Kirobbant a tejháború: bojkottra készülnek a gazdák

HelloVidék/MTI 2019. március 26. 17:00
Az olcsón árusított szlovák tej miatt tejtermelők tüntettek a Penny Market Kft. alsónémedi logisztikai központjánál kedden, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (Magosz) által támogatott demonstráción. A Penny Market közleményében reagált a vádakra, az áruházlánc szerint a vásárlói igények sok esetben meghaladják a magyar termelőktől származó tej mennyiségét, de a Penny Market elsődleges célja a magyar tej értékesítése.

Győrffy Balázs, a NAK elnöke a tüntetésen kijelentette, reméli, ez a figyelmeztető demonstráció elég lesz, hogy a Penny Market Kft. vezetése megértse, hogy olcsó tejakciókkal nem veszélyeztethetik a tejágazatot. Kilátásba helyezte, ha szükséges,

Tejtermelők által kezdeményezett demonstrációt amiatt tartották, hogy a Penny Market Kft. a múlt héten 14 forintos, azonnali árcsökkentéssel 135 forintos áron dobott piacra egy szlovákiai import UHT tejet. A NAK elnöke azt a kérdést intézte az áruházlánc vezetéséhez, hogyan történhet meg, hogy a szlovák gazdáktól drágábban vásárolt és az ottani kereskedelmi láncokban szintén drágábban értékesített tejet Magyarországon, a szállítási költséget is beleszámolva, olcsóbban értékesítik. Hozzátette, hogy ezzel tönkre teszik a tejágazatot és marketing eszközként kezelik a tejtermelőket.

A NAK elnöke beszélt arról, hogy reméli a magyar fogyasztók bölcsek és észreveszik, hogy az import tej hosszú távon károsítja a magyar tejtermelést. Hozzátette, hogy az elmúlt időszakban jó kapcsolat alakult ki a termelők, a feldolgozók és a kereskedők között, amelyben a termékre vonatkozó áfacsökkentéssel mindenki megtalálhatta a számítását. Figyelmeztetett, ezt a kapcsolatot nem szabad most ilyen akciókkal elrontani.

Jakab István, a Magosz elnöke arról beszélt, hogy az Európai Unió más tagállamaiból azért hozzák be az ott felhalmozódó felesleget, hogy szétverjék a magyar piacot.

László Róbert tejtermelő, a demonstrációs bizottság vezetője az áruházlánc bejáratánál, a közel ötven demonstrálóval együtt egy petíciót adott át az üzletlánc vezetésének és letették a földre az ajándékba hozott magyar tejet tartalmazó dobozokat.

A demonstrációs bizottság vezetője megerősítette, hogy UHT tejet a magyar termelők 139 és 148 forint literenkénti áron tudnak gyártani és a nyers tej ára 100 forint kilogrammonként, ami az Európai Unióban a legalacsonyabb. Szlovákiában magasabb a tej felvásárlási ára, ezért bizonyos, hogy csak veszteséggel és etikátlan üzleti magatartással tudja árusítani az áruházlánc a behozott tejet. Kérte, hogy a hatóságok vizsgálják meg a Penny Market árképzési rendszerét, különös tekintettel a diszkriminatív árképzés tilalmára.

A Penny is reagált a vádakra

A Penny Market szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye alapján a vállalat elsődleges célja a magyar tej értékesítése, azonban a vásárlói igények sok esetben meghaladják a magyar termelőktől származó tej mennyiségét.

A Penny Market Magyarország Kft. teljes választékának több, mint 65 százaléka magyar beszállítóktól származik. Sajnálatos módon nem volt elérhető a vásárlói igényeknek megfelelő mennyiségű magyar tej, így ebben az eseteben más forrásokból kellett biztosítanunk a vásárlóink számára legjobb ár-érték arányú terméket. A 1.5 százalékos zsírtartalmú UHT tej 135 forintos kedvező ára a Penny üzleti és gazdasági tevékenységéből származó árelőnynek köszönhető, melyet ebben az esetben vásárlóinknak továbbítottunk.

- írta az áruház közleményében, melyben leírták, hogy az áruház tejtermék-választékában általában 11 hazai forrásból származó folyékony tej érhető el, melyek sorában jelenleg csak 1 import forrásból származó termék található idén januártól.

Az áruházlánc közleményében azt írta, hogy " a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács tagjaként folyamatosan kérjük a Terméktanács támogatását annak érdekében, hogy a vásárlói igényeink kielégítéséhez megfelelő mennyiségű magyar tej érkezzen vállalatunkhoz, ahogyan ezt a március elején kialakult helyzetet megelőzően is megtettük. Reagálva a fogyasztói igényekre, amelyek meghaladták a magyar beszállítóink erőforrásait, más forrásból fedeztük a fennálló igényeket."

A Penny Market a termékek minőségéről azt írta, hogy "kiemelt figyelmet fordítunk a termékeink magas minőségére is ezért folyamatosan minőségi, laboratóriumi vizsgálatoknak vetjük alá őket. A jelenlegi promócióban szereplő tejtermékünket is több labortóriumi vizsgálatnak vetettük alá, melyet követően a 1.5 százalékos UHT termék kifogástalan minősítést kapott. A hatósági tanúsítványok rendelkezésre állnak."

A kialakult helyzet számunkra sem a legmegfelelőbb, azonban a Penny Marketnél a legfontosabb a vásárlók igényeinek zavartalan kielégítése és a legjobb ár-érték arányú termékek biztosítása.

– mondta Florian Naegele, A Penny Market Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

Fotó: MTI/Illyés Tibor