Hivatalos: ezeken az autópályákon folynak az útépítések, itt vannak a pontos adatok

Dubóczky Krisztina 2023. május 8. 14:14

Tavaly és a következő három évben 60,8 milliárd forint fordítható komplex közútfelújításra és -fejlesztésre, míg 2023-ban és 2024-ben 8 milliárdból végeznek útfelújításokat. Idén nem bővül tovább a hazai gyorsforgalmi úthálózat, a folyamatban lévő beruházások 2024-ben és 2025-ben fejeződnek be a tervek szerint. Viszont rengeteg felújítás lesz országszerte, de ezeket már nem a Magyar Közút, hanem a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. fogja elvégezni. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Magyar Közút Nonprofit Zrt., valamint a jogutód Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek (MKIF) segítségével válogattuk össze a vidéket érintő útfejlesztéseket.

A legnagyobb hazai gyorsforgalmi útfelújítás indult április 12-én

Az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. munkatársai az M3 és az M7-es autópályán kezdik az úgynevezett szintrehozási munkálatokat. 2023-ban összesen 67 helyszínen dolgoznak majd.

Idén 297 km hosszan, 2 millió négyzetméteren cseréljük a régi, elöregedett, javításra szoruló burkolatot új aszfaltra, a felső kopó-, és ahol szükséges, az alatta lévő kötőréteget is. Ha indokolt, a mélyebb szerkezeti részeket is javítjuk. A tervek szerint, csak idén több mint 330 ezer tonna új aszfaltot terítünk le

- közölte a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF), a Magyar Állammal kötött szerződés alapján végzi a már megépült gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetését és fenntartását, valamint az újonnan épülő szakaszok tervezését, fejlesztését, építését tavaly szeptembertől.

Itt folynak most az útfejlesztések

A terelések kiépítésével és a táblák leszedésével április 12-én, szerdán elindult a letenyei határátkelő bontása, mely több részletben, várhatóan öt hétig tart. Április 16-án vasárnap megindultak a tereléskiépítések az M7-en további négy helyen és az M3-on egy helyen. Április 17-én, hétfőn ezen az öt helyszínen is elindulnak a szintrehozási munkálatok.

Jogos igény az utazók részéról, hogy szeretnének jó minőségű utakon közlekedni. De ez nem történhet meg egyik pillanatról a másikra. Idő míg kiépítjük a tereléseket és elvégezzük a szükséges munkákat. Ezért kérjük mindenki megértését és azt, hogy indulás előtt tájékozódjanak a terelésekről, korlátozásokról. Igyekszünk a munkálatokat időben és térben úgy szervezni, hogy a lehető legkevesebb kellemetlenséggel járjanak

- közölte az MKIF.

A pontos kilométerszelvények:

M3 autópálya:

  • 91-99 szelvények között – aszfaltozás

M7 autópálya:

  • 115-117 szelvények között – hidak felújítása
  • 130-132 szelvények között – hidak felújítása
  • 151-154 szelvények között – hidak felújítása
  • 196-204 szelvények között – aszfaltozás
  • A letenyei határátkelő épületek bontása már április 12-én elindult

A 18. héten újabb négy helyszínen indultak meg a szintrehozási munkálatok, az M1-en és az M3-on is két-két helyen. Ezzel országszerte már tíz különböző helyszínen dolgoznak az utakon.

Szintrehozási munkák folynak országszerte

A szintrehozási munkák Magyarország legnagyobb gyorsforgalmi útfelújításának részei. Csak idén 297 km hosszan újulnak meg a fenntartásunkba tartozó gyorsforgalmi utak, 2 millió négyzetméteren. A tervek szerint 2023-ban megújul 123 híd/felüljáró és 30 pihenő is. A tervek szerint csak idén 67 különböző helyen folyik majd a munka, a teljes szintrehozás 538 km-t érint, és 2025-ig tart.

A 18. hét munkák pontos adatai:

2023.05.03.: M3 autópálya: 159+300; 162+300 kilométerszelvényeknél aszfaltozás

2023.05.04.: M1 autópálya: 123+612; 125+221 kilométerszelvényeknél a Rába-híd felújítása

2023.05.05.: M3 autópálya: 164+600; 167+600 kilométerszelvényeknél aszfaltozás

2023.05.06.: M1 autópálya: 081+250; 083+870 kilométerszelvényeknél aszfaltozás

Ezek a munkálatok indulnak a 19. héten:

A 19. héten, május 8. és 14. között újabb 9 helyen indít szintrehozási munkálatokat az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

A 19. héten induló munkák részletes adatai (kezdés, helyszín, km szelvény, munka jellege):

2023.05.08. M3 autópálya: 174-175 km szelvények között: üzemi átjáró építése

2023.05.08. M15 autópálya: 0-1 km szelvények között: aszfaltozás

2023.05.09. M30 autópálya: 20-23 km szelvények között: aszfaltozás

2023.05.10. M3 autópálya: 159-162 km szelvények között: aszfaltozás

2023.05.11. M30 autópálya: 24-27 km szelvények között: Aszfaltozás

2023.05.12. M3 autópálya: 164-167 km szelvények között: Aszfaltozás

2023.05.12. M1 autópálya: 60-65; 93-99 km szelvények között: aszfaltozás

Egy úgynevezett láthatatlan szolgáltatást szeretnénk elindítani és kiépíteni. Ez nem azt jelenti, hogy nem történik semmi, hanem azt jelenti, hogy a lehető legkisebb mértékben szeretnénk akadályozni az embereket a haladásban. Az utazók, azt tapasztaljuk, hogy korlátozásként, gátként élik meg az úton folyó munkákat. Ez azt jelenti, hogy ők ezt nehezen viselik, a közlekedők, és ennek vannak nagyon komoly következményei. Ritkán szoktunk erről beszélni, de sokszor előfordul, hogy a kollégáimat szeméttel megdobják, leköpik, miközben ők a 80-100 kilométer per óra sebességgel haladó autók között, mellett dolgoznak, javítják az úthibákat, szedik a szemetet, gondozzák a növényzetet

- nyilatkozta Szimicsku László kommunikációs igazgató a Karc FM-nek.

Egy 10 kilométeres terelésnél, hogyha valaki betartja a 80 km/h sebességet, vagy mondjuk azt átlépve 100 km/h-val halad, akkor gyakorlatilag azon a tíz kilométeren maximum két percet tud nyerni, az nem olyan időnyereség, amelyért érdemes akár a mi kollégáink, akár az ő saját életét is kockára tenni, tette hozzá.

Az ország délkeleti részében több útfelújítás kezdődik

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. beruházásában több útfelújítás kezdődik az ország délkeleti részében. Megújul a 4404 jelű Szarvas-Orosháza összekötő út 2,9 kilométeres szakasza és a 4642 jelű Gyomaendrőd-Nagyszénás-Szentes összekötő út 1,3 kilométeres szakasza, melyekről sajtótájékoztatót tartott a Magyar Közút Nonprofit Zrt., a Szarvasról Orosháza felé vezető út felújítási helyszínén, írja a beol.hu.

A kivitelezéseket a SWIETELSKY Magyarország Kft. végzi, a munkálatok már mindkét szakaszon elkezdődtek. A helyiek biztonságosabb közlekedését szolgálják az fejlesztések, mint Molnár Etele, Szarvas alpolgármestere elmondta:

a Szarvast Orosházával összekötő úton, 2,9 kilométeren egy rég várt felújítás van folyamatban. Ugyan a város 2019 óta mentesül a 44-es út korábbi forgalmának terhétől az M44-es autóút megépülésével, ám a munkálatok során károkat szenvedett a most felújítandó útszakasz. A biztonság rendkívül fontos egyrészt a munkába járók miatt, másrészt a mentőautó forgalom is jelentős, hiszen Szarvas az orosházi kórházhoz tartozik.

A projekttel együtt valósul meg a Gyomaendrőd-Nagyszénás-Szentes összekötő út felújítása is, amely Gyomaendrőd polgármesterének szavai szerint szintén nagyon fontos a helyieknek. Egyrészt mert érinti Hunya települést is, amellyel közös hivataluk van, másrészt a közös a hivataluk Hunya napi szinten munkába és iskolába ingázó lakosság miatt – mondta el Toldi Balázs.

Békés megye legfontosabb és legnagyobb útfejlesztése az M44-es autóút megépítése, azonban a mellékutak javítása is fontos, hiszen a lakosság legnagyobb részben azokat használja.

Címlapkép: Getty Images