Indul az országos razzia: itt számíthatnak ellenőrzésre az autósok

HelloVidék 2019. június 6. 11:01
A mai Nemzetközi Útátjárós Biztonsági Napon (ILCAD), országszerte közös ellenőrzéseket végez a MÁV és a rendőrség hatvanegy vasúti átjárónál. Különösen fontos az utazási szezonban, valamint az iskolai nyári szünet közeledtével, hogy a járművezetők, a kerékpárosok és a gyalogosok körültekintően közlekedjenek, és minden esetben győződjenek meg a biztonságos áthaladás feltételeiről az átjárókban.

A MÁV kiemelt feladatának tekinti, hogy mindent megtegyen a vasúti átjárókban bekövetkező közlekedési balesetek megelőzése érdekében, ezért – az útátjárós fejlesztések mellett – a rendőrséggel közösen minden évben nagy erőfeszítéseket tesz, többször is közös akcióval hívja fel a közúton közlekedők figyelmét a biztonságos áthaladásra. Ellenőrzésekre 2017-ben 157 vasúti átjáróban, 190 alkalommal; 2018-ban 222 útátjáróban, 184 alkalommal került sor, a kiemelten veszélyes helyeken több alkalommal is – olvasható a MÁV Zrt. közleményében.

A „Cselekedj biztonságosan a vasúti átjárókban” című, 2009 óta évente megtartott Nemzetközi Útátjárós Biztonsági Kampány részeként a rendőrök országosan ez évben, június 6-án több mint hatvan helyszínen ellenőrzik a közúti közlekedőket, a vasútbiztonsági szakértők pedig szórólapokkal és szóban hívják fel az autósok, kerékpárosok figyelmét a kockázatokra. Ezenkívül vizsgálják még a közúti-vasúti kereszteződések állapotát, a vágányok melletti területeket, az útburkolat minőségét, a felfestéseket, a fénysorompójelzők, optikák épségét, láthatóságát.

2018-ban a MÁV és a MÁV- pályahálózatának vasúti-közúti kereszteződéseiben nyolcvankilenc ütközés és gázolás történt. Ez egész évre vetítve több mint 2017-ben (83), ám a tavalyi utolsó negyedévben (22-ről 17-re) és az idei első öt hónapban (25-ről 20-ra) csökkent a balesetek száma az előző évek azonos időszakaihoz képest. Május végéig húsz alkalommal következett be baleset az átjárókban, ami öttel kevesebb a tavalyi év azonos időszakához képest. Idén heten vesztették életüket, míg tavaly négy halálos áldozat volt május végéig. Idén eddig négyen súlyosan sérültek meg, kilenc baleset személyi sérülés nélkül végződött.

A balesetek majdnem mindegyikét az okozta, hogy a közlekedők túlbecsülték saját képességeiket, megpróbáltak még a vonat előtt átérni, esetleg egy pillanatra kihagyott a figyelmük. A gyorshajtás, az agresszív vezetési stílus, a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása, a vezetés közbeni telefonálás is az okok között szerepel. Gyakran tapasztalható, hogy a gépjárművezetők nem néznek körül az átjáróba történő behajtás előtt.

Tavaly hét, idén májusig három autó ütközött az útátjáróban haladó vonat oldalának, ami egyértelműen a gépjárművezetők figyelmetlenségét, rossz közlekedési morálját mutatja. Ezekből kiemelkedik a január 20-i baleset, amikor Sóstóhegy és Kemecse között jól működő fél- és fénysorompóban tehervonat huszonegyedik kocsijának ütközött egy gépkocsi.

Megnövekedett a gázolások száma ennek oka az, hogy az átkelő gyalogos mobiltelefonjába mélyed és nem néz körül. Sokszor tetézik ezt azzal, hogy fejhallgatóval hangosan hallgatnak zenét, így esélyük sem marad, hogy meghallják a vonatot vagy annak kürtülését. Ez különösen veszélyes azokon a vonalakon, amelyeken csendesebb, modern motorvonatok közlekednek.

Fotó: MÁV