Versenytársat kap Ferihegy? Durva ütemben fejlődnek jövőre a vidéki repterek

HelloVidék 2018. december 2. 08:00
A repülés már nem kiváltság, amióta megjelentek a diszkont légitársaságok és már nem is feltétlenül kell Budapestre utazni ahhoz, hogy repülhessünk. Debrecenből például pár hónap múlva akár Ciprusra vagy Mallorcára is elutazhatunk, a sármelléki repülőtér folyamatban lévő fejlesztése után pedig várhatóan a dél-balatoni légikikötő kínálata is újabb járatokkal bővül. A remények szerint akár Tel-Avivba vagy Szentpétervárra is lehet közvetlen menetrendszerinti járat Sármellékről.

Nem kell feltétlenül Budapestre utazni ahhoz, hogy repülhessünk. A debreceni repülőtér a második legforgalmasabb magyarországi reptér lett mára és az utóbbi években egyre bővülő útvonalhálózattal várja az utazni vágyókat. Ez főként a Wizz Airnek köszönhető, amely 2012-ben kezdett el menetrendszerinti járatokat üzemeltetni Debrecenből. 2016-ban csatlakozott hozzá a Lufthansa és vélhetően az épülő debreceni BMW-gyár miatt is látnak majd lehetőséget a reptérben a légitársaságok a következő években.

Bár a ferihegyi repülőtér évi 13 milliós forgalmától még messze elmarad a debreceni repülőtér, azért van kereslet a járatokra: idén az év első kilenc hónapjában 300 ezer utas fordult meg és jövőre folytatódhat az emelkedés a kapacitásbővítéseknek köszönhetően. Csak a Wizz Air 600 ezer ülőhelyet kínál majd 2019-ben Debrecenből a közelgő nagy bővítés után.

Decembertől több új járattal bővül a debreceni repülőtér kínálata, miután a Wizz Air egy második Airbus A320-as repülőgépet telepít a helyi bázisára. A jövő hónaptól Barcelonába, Doncasterbe, Bázelbe, Dortmundba is lehet majd repülni a kelet-magyarországi városból, majd Palma de Mallorca, Málta és a ciprusi Larnaka is elérhető lesz március végétől. Ciprusra és Mallorcára például már 30 ezer forint alatti összegből meg lehet fordulni. A régi járatok is megmaradnak Tel-Avivba, Londonba, Eindhovenbe, Milánóba, Párizsba és Moszkvába, így Wizz Airrel 11 különböző országba lehet repülni Debrecenből és 14 célállomásból lehet válogatni. A reptér másik légitársasága, a Lufthansa pedig Münchenbe közlekedtet menetrendszerinti járatot a kelet-magyarországi reptérről.

Nyugat-Magyarországot a sármelléki repülőtér igyekszik kiszolgálni, ahonnan egykor a Ryanair is működtetett menetrendszerinti járatokat. Nemrég még a népszerű török üdülővárosba, Antalyába, Moszkvába és Zürichbe is el lehetett repülni a Balaton melletti repülőtérről. Manapság charterjáratok közlekednek a repülőtérre, jellemzően Németországból, kihasználva a Hévízre igyekvő turistaforgalmat. A flybe Berlinbe, Düsseldorfba, Hamburgba, a Lufthansa Frankfurtba, a Germania pedig Erfurtba, Drezdába és Lipcsébe indított idén repülőgépeket. Ezeket sem túl nagy gyakorisággal, Lipcsébe például összesen 2 járat indult el idén és Frankfurtba is mindössze két alkalommal lehetett repülni a Balaton melletti légikikötőből. A legsűrűbb a flybe düsseldorfi járata volt, ami augusztus 18 és október 20 között heti egyszer közlekedett.

A kilátások viszont ígéretesek, 2016 decemberében egy kormányhatározat 6,6 milliárd forintot biztosított a repülőtér infrastrukturális és technológiai fejlesztésére (például a kifutópálya meghosszabbítására és a környező épületek felújítására), amitől a repülőtér több menetrendszerinti járatot vár. Elsősorban Frankfurt és London lenne a cél Hévíz polgármestere szerint, de tel-avivi, szentpétervári és norvégiai járatok indulásáról is tárgyaltak.

Jelenleg évente mintegy 20 ezer utas fordul meg a sármelléki charterjáratokon és a kisgépeken, ennek a többszörösére, legalább 150-200 ezer utasra lenne szükség ahhoz, hogy rentábilisan működjön a repülőtér az üzemeltető hévízi önkormányzat szerint és ezzel hosszú távon is lehessen vele számolni.