Méregdrága ősz vár a magyar autósokra: nincs mese, fizetniük kell

HelloVidék 2020. október 15. 06:33
A naptárt és a meteorológiai jelentéseket böngészve az autótulajdonosoknak bizony lassan el kell kezdeniük a kocsi téli felkészítésén ügyködni, aminek az egyik, ha nem a legfontosabb része az abroncscsere. De mikor indul meg a roham a szervizekben, és számíthatunk-e áremelkedésre? Cikkünkből kiderül.

Az elmúlt hetekben végleg és visszavonhatatlanul beköszöntött az ősz, és jelenleg éppen a zordabbik arcát mutatja. Az időjárás szinte egyik pillanatról a másikra váltott indiánnyárból hűvös, esős, szeles októberbe, ráadásul, ahogy mi is megírtuk, a Kékestetőn szerdán már havazott is. A naptárt és a meteorológiai jelentéseket böngészve az autótulajdonosoknak bizony lassan el kell kezdeniük a kocsi téli felkészítésén ügyködni, aminek az egyik, ha nem a legfontosabb része az abroncscsere. A nyári abroncs egyszerűen nem alkalmas a téli közlekedésre. Ha a télire is fent hagyott nyári abroncs miatt okozunk balesetet, a kár már egyetlen karosszériaelem sérülése esetén is nagyobb lesz, mintha vettünk volna négy téli abroncsot, írja a Magyar Gumiabroncs Szövetség.

A széles méret-, ár- és minőségbeli kínálatból nem könnyű feladat kiválasztani a számunkra ideálisat. Bárhogy is döntünk, a szövetség tanácsait érdemes megfogadni:

  • nem érdemes bizonytalan, kétes eredetű (például ismeretlen távol-keleti importból származó) abroncsokat venni,
  • sem használtat, még akkor se, ha szemmel láthatóan jó állapotban vannak,
  • vásárláskor érdemes kikérni a gumiabroncs-szervizes szakember véleményét,
  • és ami végképp tilos: ne kombináljuk a téli abroncsot a nyárival, a fizikát ugyanis nem lehet becsapni!

Jól tesszük azt is, ha szakműhelyt választunk - egy kereket otthon is ki lehet cserélni, de az abroncsnyomás-ellenőrző rendszert nem tudjuk otthon kalibrálni, mint ahogyan centrírozni sem tudunk megfelelő berendezések nélkül. Ha kerékre szerelt téli-, illetve nyári-szettet cserélgetünk, akkor egyrészt olcsóbban megússzuk a tavaszi-őszi váltást (magyarán kisebb a szervizdíj), másrészt az abroncsot is kíméljük.

Ennek apropóján most megkérdeztünk néhány gumiszervizt szerte az országban, mik a tapasztaik a gumicsere-szezon beindulását illetően. Az első jó hírünk az, hogy az általunk megkérdezettek közül egyik szerviz sem hajtott végre számottevő áremelést, és a szolgáltatásaikban sem történt változás az elmúlt időszakban.

A debreceni Tóth Gumiszerviz szakembere szerint kezd beindulni a szezon, de azt még nem lehet mondani, hogy benne lennének a sűrűjében. A csúcs idején általában 50-60 kocsi szokott naponta jönni hozzájuk, most egyelőre a 8-10-nél tartanak. A szakember szerint

Akik előrelátóbbak, elkezdik már most felrakatni, de a szezon egyébként egészen december közepéig tart. Náluk érkezési sorrend van, nem időpontfoglalás, így aki délután 5 óráig megérkezik, mindenképp elvállalják a 6 órai zárásig. Árlistájuk alapján személygépkocsi szerelését 12"-tól -16"-ig 1000 forintos áron vállalják, a centírozás ugyancsak 1000 forintba kerül, együtt a kettő 1500 forint.

A szegedi Elitguminál jellemzően most még a céges ügyfelek vannak túlsúlyban a gumicserét illetően. Nagy kérdés számukra (is), hogyan alakul a vírushelyzet, lesznek-e korlátozások vagy sem – természetesen mint mindenki, ők is abban bíznak, hogy nem lesznek, ebben az esetben pedig a megszokott szezonra számítanak. Tavasszal, a drasztikus korlátozások időszakában jelentősen visszaesett a forgalmuk, a nyári gumis szezon is legalább egy hónappal kitolódott, habár ez amúgy is hosszabb, mint a téli, akár 2-3 hónapig is eltart, mondta el érdeklődésünkre a gumicentrum szakembere. A téligumi-szezon kezdete szerinte időjárásfüggő, jellemzően akkor indul be, amikor tartósan 7 fok alá csökken a hőmérséklet.

Az esős, hideg időszak is hirtelen köszöntött be, sokan félnek attól, hogy ugyanilyen hirtelen jön a tél is. A szakember viszont úgy gondolja, november közepénél-végénél hamarabb nem lesz annyira drasztikus az időjárás, hogy téli gumit kelljen cserélni. „Ha most feltesszük a téli gumit, majd kisüt a nap és jó idő lesz, csúszni fog a felmelegedett aszfalton. Viszont a nyári gumi akkor csúszik, ha leesik az eső és lehűl az idő 10 fok környékére. Ezért főleg attól függ a csere, ki hogyan mérlegel. Tényleg van benne lutri” - mondta el a HelloVidéknek.

Időpontot foglalni online és telefonon is lehet hozzájuk, utóbbi teszi ki az érkező ügyfeleik 90 százalékát. Gumihotel-szolgáltatás is van náluk: két telephelyükön összesen közel ezer abroncsot tárolnak el, gumit és kereket egyaránt. A tapasztalat szerint egyre többen élnek ezzel a lehetőséggel, cégek és magánszemélyek egyaránt. Személygépkocsi-kerék komplett szerelését 2000 forintos ártól vállalják, a gumihotel pedig garnitúránként 5000 forintos áron működik, áll a honlapjukon.

Most kezd elindulni a szezon, még nagyon gyerekcipőben jár. Két héten belül már masszívabb lesz, olyankor negyedóránként van autónk az előjegyzések alapján, reggel 6-tól este 6-ig. Ez körülbelül december 20-ig ki is tart

- válaszolta megkeresésünkre a Fehérvári Gumiszerviz szakembere, aki azt is elmondta, hogy a szezonra jellemző napi 50 autóból körülbelül 15-öt csinálnak meg mostanság. Akik óvatosabbak, szerinte már most felrakatják, de azok is, akik türelmetlenebbek, nem szeretnek várni, el akarják kerülni a tömeget. Gumihotel-szolgáltatást náluk is lehet igénybe venni, és úgy veszik észre, nagyon kedvelik az emberek, 10-ből 7-en használják – főleg olyanok, akik panelben élnek, nincs raktáruk, nem tudják hova eltenni a kereket, hiszen akár nagy autóval járnak, vagy kicsivel, mindenképp helyet foglal. Árlistájuk alapján gumiszerelést és centírozást már 1700 forint/keréktől vállalnak, egy garnitúra gumi tárolása 5000 forint/szezon.

Címlapkép: Getty Images