Érik a változás a hazai járműpiacon: ilyen kocsikat vezetnek most a magyarok

HelloVidék 2023. április 3. 19:02

2022 végén bizakodva tekintettünk a 2023-as évre és az első negyedéves adatok alapján megalapozott volt az optimizmus. Természetesen figyelembe kell venni, hogy 2022 első felében aránylag gyengén teljesített a magyar piac, de mindenképpen pozitív fejlemény, hogy a használt gépjárművek kivételével az összes többi kategóriában növekedni tudott a piac, szól a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének értékelése a 2023. első negyedéves új gépjármű forgalomba helyezési piacról.

Mindez különösen pozitív fejlemény, ha figyelembe vesszük, hogy az energiaárak jelentős növekedése miatt valószínűleg sokan halasztják el az autóvásárlást, ami természetes ebben a bizonytalan időszakban, ugyanakkor kétséges, hogy hosszútávon megéri a halasztás a folyamatosan növekvő listaárak mellett.

A növekedés azt mutatja, hogy az orosz-ukrán háború okozta ellátási nehézségek többségét már megoldották a gyártók. Bár a félvezetők 2021 óta tartó hiánya továbbra is problémákat okoz, ami a megszokottnál hosszabb szállítási időket eredményez, a helyzet lassan, de biztosan javul és a szállítási idők közelítenek a korábbiakban megszokottakhoz.

Különösen jelentős növekedést láthatunk az elektromos és plug-in hibrid autók esetében és a motorkerékpároknál. A legjelentősebben az autóbuszok forgalomba helyezési adatai javultak a tavalyi év azonos időszakához képest, ami különösen pozitív fejlemény.

2023 első 3 hónapjában növekedett a személygépjárművek piaca, 873 darabbal több autót helyeztek forgalomba, mint 2022 azonos időszakában. Ez a növekedés elsősorban a 2022 elején még szinte minden gyártó esetében jelentős ellátási problémákat okozó félvezető-hiány javulásának köszönhető. Bár a 2021-es szintre még nem ért vissza a piac, a növekedés mindenképpen biztató jel.

A plug-in hibrid modellek piaca is növekedett, 12 százalékkal több tölthető hibrid került forgalomba az előző évhez képest. Az elektromos autók így a piac 5,5-, a plug-in hibridek pedig 4,8 százalékát adják. Ez egyértelmű előrelépés, de továbbra is alacsony arány a nyugat-európai piacokhoz képest.

A szegmensek esetében továbbra is az alsó-közép kategória a legnépszerűbb 21 százalékos piaci részesedéssel. A városi terepjárók népszerűsége töretlen, különböző kategóriáikat összesítve több mint a piac felét adják ezek a modellek.

Címlapkép: Getty Images