Hivatalos! Új autópályák épülnek a magyar vidéken, ezt minden autósnak tudnia kell

Dubóczky Krisztina 2023. november 8. 14:12

2024-ben és 2025-ben számos útfejlesztés fejeződik be a tervek szerint. Rengeteg felújítás folyik országszerte, de ezeket már nem a Magyar Közút, hanem a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. fogja elvégezni. A Magyar Közút Nonprofit Zrt., valamint a jogutód MKIF segítségével válogattuk össze a vidéket érintő, legújabb útfejlesztéseket és híreket, ami minden autós érint.

A legnagyobb hazai gyorsforgalmi útfelújítás április 12-én startolt el, azóta pedig javában folynak a munkálatok, hetente új helyen látnak az útépítéshez a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) munkatársai. Az M3 és az M7-es autópályán is folynak a munkálatok többek között. 2023-ban összesen 67 helyszínen dolgoznak. Munkálatok folynak az M1-es, az M15-ös, az M3-as, az M30-as, az M35-ös, az M4-es, az M7-es és az M8-as gyorsforgalmi utakon. A teljes szintrehozás három évig, 2025-ig tart, de egyéb fejlesztéseket is eszközölt kísérleti jelleggel az MKIF.

Az eddig elvégzett munkálatok során 200 ezer tonna aszfaltot használtunk fel. A felső kopórétegen túl, ahol szükséges volt, az alatta lévő kötőréteget is cseréltük. A legtöbb burkolat az M1-es, az M3-as és az M7-es autópályán újult meg, az eddig elvégzett munkák mintegy 4/5-e ezen a három sztrádán történt. Emellett az elmúlt négy hónapban megújult 36 híd és felüljáró is

- hangsúlyozta az MKIF.

Az MKIF Zrt. 2022. szeptemberében vette át 1237 km hazai gyorsforgalmi út üzemeltetését, fenntartását, fejlesztését. A gyorsforgalmi utak felújítása a tervek szerint idén 67 helyen történik meg, több tízmilliárd forint értékben. Ez természetesen terelésekkel, és forgalomkorlátozásokkal is jár.

Folytatódik a szintrehozás: a 45. hét munkálatai a következők

November 6-12. között újabb munkálatok kezdődnek, a régiek folytatódnak. Minden munkavégzésről időben és előre tájékoztatják az utazókat az Útinform oldalán és Facebook-oldalukon keresztül. Sebesség és forgalomkorlátozásra kell számítani a tereléseknél.

24 nagyszabású közútépítési projektet készítenek elő

24 országos nagyszabású közútépítési projekt előkészítése indul el, számolt be róla július 31-án este a Magyar Közlöny. A közzétett kormányhatározat szerint Lázár János építési és közlekedési miniszter számos, kifejezetten fontos projekt előkészítésének megkezdéséhez, illetve folytatásához szükséges közbeszerzési eljárások elindítását kapta feladatul.

Mindehhez a költségvetés 47,5 milliárd forintos keretet biztosít az alábbi ütemezés szerint

  • 2024-ben 12,5 milliárd,
  • 2025-ben 19,3 milliárd
  • 2026-ban 9,9 milliárd
  • 2027-ben 5,8 milliárd forintot szánnak a feladatokra.

Épülhet az M9-es autópálya újabb szakasza

Hazánk leghosszabb, nagyjából 300 kilométer hosszú autópályája a jelenlegi, sugaras gyorsforgalmi úthálózatot köti majd össze, írja a magyarepitok.hu. A gyűrű 2001 óta áll a tervezők asztalán és eddig csak egy rövid, 20 kilométer körüli szakasz készült el, azonban ez hamarosan megváltozhat: kiírták a közbeszerzést az M9 gyorsforgalmi út újabb szakaszának tervezésére, emellett megépülhet az az 51-es főúthoz kapcsolódó bajai déli elkerülő és 2x2 sávosra bővíthetik 47-es út az algyői Tisza-hídját is. A három részből álló kiírás egyes elemei az alábbi feladatok köré csoportosulnak:

Újabb 57 kilométer gyorsforgalmi út épülhet, így a nyertes feladata:

  • Az M9 gyorsforgalmi út 51-es és 53-as főút közötti szakaszának tervezése, összesen mintegy 57 kilométeren,
  • déli lekötéssel Tompáig, valamint
  • Jánoshalmi mérnökségi telep és kerékpárút tervezése Jánoshalma és Kiskunhalas között.
  • Környezetvédelmi engedély módosítása, szükség szerint új környezetvédelmi engedély(ek) megszerzése;
  • teljes körű engedélyezési tervek elkészítése és az építési engedélyek megszerzése, valamint
  • a teljes körű kiviteli tervdokumentáció elkészítése.

Déli elkerülőt kaphat Baja, ezek a felmerülő feladatok:

  • az 51-es főút Baja, déli elkerülő - Hercegszántó (országhatár) közötti szakaszának 2x2 sávossá fejlesztésének és
  • a meglévő Magyar Közút Nzrt. Bajai Üzemmérnökség fejlesztésének előkészítése.
  • Tanulmányterv és környezeti hatástanulmány (KHT) elkészítése, valamint
  • környezetvédelmi engedély megszerzése,
  • teljes körű engedélyezési terveinek elkészítése és az építési engedélyek megszerzése, valamint
  • a teljes körű kiviteli tervdokumentáció elkészítése.

Jelentősen átalakíthatják az algyői Tisza-hidat

  • a 47-es főút Algyői Tisza-hídjának 2x2 sávra bővítése a tervező feladata
  • kerékpáros átvezetéssel, valamint
  • keresztirányú, külön-szintű gyalogos és kerékpáros átvezetés megtervezése a 47-es út és Téglás utca csomópontjában,
  • engedélyezési és kiviteli terv készítésével.

Több mint 37 kilométeren négysávossá válhat a 47-es út

A nemrégiben megjelent kiírás szerint Berettyóújfalu - Békéscsaba közötti, 2x2 sávos közúti kapcsolat terveinek készítéséhez keresik a kivitelezőt, a munka négy részből áll:

1. rész: körösladányi elkerülő

Körösladányt elkerülő új, egybefüggő nyomvonalon tervezett 2x2 sávos, emelt sebességű főútja teljeskörű engedélyezési terveinek, szükséges engedélyeinek megszerzéséhez szükséges dokumentumok elkészítése, az építési engedélyek megszerzése, valamint a teljeskörű kiviteli tervdokumentáció elkészítése a nyertes feladata, hozzávetőlegesen 12 km hosszon.

Tervező feladatát képezi továbbá a meglévő Berettyóújfalu Mérnökségi telep bővítésének tervezése és engedélyeztetése is. A 800 nap alatt megvalósítandó fejlesztés várható mennyiségei:

  • egy különszintű csomópont,
  • két szintbeni csomópont,
  • egy vasút feletti műtárgy,
  • egy legalább 30 méter támaszközű, 2x2 sávos új országos közúti híd a Sebes-körös felett, valamint
  • hozzátevőlegesen 5 km új, 2x1 sávos bekötő út a 4234 sz. összekötő úthoz kapcsolódóan.

2. rész: köröstarcsai elkerülő

Köröstarcsát elkerülő új, egybefüggő nyomvonalon tervezett 2x2 sávos, emelt sebességű főút kialakítása a tervező feladata, nagyjából 4,5 km-en, valamint a 47-es főút 2x2 sávra való bővítése 4,4 km-en. Az engedélyezési tervek, engedélyek megszerzése, valamint a teljeskörű kiviteli tervdokumentáció elkészítése is a győztes ajánlattevőt terheli. A 800 nap alatt megvalósítandó fejlesztés várható mennyiségei:

  • egy különszintű csomópont,
  • két szintbeni csomópont, jellemzően turbó körforgalomként,
  • egy legalább 30 méter támaszközű, 2x2 sávos új, országos közúti híd a Kettős-körös felett,
  • oldalanként 1-1 tengelysúlymérő állomás, valamint egy kombinált vadátjáró.

3. rész: mezőberényi elkerülő

Mezőberényt elkerülő új, egybefüggő nyomvonalon tervezett, 2x2 sávos, emelt sebességű hozzávetőlegesen 8,3 km hosszú főút tervezése és engedélyeztetése és a teljeskörű kiviteli tervdokumentáció elkészítése a nyertes feladata. A 700 nap alatt megvalósítandó fejlesztés várható mennyiségei:

  • két különszintű csomópont és
  • egy vasút feletti műtárgy.

4. rész: Mezőberény és Békéscsaba közötti gyorsforgalmi út

Mezőberény és Békéscsaba között új, egybefüggő nyomvonalon tervezett, 2x2 sávos, emelt sebességű főutat szükséges kialakítania a nyertesnek, nagyjából 5,2 km-en, illetve a 47-es főút 2x2 sávra való bővítése 3,2 km-en. Ennek során a teljeskörű engedélyezési tervek, engedélyek, valamint a teljeskörű kiviteli tervdokumentáció elkészítése is a feladat része. A 700 nap alatt megvalósítandó fejlesztés várható mennyiségei:

  • egy különszintű csomópont az M44 gyorsforgalmi úthoz kapcsolódóan és
  • két szintbeni csomópont, jellemzően turbó körforgalomként.

Burkolatjavítások miatt korlátozásokra kell itt számítani

Burkolatjavítási munkálatok miatt 2023. november 8-9-én, szerdán és csütörtökön a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakemberei sávzárást építenek ki az M7-es autópálya Balaton felé vezető oldalán a 11-es és 12-es kilométerszelvények között. A Sport utcai csomópont után a bevásárlóközpontok környezetében zajló munkavégzésre előjelzéseken, változtatható jelzésképű táblákon hívják fel a közlekedők figyelmét.

November 8-án, szerdán reggel 7 órától várhatóan az esti órákig a két belső sávot zárják le, sávelhúzással a két külső sáv lesz használható a forgalom számára. A komplex terelés kiépítésének időszakában, különösen reggel 7 és 9 óra között, de azt követően is jelentős torlódásra kell számítani. November 9-én, csütörtökön reggel 7 órától, várhatóan az esti órákig a két külső sávot zárják le, ezalatt a forgalom a két belső sávon haladhat. A térségben 60 kilométer/órás sebességkorlátozásra és jelentős menetidő növekedésre számíthatnak a közlekedők.

A közlekedőknek ajánlott még indulás előtt tájékozódniuk a korlátozáshoz, munkavégzéshez kapcsolódó aktuális forgalmi helyzetről a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Útinform szolgálatánál, a www.utinform.hu weboldalon, de érdemes navigációs, közösségi autós alkalmazást is használniuk, hogy az optimális útvonalukat megtervezhessék.

Címlapkép: Getty Images