Egyre többen vásárolnak ilyen élelmiszereket a vidéki Magyarországon: sejtenek valamit?

Bódogh Gabriella   
  Megosztom
Egyre többen vásárolnak ilyen élelmiszereket a vidéki Magyarországon: sejtenek valamit?

A járvány hatására a magyar vásárlók tudatosabbak lettek, fontosabbá vált számukra, hogy hazai termelőktől vásároljanak. Kíváncsiak voltunk rá, hogyan alakult az elmúlt 2 évben a magyar termékek kereslete és mennyire fontos a védjegyhasználat a vásárlóknak, emiatt felkerestük a Magyar Termék Nonprofit Kft-nél Benedek Eszter ügyvezető asszonyt, hogy ossza meg velünk tapasztalataikat.

HelloVidék: Hogyan változott a magyar vásárlók tudatossága a koronavírus hatásaként?

Benedek Eszter: A járvány felerősítette a fogyasztók elkötelezettségét a magyar termékek iránt. A pandémia kitörésekor hirdetettük meg a „Vedd a hazait! Védd a hazait!” akciót. Ez egyúttal a hazai termelők és gyártók, ezáltal a gazdaság támogatását, a munkahelyek védelmét is jelentette. Nemcsak a fogyasztók álltak ki a hazai gyártók mellett, hanem a kereskedelem is. Azok a cégek is bekapcsolódhattak, amelyek nem tartoztak a Magyar Termék védjegyhasználók táborába, de itthon állítanak elő terméket.

A kampány valóságos mozgalommá vált. Kutatások is megerősítették, hogy a fogyasztók háromnegyedéhez eljutott a #veddahazait üzenete, 96,6 százalékuk támogatta a célját, hogy a hazai termékek vásárlásával hazai munkahelyeket védhetünk meg.

Mennyire keresik a hazai termékeket a vásárlók?

Reprezentatív online felmérésünk szerint a válaszadók 32,2 százaléka több magyar terméket vásárolt 2020-ban, a járvány idején, mint korábban. Ebben az időszakban különösen kiemelkedő volt a fiatal felnőttek (18–29 évesek) elkötelezettsége: közel felük (43,8%) több hazai terméket vásárolt.

A magyaroknak mennyire fontos a termékeken feltüntetett védjegy? Mennyire befolyásolja őket vásárlási döntéseikben?

A már említett felmérésünk szerint két, tulajdonságaiban és árában megegyező termék közül a válaszadók 80,8 százaléka a magyart választja a külföldivel szemben. 36,6 százalékuk 10 százalék felárat is hajlandó fizetni a hazai termékért. Ez az arány 44 százalékra nő, ha a magyar származást védjegy igazolja az árun. Ebből következik, hogy a védjegyeknek közvetlen hozzáadott értékük van, jelentősen hozzájárulnak a vásárlási hajlandósághoz.

Az InnoFood Marketing Kft. által végzett tavalyi kutatás is azt mutatja, hogy a védjegyek iránytűként szolgálnak, hiszen a fogyasztó jellemzően a csomagoláson lévő védjegyek (84,2%) alapján tájékozódik a termék hazai eredetéről. Ezzel szemben az ismert, magyaros hangzású márkanevet csak 32,8 százalék említi. A hazai eredetjelölések közül a legismertebb a Magyar Termék, második helyen a Hazai Termék védjegy áll, mindkettő a Magyar Termék Nonprofit Kft. tanúsítványa. Továbbá kiemelkedő eredmény, hogy a 2020-ban bevezetett #veddahazait védjegyünk is említésre került.

A fővárosban vagy vidéken rendelkeznek többen magyar védjeggyel?

Országos szintű a Magyar Termék védjegyek lefedettsége. Több mint több mint 200 cég csaknem 5000 terméke kapta meg az ehhez szükséges tanúsítványt. A mellékelt térképen a gyártó cégek telephelye látható. https://www.google.com/maps/@47.1402344,18.4055466,7z/data=!3m1!4b1!4m2!6m1!1s1FhRs3KhI1oIMhhCtjJiav5vxY5o?authuser=2

A magyar termékek iránti kereslet milyen hatással van a foglalkoztatásra? Több vállalkozás jött létre, a meglévők több személyt foglalkoztatnak az igények kielégítésére?

Annyit bizton állíthatok, hogy 2020 tavaszán, amikor a járványügyi korlátozások miatt leállt az ország, a magyar termékek iránti kereslet segített megtartani a munkahelyeket.

Külföldi magyarok is vásárolják a hazai termékeket? Kapnak-e erről visszajelzést?

Erről nincs adatunk, a magyar a célpiac. A Magyar Termék védjegyek az országhatáron belül működtetett tanúsítványok.

Ön szerint hosszabb távon is fennmarad a hazai termékek iránti kereslet növekedése?

A Magyar Termék Nonprofit Kft. mindent megtesz ezért. „A hazai az igazi!” címmel februárban azzal az üzenettel indítjuk idei kampányunkat, hogy a Magyar Termék védjegyek valódi garanciát jelentenek a hazai eredetre és a megbízhatóságra. Ezeket ugyanis csak szigorú tanúsítási folyamat eredményeképpen lehet alkalmazni a termékeken, amelyeket ezt követően is folyamatosan ellenőriznek. Ezzel is segíteni kívánjuk a fogyasztókat a tudatos vásárlásban.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

védjegy

gazdaság

magyar termék

magyar termék védjegy

magyar áru