Kuponos átverések: így csapják be a magyarokat a trükkös akciók

HelloVidék   
  Megosztom
Kuponos átverések: így csapják be a magyarokat a trükkös akciók

Sokat spórolhatunk a webáruházak tél végi akciós ajánlatain! Gomba módra szaporodnak a kuponos cégek és az ún. kuponos gyűjtőoldalak is, melyek több ilyen jellegű vállalkozás ajánlatait gyűjtik össze. Mire figyeljünk a kuponos akciós vásárlások során?

A Budapesti Békéltető Testülethez beérkező kérelmekben sokszor találkozunk azzal, hogy a kuponos vásárlások során jogellenesen korlátozzák a fogyasztói jogokat bizonyos webáruházak. Manapság kuponnal szinte bármilyen terméket vagy szolgáltatást megvásárolhatunk, legyen az luxusutazás, wellness hétvége, fogfehérítés, kozmetikai kezelés, okos telefon vagy használati cikk.

A kuponos webáruházak mindent elkövetnek annak reményében, hogy a fogyasztókat vásárlásra bírják, ilyen a „1 -et fizet 2-t vihet akciót” vagy akár 20%-90%-ig terjedő árleszállítást biztosító kedvezményes kuponok megvétele.

Egy konkrét ügyben a fogyasztó egy olyan kupont vásárolt a vállalkozás weboldalán keresztül, mely 1 alkalmas kedvezményes kozmetikai kezelésre szólt és egy adott kozmetikában lehetett csak beváltani. Amikor a fogyasztó a megjelölt határidőn belül megjelent a kozmetikánál, az üzletre ki volt írva, hogy már nem működik, végleg bezárt. A fogyasztó nem tudta, hogy kitől kérjen kártérítést. A szolgáltatásról kiállított számla az irányadó abban a tekintetben, hogy kitől kérhet kártérítést a fogyasztó.

Másik esetben a megvásárolt kupon beváltásakor a szálláshely közölte a fogyasztóval, hogy a beváltási határidőben a fogyasztó által megjelölt időpontokban már egyáltalán nincsen szabad hely, de jelentős ráfizetéssel más időpontban esetleg tudnak szállást biztosítani. Ebben az esetben, ha a kuponnal érintett időszakban nem volt szabad hely, akkor a szálloda a felelős, kivéve, ha nem kapott előzetesen értesítést a foglalásról. Sokszor pedig a kuponnal megrendelt termék átvételekor csalódott lesz a fogyasztó, ezért élni szeretne az indoklás nélküli elállás jogával.

A kuponos oldalak a termékeket vagy szolgáltatásokat csak közvetítik, nem értékesítik, így a vásárlás esetén nem a kuponos oldal és a vevő között jön létre a szerződés, hanem a terméket ténylegesen eladó, vagy a szolgáltatást nyújtó cég és a vevő között. Ezért a kupon megvásárlása előtt tájékozódjunk, hogy kitől is vásároltunk. Ennek azért van jelentősége, mert a közvetítő által értékesített szolgáltatásért általában nem tartozik sem jótállási, sem szavatossági kötelezettséggel a kuponos oldalt üzemetető cég. Mindig győződjenek meg arról, hogy a rendelkezésre álló információk alapján ki az, akitől az adott terméket vagy a szolgáltatást várhatják.

A kuponos vásárlásnál az ajánlat tartalmának elfogadásával, annak internetes visszaigazolásával a felek között a szerződés létrejön. Annak tudatában kössenek szerződést, hogy a weboldal üzemeltetője nem feltétlenül felel a főszolgáltatás, vagyis a megrendelt termék vagy szolgáltatás hibájáért. Ez mindig attól függ, hogy a kupon kiállítását követően a fogyasztó melyik vállalkozással állt valójában kapcsolatban, melyik vállalkozásnak fizetett, a fizetésről melyik vállalkozás állított ki számlát, ténylegesen ki adta át a terméket, a jótállási jegyet.

Mint minden internetes vásárlásnál, így a kuponos vásárlások esetén is általában megilleti a fogyasztót a kupon megvásárlásától (általában a letöltésére feljogosító linket tartalmazó elektronikus levél kézhezvételétől) számított 14 napon belüli indokolás nélküli elállási jog. Elállás esetén pedig visszajár a fogyasztó részére a kupon vételára. Az elállási jog gyakorlása alól a kuponos vásárlásnál is vannak kivételek, melyeket a fogyasztói szerződésekre vonatkozó jogszabály is meghatároz, így különösen repülőjegy, zárt csomagolású vagy higiénés termékek, folyóiratok, CD-k megvásárlása.

Mivel a kupont interneten vásároljuk, így a kuponos cég Általános Szerződési Feltételei fognak ránk vonatkozni, mert ezek az ajánlat elfogadásával automatikusan a szerződésünk részét képezik. A kinyomtatott kupont, a megrendelésről és a visszaigazolásról kapott elektronikus levelezést is érdemes megőrizni a későbbi viták elkerülése végett. Ha a kuponnal igénybevett szolgáltatás nem felel meg az előzetes tájékoztatásnak, illetve a szerződési feltételnek, akkor a hibás teljesítésre hivatkozással követelhetjük a szolgáltatás díjának mérséklését vagy egyéb kártérítést. Ha hibás terméket vásárolunk kuponnal, akkor is élhetünk a hibás teljesítés esetén fennálló szavatossági és jótállási igényünkkel.

Mire figyeljünk?

  1. A kupon megvásárlása előtt alaposan el kell olvasni, hogy pontosan milyen terméket vásárolunk meg és milyen feltételekkel! Fontos tudnunk, hogy kivel állunk szerződéses kapcsolatban!
  2. Érdemes tájékozódni a kupon tényleges kibocsátójáról, a kupon beváltásának részletes feltételeiről, így különösen a kedvezmény mértékéről, a kupon érvényességi idejéről, a beváltás helyéről. Nézzük meg, hogy a hirdetett ár valóban kedvezményes-e!
  3. A vásárlás előtt szerezzünk be információkat a kuponnal kapcsolatban a tényleges kibocsátótól is, mert sokszor a kuponos oldal nem ad részletes, teljes körű tájékoztatást a beváltási feltételekkel kapcsolatban.
  4. A kuponnal, a megrendeléssel kapcsolatos információkat érdemes kinyomtatni vagy a számítógépünkön elmenteni.
  5. Tájékozódjunk a kuponos cég Általános Szerződési Feltételeiről is!
  6. Ha utazási szolgáltatást vásároltunk meg kuponnal, akkor ellenőrizzük a kupon beváltási helyén, azaz a szálloda saját honlapján lévő fontosabb információkat! A kuponár mellett sokszor plusz költségek (hétvégi felár, idegenforgalmi adó, parkolási díj..stb.) is felmerülhetnek. Általában ilyen utazási kuponokat kiemelt idegenforgalmi időszakokban vagy hétvégén nem lehet beváltani.
  7. Ha vitáját nem tudta a vállalkozással közvetlenül rendezni, akkor forduljon a Budapesti Békéltető Testülethez, vegye igénybe az ingyenes, gyors eljárást már mobilapplikáción keresztül is!
  Megosztom

hellovidék

kupon

akció

átverés

vásárlás