Dagad a húsbotrány a Lidlben: megszólalt a bolt, mi történt a magyar termékekkel

Világgazdaság 2023. szeptember 1. 09:30

Nincs két éve, hogy a Lidl megígérte, csak magyar beszállítók termékeit árulja friss baromfi- és sertéshús kategóriában. Ennek mára nyoma sincs, van viszont irreálisan olcsó német és lengyel import. A Lidl azt mondja, a termékeik döntő többsége így is magyar partnerektől érkezik, az alacsony árakkal pedig az infláció letörése a célja, írja a Világgazdaság.

A baromfi és sertés frisshúsok kizárólag magyar beszállítóktól érkeznek a Lidlbe – ezt az önkéntes vállalást tette kevesebb mint két éve a Magyarországon piacvezető kiskereskedelmi lánc. A 2021. november végi bejelentésről sajtóközlemény is készült, ami azóta is elérhető a Lidl saját felületén.

A Világgazdaság szerdán számolt be arról, hogy a Lidl boltjaira országszerte irreálisan nyomott árú német sertésdarálthús-szállítmányt öntöttek rá, ami jellemzően 10-30 százalékkal olcsóbb, mint a hasonló kategóriájú magyar termék. Talán nem kell különösebben kifejteni, hogy a mostani kiélezett gazdasági helyzetben, amikor a fogyasztói fő preferencia az ár, nehéz elképzelni olyan magyar vásárlót – még ha tudatos is –, aki ne a német árut választaná ekkora árelőny mellett.

Tehát a Lidl lépése egyrészt értelemszerűen magyar árut szorít ki, másrészt olyan árversenybe hajszolja bele a rivális kiskereskedelmi láncokat és azok magyar beszállítóit, ami rövid távon is súlyos károkat okozhat a magyar hús- és vágóiparnak.

A Lidl ezzel a magyar beszállítók ellen lépett fel, határozottan azt üzenve nekik, hogy majd én megtanítalak benneteket, hogyan ajánljatok alacsonyabb árat. Amit most látunk, az egy nagyon csúnya háború kezdete

- fogalmazott a lapnak az ügyre rálátó piaci forrásuk. Keresték a Lidlt is, hogy megmagyarázzák, hogyan és miért hozták be a német importot Magyarországra, de a cég akkor üzleti titokra hivatkozva elhárította az érdeklődést.

Csütörtökön azonban ismét írásban fordultak a céghez, miután forrásaink lapunk figyelmébe ajánlották a Lidl kétéves ígéretét a magyar beszállítói kör kizárólagosságáról.

A Lidl erre a megkeresésre részletesen reagált. Tőzsér Judit vállalati kommunikációs vezető először is a külföldi húsok olcsóságára tért ki. Azzal érvelt, hogy a Lidl célul tűzte ki, hogy „Magyarország kormányának törekvéseivel összhangban letörje az inflációt, és ezáltal támogassa a magyar családokat”. Az infláció letörésében és a magyar vásárlók támogatásában vívott harchoz pedig

a Lidl az alacsony árak biztosításával tud hozzájárulni, a vállalat ugyanis, ahogyan eddig is, elsősorban a vásárlók érdekeit tartja szem előtt

- magyarázta.

A Lidl a magyar beszállítóknak tett ígéretéről: megváltozott a gazdasági helyzet

Ezt követően a magyar beszállítóknak tett vállalásukat értékelte. Szerinte a vállalat kiemelten kezeli magyar beszállítói partnereit, és továbbra is azon dolgozik, hogy az együttműködés töretlen legyen, hiszen a magyar termékeknek központi szerepük van az áruházlánc termékkínálatában. Csakhogy azt is kiemelte, hogy a diszkontlánc 2021. novemberi vállalása óta nagymértékben megváltozott a gazdasági helyzet. A háború kitörése, az infláció, valamint az energetikai árak drasztikus növekedése mind hatással volt az élelmiszer-kiskereskedelmi piac működésére. Ezzel indokolta, hogy az áruházlánc kínálatában elérhetők importhúsok is.

Tőzsér Judit szerint a külföldi húsok szintén kiváló minőséget képviselnek, ráadásul ezekben a nehéz időkben tetemes megtakarítást jelenthetnek a háztartások számára. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a friss szárnyasok, a friss sertés és a friss marhahúsok döntő többsége továbbra is magyar partnereiktől érkezik, és a jövőben is az a céljuk, hogy a hazai beszállítóikkal közösen hozzájáruljanak a magyar gazdaság fejlődéséhez.

Címlapkép: Getty Images