Betelt a pohár a vasutasoknál: azonnali bértárgyalást követelnek, mi lesz ennek a vége?

Szurok Dávid   
  Megosztom
Betelt a pohár a vasutasoknál: azonnali bértárgyalást követelnek, mi lesz ennek a vége?

Továbbra is áll a bál a MÁV-nál, ahol a szakszervezetek a bértárgyalások mielőbbi megkezdését, s erre egy rendkívüli ülés összehívását szeretnének elérni. A VDSZSZ Szolidaritás, a Közúti Közlekedési Szakszervezet és a Vasutasok Szakszervezete 15 százalékos, de legalább 70 ezer forintos béremelést szeretnének kialkudni a vasutasok számára. Ezen felül azt szeretnék, ha 350 ezer forintról 400 ezer forintra emelnék az úgynevezett lojalitási jutalmat, valamint 150 ezer forintra módosítanák az alanyi jogon járó SZÉP-kártya keretet. A MÁV szerint ahhoz, hogy a jövő évi bérfejlesztés mértékéről is felelősséggel meg lehessen állapodni, a vállalatcsoportnak elfogadott üzleti tervvel kell rendelkeznie.

Még mindig nem közelednek az álláspontok, miután a MÁV Zrt. vezérigazgatója érdemben nem reagált a szakszervezetek korábban közölt bérkövetelésére, a VDSZSZ Szolidaritás, a Közúti Közlekedési Szakszervezet és a Vasutasok Szakszervezete közös levélben hívta fel a figyelmét arra, hogy a kormány már jó ideje kihirdette a 2024-es, 2023. december 1-től érvényes minimálbéreket, s ennek ismeretében a vasutas munkavállalók képviselői is bejelentették egybehangzó bérfejlesztési követelésüket.

A MÁV közleményében kedden azt írta, hogy az üzleti terv összeállításához a MÁV-VOLÁN-csoport megkapta a Tulajdonos iránymutatásait, zajlanak a terv elfogadásához szükséges tárgyalások. Ismertek a szakszervezetek mintegy 75-100 milliárd forintnyi többletforrást igénylő bérfejlesztési követelései is.

A lehetőségek és a követelések egymáshoz illesztése az elmúlt években megszokott, a szakszervezetekkel közösen kialakított időrend szerint ezúttal is meg fog történni

– írták.

A mozdonyvezetők 10%-nál is nagyobb reálkereset veszteséget szenvedtek el a jelenleg is hatályban lévő 3 éves bérmegállapodás alatt – kezdte lapunknak a Mozdonyvezetők Szakszervezetének az elnöke. Barsi Balázs szerint ellentétben a többi szakszervezettel ezt nem is írták alá.

A Mozdonyvezetők Szakszervezete mindaddig míg nem ismeri meg a munkáltató bérajánlatát és arról nem tárgyal érdemben, addig nem gondolkodik sztrájkban. A tárgyalásoknak nincs alternatívája. Ha azonban a MÁV ajánlata nem elfogadható szakszervezetünk tagjai számára, akkor a nyomásgyakorlás végső eszköze is, a sztrájk is ott van lehetőségként

- mondta a HelloVidéknek.

Barsi Balázs fontosnak tartottak megjegyezni, hogy a Mozdonyvezetők Szakszervezete az egyetlen sztrájkképes erő a vasúton, és ha szükségesnek ítéljük, akkor cselekszenek.

A mozdonyvezetők már régóta túlterheltek, és a leterheltség egyre nagyobb mértékben nő. Az utóbbi időben teljesen általánossá vált, hogy az állami vasúttársaságnál egy év alatt 13-14 havi munkaidőnek megfelelő a szolgálatban eltöltött idő.

Nagy a túlóra mértéke és a pihenőidőre elrendelt munkavégzés is. Így tűnhet a közvélemény számára magasnak a mozdonyvezetői fizetés. Azonban, ha ezt pl. órabérre számoljuk, akkor már teljesen más képet mutat. Folyamatosan keresik a mozdonyvezetői utánpótlást a vasúttársaságok, de a magas egészségi és pszichológia követelményeknek csak nagyon kevesen - mindössze a jelentkezők 10%-a -felelnek meg. Majd a képzés során közülük is sokan elbuknak így folyamatos a létszámhiány

- tette hozzá Barsi Balázs.

A vasúti mellékvonalakkal kapcsolatos kérdésünkre a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke elmondta, hogy tiltakoznak minden olyan intézkedés ellen, amely fejlesztési források biztosítása helyett a vasúti közlekedés felszámolásában látja a közösségi közlekedés megújítását. A vasúti mellékvonalakkal kapcsolatos folyamat régóta tapasztalható, a romló tendencia csak akkor állítható meg, ha a tulajdonos társadalmi vitát követően megalkotja végre a közösségi közlekedési stratégiát és ehhez igazítja a finanszírozást is.

Az nem megy, hogy csak szavak szintjén tartjuk fontosnak a vasúti közlekedést. Az autóbuszos közlekedés csak akkor lehet hatékony, ha a vasútvonalakra ráhordó szerepe megerősödik és nem versenytársa, hanem kiszolgálója lesz a vasúti személyszállításnak

- zárta.

Az állami vasúttársaságnál, nemcsak a bérfeszültségek okoznak komoly problémát, hanem a magyar vasúthálózat állapota is. A helyzet tarthatatlanságát jól mutatja, hogy a hálózat 42 százalékánál, összesen 3605 kilométer hosszan már most is sebességkorlátozás van érvényben.

A pályák állapota folyamatosan romlik, így ha nem történik érdemi fejlesztés 2025 re ez az arány már 50 százalék felett lesz

- mondta korábban a Hello Vidék megkeresésére a Vasutasok Szakszervezetének elnöke.

Meleg János szerint, ha nem történik előrelépés a hazai vasúthálózat fejlesztése terén, akkor az állapotromlás jelenlegi ütemét tekintve 2025-re 3880 kilométeren lesz érvényben lassú jelzés. A szakember szerint a legrosszabb állapotban lévő vonalak az alföldön, Baranya megyében, és Kelet-Magyarországon találhatóak.

A MÁV-nak 8426 kilométernyi vágányt kell karbantartania, a vállalat számításai szerint az állapotromlás jelenlegi ütemét tekintve 2030-ra már 4500 kilométeren lehet érvényben lassú jelzés. Ez azt is jelenti, hogy hiába mehet 140 kilométeres sebességgel a vonat Herceghalom és Szárliget között, ha a hálózat felén jóval lassabban döcögnek a szerelvények.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

gazdaság

máv

szakszervezetek

bértárgyalások