Itt a bejelentés: új autópálya épül Nyugat-Magyarországon, rég vártak erre az autósok

Jeki Gabriella 2021. február 4. 06:57
Megkezdődött az M60-as autópálya folytatását jelentő-, Pécs-Szigetvár közötti autóút szakaszának tervezése. A tervekről január végén tartottak online egyeztetést, amelyen elhangzott: a dunántúli térség kiemelten fontos beruházásaként 37 kilométernyi új nyomvonalú, kétszer két sávos út épülhet Baranyában. Ahogy arról a HelloVidék már korábban beszámolt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) szakembereitől kapott tájékoztatás alapján, hogy a Bóly–Ivándárda (országhatár) közötti szakasz kivitelezésével kapcsolatos ajánlattételi szakasz június 30-án zárult. Akkor azt ígérték, hogy rövidesen megindulhatnak majd a tényleges kivitelezési munkálatok. Most úgy tűnik, hogy Pécs és Szigetvár között autópályává bővíthető autóút épül majd, aminek elkezdődött a tervezése.

Online tervegyeztetést tartottak az M60-as autópálya Pécs-Szigetvár (Nyugat, 6607 jelű úti csomópontig visszakötéssel a 6. számú főútra) közötti szakaszáról a szakemberek. Úgy tűnik, az elképzelésekkel még bőven lesz idő ismerkedni, mivel a 2021-es évet biztosan a tervezésre szánják a szakemberek. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) még 2020. február 10-én közzétette a közbeszerzési eljárás ajánlati felhívását és a pályázók 2020. június 30-ig adhatták be az ajánlataikat. A nyertesnek a 192+200-as és a 212+139-es kilométer szelvények között kell kiviteleznie az autópálya befejező szakaszát, amivel a sztráda végre eléri majd a horvát határt.

Az „M60 Pécs-Barcs országhatár közötti szakasz előkészítése” projekt keretein belül folytatódik az M60 gyorsforgalmi út tervezése, amely első körben Pécstől Szigetvárig, második körben Szigetvár és Barcs között épül meg, így egészen a magyar–horvát határig vezet majd.

A tervezést megelőző időszakban az autóút szakasz két rész szakaszának tervezői, az UTIBER Kft. és az UNITEF’83 Zrt. megkeresése alapján a Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatóság adatszolgáltatást és vízügyi szakvéleményt adott. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kezdeményezésére az autóútszakasz által érintett, a vízügy vagyonkezelésű vízfolyásszakaszokon tervezett keresztező hídműtárgyak vízügyi szakvéleményben megadott méreteivel kapcsolatos online tervegyeztetésre, a NIF Zrt., az autóút szakasz tervezőinek és Igazgatóságunk munkatársainak részvételével 2021. január 26-án került sor. A tervegyeztetés során azon keresztező műtárgyak szerkezeti kialakításában megállapodás született, melyeknél a hídműtárgyak alatt, a fenntartógépek vízfolyással párhozamos átközlekedése biztosított

– tájékoztatta a HelloVidéket a Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatóság (DDVIZIG).

Arról is tájékoztatott, hogy ahol a híd alatti átközlekedés nem biztosítható az autóút tervezett magassági vonalvezetése miatt, ott a tervező egy úgynevezett döntés előkészítő tanulmányt készít, és megküldi az igazgatóság részére elbírálásra. A mérnöki konzorcium feladatai közé tartozik még a környezeti hatástanulmány elkészítése és a környezetvédelmi engedély módosíttatása, az engedélyezési terv munkái, az engedélyhez szükséges egyéb dokumentációk elkészítése, valamint az engedély megszerzésében való közreműködés is.

Az M60-as fejlesztésének előkészítése már hosszabb ideje zajlik, a most jelentősen előre haladó Pécs-Szigetvár szakaszt várhatóan a Szigetvár-Barcs pálya tervezése követi majd. A projekt során a mintegy 64,4 kilométer hosszú szakaszra a környezetvédelmi hatástanulmány és a megvalósíthatósági tanulmány elkészült. A környezetvédelmi engedélyt már kiadták a Pécs–Barcs közötti szakaszra.

Címlapkép: Getty Images