Egész Magyarországon ritka: gyűrődésmentes útburkolatot raktak le a vidéki városban

HelloVidék 2021. január 12. 16:03
Az utca hosszabb szakaszán közműcsere, majd út- és járóburkolat felújítás is zajlott, amely során új közvilágítási hálózat is épült.

Magyarországon ritkán látott útépítési technológiával újult meg a győri Jókai utca kátyús és felgyűrődött burkolata. Ez az útszakasz a buszközlekedés és a nehézgépjárművek forgalma miatt extrém terhelést kapott, amelynek hatására nyomvályúk alakultak ki. A felújítás során kiemelt szempont volt, hogy hosszú távon se alakulhassanak ki újabb kátyúk és gyűrődések. A különleges anyag amellett, hogy ellenáll a nagy terhelésnek, gyorsan bedolgozható, a kivitelezés után pedig 48 órával már használható felületet képez.

Az utca hosszabb szakaszán, a Zechmeister utca és Szent István út között közműcsere, majd út- és járóburkolat felújítás is zajlott, amely során új közvilágítási hálózat is épült. Az elmúlt években az útszakasz a fokozott buszforgalomnak és nagy terhelésnek köszönhetően elhasználódott, törések, repedések és kátyúk keletkeztek rajta. Az útszakaszt novemberben adták vissza a közlekedőknek.

A felújítás során a kivitelezők a Baumit Bitucem habarcsának használatával alakították ki az útburkolatot.

Az előnyök közé tartozik, hogy gyorsan bedolgozható anyagról van szó, amely 48 óra kötési idő után már terhelhető útfelületet hoz létre.

A megoldás lényege, hogy a kivitelezés során először a szokottnál kevésbé tömör, nagy hézagtartalmú aszfaltburkolatot kell létrehozni, majd az így kialakult felső kopó aszfalt rétegbe kell becsorgatni a szürke színű folyékony állagú habarcsot. Ez az anyag kitölti a hézagokat, így egy félmerev, az időjárásnak és a forgalomnak ellenálló burkolati réteg jön létre, amit ha nem simítanak le, akkor nagyon magas utazáskényelmet biztosít. Az újonnan létrejött útburkolat rugalmas, mint az aszfalt és formatartó, mint a beton.

Címlapkép: Getty Images