknak kockázatos döntést kell hozniuk: versenyeznek vagy együttműködnek. Világszerte 30 olyan platformvállalkozás létezik, amely szuperalkalmazásnak tekinthető, vagy az szeretne lenni.

2. Valósággá válik a zöld működés

Egyre erősödik az ESG (Environment, Social, Governance – környezet, társadalom, irányítás) fenntarthatósági feltételrendszer érvényesítésének igénye, amely a bankokat is környezetkímélő működésre sürgeti. Ez jelentős költséggel jár majd, amely egyértelműen meg fog térülni.

A Bank of America becslése szerint globális szinten 150 ezer milliárd dollár értékű befektetést igényel a karbonsemlegesség 30 éven belüli megvalósítása.

3. Az innováció visszatér

A fintech cégekkel és más versenytársakkal lépést tartani kívánó bankoknál újra középpontba kerül a kreativitás, és joggal tehetik fel azt az egyszerű, de hatásos kérdést: „Miért is ne?”. A hagyományos bankok hozzájárulása a GDP-hez 17%-kal (4,6%-ról 3685%-ra) csökkent az Egyesült Államokban 2009 és 2021 között. Ennek megállításához kreativitásra ás innovációra van szükség.

4. Banki díjak átláthatósága

A kizárólag digitális szolgáltatásokat nyújtó vállalatok és a BNPL (Buy Now, Pay Later) szolgáltatók „ingyenes” termékei nagyobb átláthatóságra – és kreativitásra – kényszeríti a bankokat a díjstruktúra kialakítása terén. A bankoknak nem egyszerű nyíltan kommunikálni díjaikról, de nincs sok választásuk: a rejtett díjak a fogyasztókban bizalmatlanságot keltenek és éles versenynek teszik ki a banki szolgáltatókat. Az Accenture elemzésének előrejelzése szerint a hagyományos bankok átlagosan 9%-kal növelhetik lakossági szolgáltatásokból származó bevételüket, ha újraépítik az ügyfélbizalmat és innovatív tanácsadói szolgáltatásokat vezetnek be.

5. Az emberi kapcsolatok hiánya a digitális térben

A bankok keresik a lehetőséget, hogy érdemi beszélgetéseket folytassanak ügyfeleikkel a digitális térben. A digitális bankolás bár funkcionálisan működőképes, de érzelemmentes. A bankoknak vissza kell csempészniük a humanitást a működésbe, talán az AI segítségével újra megteremthető az emberi kapcsolat. Az ügyfelek 70%-a szívesen fogadna egy olyan digitális élményt, amely emberi tanácsadással párosítja az egyszerű (72%) és a komplex (68%) banki termékeket.

6. A kriptovaluták fejlődése

A kriptovaluták elterjedésével az olyan kísérleti termékek, mint a digitális jegybankpénz (CBDC) is állandósulnak. Már keresik az ilyen megoldások gazdaságilag előnyös megvalósításának lehetőségeit. A CBDC használatának forgatókönyveit 78 ország vizsgálja, és közülük hét már bevezette a digitális jegybankpénzt.

7. A robotizált megoldások elérhető közelségbe hozzák az intelligens működést

A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás egyes területeken túlszárnyalja az emberi munkaerőt. E technológiák alkalmazásával elérhető közelségbe kerül a hulladék- és hibamentes, valamint olcsóbb működés. A kereskedelmi hitelezés folyamatából például a manuális feladatok 60-70%-a kiiktatható – a jövedelmigazolások, a mérlegek és a lábjegyzetek egységes, korrigált kivonatokba vonhatóak össze.

8. Fizetés: bárhol, bármikor… és most már bárhogyan

A fizetési szektor következő forradalma a nyílt hálózatokból indul majd, amelyek révén a bankok újragondolhatják az igényes ügyfeleknek nyújtott fizetési szolgáltatásokat.

33 európai bank és fizetési szolgáltató működik együtt az EPI pánkontinentális fizetési rendszer bevezetésében, amely a SEPA Instant Credit Transfer technológiára támaszkodva versenyez a nemzetközi és helyi kártyás rendszerekkel.

9. A bankok újra terjeszkednek

A növekedési törekvések a nemzetközi piacokra is jellemzőek lesznek 2022-ben. A nemzetközi szereplők keresik az üzletileg megtámadható digitális bankokat. Európában a felvásárlási szándékú, határokon átívelő terjeszkedés új hullámának vagyunk tanúi. 2021 elején az észak-amerikai bankok (1,3) és a növekvő piacokon működő bankok (1,4) részvényárfolyam-könyv szerinti érték aránya több mint duplája volt az európai bankokénak (0,6).

10. Erősödik a tehetségekért folytatott verseny

A járvány zavart okozott a bankok számára legkritikusabb erőforrás, a tehetséges munkatársak megszerzésében. Élesedik a verseny. A győztesek munkaadóként is újszerű módon pozicionálják magukat a piacon. A vállalatok 69%-a digitálisan felkészült – az alapokat, a munkaerőt, a működési folyamatokat, a cégvezetést és a vállalati kultúrát tekintve. A munkavállalók az ilyen cégeket tekintik vonzó munkahelynek.

Címlapkép: Getty Images