Fontos szabály módosul a magyar autópályán: sebességkorlátozás nélkül utazhatunk Horvátországba

Dubóczky Krisztina   
  Megosztom
Fontos szabály módosul a magyar autópályán: sebességkorlátozás nélkül utazhatunk Horvátországba

Tavaly és a következő három évben 60,8 milliárd forint fordítható komplex közútfelújításra és -fejlesztésre, míg 2023-ban és 2024-ben 8 milliárdból végeznek útfelújításokat. Idén nem bővül tovább a hazai gyorsforgalmi úthálózat, a folyamatban lévő beruházások 2024-ben és 2025-ben fejeződnek be a tervek szerint. Viszont rengeteg felújítás lesz országszerte, de ezeket már nem a Magyar Közút, hanem a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. fogja elvégezni. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Magyar Közút Nonprofit Zrt., valamint a jogutód Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek (MKIF) segítségével válogattuk össze a vidéket érintő útfejlesztéseket.

A legnagyobb hazai gyorsforgalmi útfelújítás április 12-én startolt el, azóta pedig javában folynak a munkálatok, hetente új helyen látnak az útépítéshez a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) munkatársai. Az M3 és az M7-es autópályán is folynak a munkálatok többek között. 2023-ban összesen 67 helyszínen dolgoznak.

A teljes szintrehozás három évig, 2025-ig tart. Országszerte 200 híd, felüljáró újul meg, köztük négy nagyobb híd: a Rába (M1), az Oszlári Tisza híd (M3), a Köröshegyi völgyhíd (M7) és a Pentele híd (M8). 50-60 csomópontnál a vízelvezető rendszereket és az esetleges rézsűcsúszásokat is javítjuk. Emellett 30 pihenőt is felújítanak.

11 új helyszínen indultak szintrehozási munkálatok május 22-én

Az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. május 22. és 28. között a következő helyeken indít újabb munkálatokat:

  • az M1-en négy helyen: Lébény, Mosonszentmiklós, Ács és Öttevény térségében;
  • az M0-M1 csomópontnál Törökbálint közelében két helyen;
  • az M3-on Hejőkürt mellett két helyen;
  • és az M30-on szintén két helyszínen: Sajópetri és Alsózsolca környékén burkolatcsere lesz;
  • az M8-on, a Pentele hídon pedig felújítási munkálatokat végeznek.

A 21. héten (05.22-28.) a következő helyeken folytak munkálatok:

  • M1-M0 csomópont 2023.05.22.:14 – 16 km között aszfaltozás
  • M30 2023.05.22.: 20 – 23 km között aszfaltozás
  • M30 2023.05.22.: 24 – 27 km között aszfaltozás
  • M8 2023.05.22.: 81 – 82 km között hídfelújítás
  • M1 2023.05.23.: 135 – 136 km között aszfaltozás
  • M1 2023.05.24.: 93 – 99 km között aszfaltozás
  • M1 2023.05.24.: 140 – 141 km között aszfaltozás
  • M3 2023.05.24.: 161 – 164 km között aszfaltozás
  • M1 2023.05.25.: 142 – 143 km között aszfaltozás
  • M1-M0 csomópont 2023.05.26.: 14 – 15 km között aszfaltozás
  • M3 2023.05.26.: 162 – 165 km között aszfaltozás

Újabb hét helyen indulnak munkálatok

Május 29. és június 4. között újabb hét helyen indít munkálatokat az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

Burkolatcsere:

  • az M3-on Mezőcsát térségében mindkét irányban
  • az M1-M0 csomópont Törökbálint
  • az M1-en Kisigmánd és Öttevény térségében
  • az M30-on Alsózsolca mellett

A 22. héten (május 29 és június 4. között) a következő kezdési dátumokkal és helyszíneken dolgoznak

  • 2023.05.30. M3 (az országhatár felé) 161-163 km között – aszfaltozás
  • 2023.05.30. M1-M0 csomópont főpálya M1 lehajtó (az országhatár felé) 14-15 km között – aszfaltozás
  • 2023.05.30. M1-M0 csomópont 0-1 km között – aszfaltozás
  • 2023.05.31. M30 (az országhatár felé) 22-25 km között – aszfaltozás
  • 2023.06.02. M3 (Budapest felé) 162-165 km között – aszfaltozás
  • 2023.06.03. M1 (Budapest felé) 85-92 km között- aszfaltozás
  • 2023.06.03. M1 (Budapest felé) 135-141 km között- aszfaltozás

Ezek a munkálatok Magyarország legnagyobb gyorsforgalmi útfelújításának részei. Csak idén 297 km hosszan, 2.5 millió nm-en terítünk le új aszfaltot a gyorsforgalmi utakon. Megújul 123 híd és felüljáró, 30 pihenő és 60 csomópont is. Soha ekkora méretű útfelújtás nem volt még Magyarországon. Csak idén, országszerte 67 helyen tervezünk felújításokat

- közölte az MKIF.

Sebességkorlátozás nélkül utazhatunk Horvátországba

Hamarosan sebességkorlátozás nélkül lehet átjutni a letenyei határátkelőn Horvátországba, és rövidesen a kamionok is használhatják az átkelőt, ugyanis április 12. óta bontják az M7-es autópálya letenyei magyar-horvát határátkelőhelyén az ott lévő épületeket.

Horvátország 2023. január 1-jén csatlakozott a schengeni övezethez, így az M7-es autópályán Letenyénél is megszűnt a határellenőrzés. Az ott lévő „ellenőrzőépületek” funkciója és létjogosultsága is okafogyottá vált.

Az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. többször is egyeztetett a határellenőrzést végző Rendőrséggel, a horvát autópálya üzemeltetőjével, valamint a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel arról, hogy biztosítani kell az autópályán az akadálymentes, folyamatos, megállás nélküli áthaladást. Ez csak a főpálya teljes akadálymentesítésével, a mellette lévő épületek elbontásával biztosítható

- írja az MKIF.

A bontás április közepe óta több terelési ütemben zajlik. A korábbi buszsávokon – a rendőrséggel egyeztetve – megmaradt a védőtető, valamint egy ellenőrzőfülke, ami lehetővé teszi a rendvédelmi szerveknek, hogy szükség szerint ún. „kitereléses” ellenőrzést végezzenek. A főpályán minden olyan akadályt megszüntettünk, amely a forgalom bármilyen korlátozásával járna.

A végleges állapotban nem terveznek sebességkorlátozást, és a teherforgalom számára is használható lesz az autópálya. A bontási munkákat május végére befejezték, már csak a végleges szalagkorlátok, terelőelemek elhelyezése és a burkolati jelek felfestése történik. Azok befejezése után elbontják az ideiglenesen kialakított terelést, ezt követően helyezik ki a végleges forgalomtechnikai jelöléseket, köztük a teherforgalmi korlátozás feloldását és annak előjelzését a bontással nem érintett környező útszakaszokon.

A Fertő-tónál futó út is megújul

A beruházó Magyar Közút Nonprofit Zrt. átadta a munkaterületet a Fertőendréd-Sopron összekötő út közel 1 kilométeres szakaszát rendbe tevő projektben a kivitelezőnek - értesült a sopronmedia.hu. A 8518-as jelű út az EuroAszfalt Kft. kivitelezésében újul meg.

A felújítás részeként a szakemberek gondoskodnak a meglévő burkolat profilmarásáról, a szükséges helyeken a teljes pályaszerkezet cseréjéről, ezt követően pedig kiegyenlítő réteg, majd a teljes felületen aszfalt kopóréteg és új padka épül. Sor kerül a KRESZ-táblák cseréjére, illetve új tartós burkolati jelek festésére is.

Címlapkép: Getty Images

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

magyar közút

mkif

útfejlesztés

útépítés