4500 munkahely került veszélybe: az orosz-ukrán konfliktus a Dunaferrt is tönkrevágja?

24.hu 2022. szeptember 22. 10:01
Egy hét alatt eldőlhet a Dunaferr sorsa, közleményük szerint ennyit bírnak ki a kohó leállása után. Újra indulhat-e a kohászat, képes lesz-e talpra állni a Dunaferr? – ezt tudakolta a 24.hu szakértőtől.

Értelmes megállapodásban vagyunk érdekeltek, mindent megteszünk azért, hogy sikerüljön megegyezni az ISD Dunafer Zrt.-vel

- válaszolta a 24.hu-nak a Dunaferr-ügy főszereplője, a Donau Brennstoffkontor GmbH (DBK) ügyvezetője, Gara Róbert. Azért kerestük, mert a dunaújvárosi vasmű vasárnap kiadott drámai hangú közleményében lényegében a gyártás leállítását jelentette be, és ennek okaként a DBK-t nevezte meg: „A leállás közvetlen oka, hogy a nélkülözhetetlen alapanyag – koksz – beszállítását évtizedek óta végző partner, a DBK, váratlanul megtagadta a szállítást.”

Nem derült ki, hogy a DBK miért tagadta meg a szállítást, vajon az orosz szénre augusztustól érvényben lévő szankciók, esetleg kifizetetlen számlák állnak-e a háttérben.

A Dunaferr utolsó leadott mérlege alapján 54 milliárd forint veszteséget mutatott ki, másfél éve pedig ott tartott, hogy több tucat beszállítója kérte a felszámolását, mert nem fizetett határidőre. Az akkoriban tomboló keresletet nem tudta kihasználni, az alapanyag csak csordogált, a termelés 30 százalékon ment. Az sem az első eset, hogy gond van a kokszellátással.

A kokszot az egyik Dunaferr-leány biztosítja, ehhez az alapanyagot, a kokszolható szenet pedig külső cégektől veszik. Így kerül a képbe a DBK. Utóbbi beszerzési forrásai között az Egyesült Államok, Csehország, Lengyelország, Kanada mellett Oroszország is szerepel, az Oroszországból történő beszerzést pedig tiltják az uniós szankciók. A cég mérlegbeszámolójához fűzött kiegészítő mellékletből azonban az derül ki, hogy ez valószínűleg nem okoz fennakadást, legalábbis az orosz-ukrán háborúból fakadó kockázatokat elemezve arra jutottak, hogy az nem veszélyezteti a DBK működését,

a tradicionálisan használt orosz alapanyagokat a társaság más beszerzési forrásból pótolni tudja.

A bécsi székhelyű DBK-Donau Brennstoffkontor GmbH 10 százalékban a Donetsk Industrial Union Ltd.-é, 40 százalékban érdekelt benne a dunaújvárosi ISD Dunaferr Zrt. is, a legnagyobb tulaj pedig a Baustoffimportkontor GmbH. Ezek szerint a Dunaferr saját érdekeltsége nem szállít kokszot Dunaújvárosba.

Az orosz szén és egyéb alapanyagok szállítását agyonvágták a szankciók, így az egész európai acélgyártás alapanyag nélkül marad. Sorban állnak le a nagy gyártók, már 15 európai gyár állította le vagy függeszti fel a termelését. A lap forrásai szerint amíg szankciók vannak, addig nyűglődni fognak az európai gyártók.

Pénzügyi oka lehet a leállásnak

A vasmű közleménye szerint az, hogy mindkét kohó áll, végzetes következményekkel járhat, ezért állami közbeavatkozást várnak. A kokszhiány miatt bekövetkezett kényszerű leállás azt jelenti, hogy jelenleg nincs lehetőség nyersvas- és acélgyártásra a Dunaferrnél. A túlélésére az egyetlen esélyt abban látják, ha egy héten belül újra tudják indítani a nagyolvasztókat. A cég közleményében hivatkozik arra is, hogy nagyon megdrágult az energia, ezért az előállítás költségeit nem fedezi a jelenlegi értékesítési ár, és emiatt állami segítséget várnak.

Címlapkép: Getty Images