Megszólalt a cég magyar vezetője: a mobiltelefonok ára is kilőhet a gyenge forint miatt?

Pénzcentrum 2022. október 24. 08:35

Egyelőre semmi drámait nem látni a magyar mobilpiacon, eddig nagyon jól teljesített 2022-ben, nincs nyoma a válságnak - mondta a Pénzcentrumnak Wagner Tibor, a Xiaomi magyarországi country menedzsere. Megjegyezte, még az sem tapasztalható, hogy a vásárlók az olcsóbb készülékek irányába tolódnának. A szakembert arról is kérdezték, hogy miképpen alakulnak a termékek hazai árai a drámai forintgyengülés nyomán, és kiderült, hogy létezik-e tervezett avulás az okostelefon-piacon. 

Egyelőre semmi drámait nem látni a magyar mobilpiacon, eddig nagyon jól teljesített 2022-ben, nincs nyoma a válságnak - mondta a Pénzcentrumnak Wagner Tibor, a Xiaomi magyarországi country managere. Megjegyezte, még az sem tapasztalható, hogy a vásárlók az olcsóbb készülékek irányába tolódnának. A szakembert arról is kérdeztük, hogy miképpen alakulnak a termékek hazai árai a drámai forintgyengülés nyomán, és kiderült, hogy létezik-e tervezett avulás az okostelefon-piacon, írja a Pénzcentrum.

Pénzcentrum: Az utóbbi időben sorra dőltek a negatív rekordok az euró és a dollár árfolyamánál is. Ez kihatással van mindenre, ami külföldről érkezik az országba. Röviden el tudná magyarázni, hogy a Xiaomi hogyan állapítja meg a magyarországi árakat?

Wagner Tibor: Ez egy elég bonyolult folyamat, mi ajánlott fogyasztói árakkal dolgozunk, az árfolyamkockázatnak a disztribútoraink vannak kitéve. Ők igyekeznek a megfelelő mértékben korrigálni az árfolyamromlást, ha például előre hedge-elnek eurót, dollárt, vagy forintot, akkor minimalizálni lehet ennek a hatását. De nincs egyfajta megoldás, ugyanolyan hatás, mindig az adott szituáció, periódus sajátja, hogy végül be kell-e avatkozni a fogyasztói árakba, vagy másképp is kivédhető az árfolyamingadozás.

Őszintén szólva szeptember elején még egészen mást gondoltam arról, hogy merre fog mozdulni a forint-dollár, forint-euró árfolyam, mint amit most tapasztalunk októberben, úgyhogy ismét le kell ülni és számolgatni.

A számolgatás végén kijöhet egy áremelés is?

A beszakadó forintárfolyam nincs ránk jó hatással, az biztos, hogy az árak csökkenni nem fognak.

Ameddig lehet, addig a már említett pénzügyi eszközökkel próbáljuk kiegyensúlyozni az árfolyamromlást, de azért ennek is van egy határa, nem lehet a végtelenségig így lavírozni. Viszont az mindig a legutolsó lépés, hogy közvetlenül a vásárlók is tapasztalják az áremelkedést.

Csupán pár éve nyílt meg az első hivatalos márkabolt: hogy teljesítettek eddig a magyar piacon, és mik a célok az idei évre?

Így van, 2019 szeptemberében indult el itthon hivatalosan a Xiaomi és én is ekkor kerültem a céghez, mint magyarországi képviselő. Nagyon gyorsan ment a felfutás: az indulás évében 3 százalék részesedéssel bírtunk a magyar okostelefon-piacon, ami 2020 végére már 20 százalék lett, aztán 2021 közepén közel 30 százaléknál is jártunk.

Jelenleg szintén 20-22 százalék a miénk a tortából – emellett az AIoT eszközök piacán is nagyon nagy bővülést értünk el. Nem csak a forgalomban, hanem a felhasználók számában, a láthatóságban, a márkaismertségben is nagyokat léptünk előre az indulás óta. A cél pedig nem lehet más, mint megőrizni ezt a lendületet.

Milyen árkategóriás mobiltelefonokat keresnek leginkább a magyar vásárlók?

Azt látjuk, hogy a Xiaomi nem a legolcsóbb kategóriában a legerősebb, hanem inkább a közép és felső-közép szegmensben: ezek tipikusan a Redmi Note széria aktuális termékei, jelenleg a Note 11 és a Note 11 Pro. Illetve azt kell mondanom, hogy egyre inkább beleharapunk a felsőkategóriába is, a prémium telefonok piacán tavaly a márka világszerte 160 százalékkal növelte a részesedését, és Magyarországon is szép eredményeket produkál ez a szegmens. Láthatóan kezdünk valamelyest elszakadni a középkategóriától, és eggyel feljebb lépni.

A teljes cikk ITT olvasható.

Címlapkép: Getty Images