Kiszámoltuk: ennyire éri meg várni az állami ajándékmilliókra autóvásárláskor

Jeki Gabriella   
  Megosztom
Kiszámoltuk: ennyire éri meg várni az állami ajándékmilliókra autóvásárláskor

Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek hazánkban is az elektromos autók, nemcsak a gyártók teszik le magas számban a voksukat a villanyautók fejlesztése és kínálatának bővítése mellett, hanem a lakosság is kezd megbarátkozni ezekkel a gépjárművekkel. Az elektromos autók ára azonban még mindig igen magas, ezért bizony szükséges az állami segítség. Na, nem csak a saját pénztárcánk miatt, hanem azért is, hogy minél gyorsabb ütemben tudjon haladni a mintegy 2 milliárd szennyező jármű lecserélése világszerte. A támogatásra meghirdetett először 1, majd 3 milliárd forintos keret rekordgyorsasággal fogyott el, ám a döntéshozók azt ígérik, hogy „az eredmények feldolgozását követően lesz további pénz a további lakossági fordulók megtartására is”. De érdemes-e várni erre a bizonytalan lehetőségre? Mennyire reális halasztani a betervezett vásárlást? Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ a HelloVidék.

Bár a legtöbb márkakereskedés még mindig úgy reklámozzák az eladásra kínált, új elektromos autóikat, hogy a hirdetésben egyszerűen levonják az állami támogatást az autó árából, ez igencsak félrevezető lehet. Lássunk erre egy aktuális példát, a márkakereskedés megnevezése nélkül:

Kedvezményesen vásárolhatsz többféle elektromos autót állami támogatás mellett, az eddigieknél kedvezőbb feltételekkel. Bizonyos feltételek mellett elektromos autók akár 2,5 millió forintos állami támogatással is elérhetőek, ha pedig a ...-nál rendeled meg az új elektromos autódat, szerződött partnerünk elkészíti a pályázatod. Neked nincs más dolgod, csak be kell nyújtani a papírokat

- áll a felhívásban, ami rögtön az elektromos autók fülre kattintva ugrik elénk.

Pedig kissé lankadt az érdeklődés az Innovációs és Technológiai Minisztérium a Klíma és Természetvédelmi Akciótervhez kapcsolódóan megjelent pályázati kiírására, aminek keretében tisztán elektromos személygépkocsik beszerzésére nyújtható támogatásra pályázhattak a szemfüles autósok. Ismert, hogy a felhívás első fordulójának 1 milliárd forintos kerete ugyanis kevesebb, mint egy óra alatt elfogyott júniusban és a rendkívüli igényt látva a döntéshozók a korábban tervezett, két őszi forduló keretét (1-1 millió forintot) átcsoportosították. A támogatási programot lebonyolító IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. honlapján utólag módosították a pályázati kiírást: törölték a második és harmadik fordulót (előbbit augusztus 9 – 27. között, utóbbit október 11-től a forrás kimerüléséig, de legkésőbb 2022. június 01-ig tervezték volna), majd megjelent egy a mai napig látható közlemény a honlapon, amely több ígéretet is tartalmaz.

Ezzel azonban idén még nem zárultak le a lakossági pályázatok. A Támogató - az első felhívás értékelése és lezárása után - további forrásokat biztosít az eredetileg tervezett pályázati fordulók meghirdetéséhez

- tájékoztat az IFKA november közepén.

A támogatás nyújtásának célja elsődlegesen továbbra is az elektromobilitás hazai elterjedésének előmozdítása, a közúti forgalom tisztábbá tétele. Erre lássuk be, szükség is van, hogy minél gyorsabb ütemben tudjon haladni a jelenleg a Föld útjain furikázó mintegy 1,5-2 milliárd szennyező jármű lecserélése világszerte.

De érdemes-e várni egy ilyen bizonytalan lehetőségre? Tény, hogy a pályázat benyújtásának előfeltételeként fogalmazták meg a döntéshozók, hogy az igénylőnek ügyfélkapus regisztrációval kell rendelkeznie, ami manapság szinte már alapvetőnek számít. Ám további fontos feltétel volt az első pályázati benyújtási szakaszban, hogy a pályázónak mellékelnie kellett egy, a pályázati kiírás megjelenését követően kelt elektromos gépjármű beszerzésére irányuló megrendelést. Hogy ez mit jelenti? Azt, hogy a támogatás igénylését megelőzően már el kell indítani az elektromos autó megrendelését, és az ezt igazoló dokumentumot kell csatolni a pályázathoz. Úgy tűnik, ez újabb bizonytalan tételt ad hozzá a kiinduló kérdésünkhöz. Hiszen, ha nem tudjuk, hogy mikor jelenik meg a kiírás, na és hogy egyáltalán megjelenik-e valamikor, úgy igazán nehéz elindítani a rendelést. Vajon reális így elhalasztani a tervezett beszerzést?

Nézzük a tényeket, amiket az eddigi kiírás tartalmazott:

  • Az elektromos autó pályázat minden Magyarországon vásárolható, tisztán elektromos új járműre érvényes.
  • Sem hibrid, Sem plug-in-hibrid autókra nem vehető igénybe a támogatás.
  • Csak új gépjárművekre és tesztautókra vonatkozik.
  • Használt autókat nem vásárolhatunk támogatással.
  • Zárt, vagy nyílt végű pénzügyi lízing és operatív lízing keretében is támogatják az elektromos gépjárművek beszerzését
  • Az elnyerhető támogatás sávos: tehát az alacsonyabb árkategóriában a támogatási összeg magasabb, drágább autóknál pedig alacsonyabb.
  • A támogatás magánszemélyeknek a tisztán elektromos, maximum ötszemélyes személygépjármű vételárának legfeljebb 50 százaléka, de legfeljebb 2,5 millió forint lehet.
  • A vissza nem térítendő támogatás a 12 millió forintos beszerzési ár alatt elérheti a 2,5 millió forintot.
  • 12-15 millió forintos árú elektromos autók esetén 1,5 millió forint az állami támogatás.
  • 15 millió forint felett nem jár a támogatás.

A HelloVidék összegyűjtött most random jelleggel tíz, hazánkban elérhető, népszerű elektromos autó aktuális (2021. 11. 10.) árát, ahol megnéztük a rendelkezésre álló, kedvezményes lehetőségeket támogatás nélkül. Így mutatjuk a keveset futott, egy évesnél fiatalabb autók, illetve a néhány éves gépjárművek árát is, amiben a használautó.hu portált hívtuk segítségül.

Típus Alapár- Egy éves használtató ára

  • Dacia Spring 6 569 000 Ft - 6 569 000 Ft
  • Peugeot e-208 7 790 000 Ft - 7 790 000 Ft
  • Fiat 500e 7 990 000 Ft - 5 930 000 Ft
  • Volkswagen e-UP! 8 390 000 Ft - 7 091 000 Ft
  • Opel Corsa-e 10 090 000 Ft - 7 800 000 Ft
  • Kia e-Soul 10 999 000 Ft - 10 490 000 Ft
  • Hyundai Ioniq 10 999 000 Ft - 10 899 999 Ft
  • Citroën ë-C4 11 330 000 Ft - 10 910 000 Ft
  • Renault ZOE 11 349 000 Ft - 9 100 000 Ft
  • Nissan Leaf 11 790 000 Ft - 7 490 000 Ft

A táblázathoz hozzátartozik, hogy több típust a gyártók még csak idén helyeztek forgalomba, ám néhány autónál meg tudtuk nézni a néhány éves és kevés kilométeres lehetőségeket is. A Renault Zoénál például a találati lista 41 gépjárművet eredményezett, amely szerint egy 2016-os évjáratú, 47 ezer kilométeres autó 3 990 000 forintba kerül, de egy 2019-es, körülbelül 10 ezer kilométeres Zoé is 5 800 000 forintért keresi új tulajdonosát. Ha jobban szimpatizálunk egy Volkswagen e-UP!-pal és hajlandóak vagyunk a kompromisszumra, akkor egy 2017-es modell 21 ezer kilométerrel 4 990 000 forintba kerülhet. Szintén a listában találhatunk egy szintén 2017-es a Nissan Leaf-et, 20 ezer kilométerrel és 4 790 000 forintért, illetve egy 2018-as KIA e-Soult 30 ezer kilométerrel 6 000 000 forintért, vagy egy szintén 2018-as, 49 ezer kilométeres Hyndai Ioniq-t 7 999 000 forintért.

Az általunk összeállított lista csak egy szeletét képezi a jelenleg piacon kapható elektromos személyautóknak, de nem véletlen, hogy a legtöbb szakértő szerint is érdemes minden korábbinál alaposabban körülnézni, mielőtt vásárlásra adnánk a fejünket. És hogy érdemes-e várni egy esetleges támogatásra? Az attól függ, hogy pontosan mit szeretnénk. Aki mindenképpen új autót szeretne, annak mindenképp. Persze itt is azon áll a vásár, hogy milyen típust látnánk szívesen a garázsunkban. Aki azonban hajlandó egy kis kompromisszumra, azoknak talán izgalmas új lehetőségeket tartogathatnak a tesztautók, szalonautók és a keveset futott, néhány éves gépjárművek.

Címlapkép: Getty Images

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

elektromos autó

állami támogatás

használtautó-piac

autóvásárlás

autóvásárlási támogatás