Durva húzás a hazai boltokban: hiába titkolják, így veheted észre, ha romlott a hús, sajt

HelloVidék   
  Megosztom
Durva húzás a hazai boltokban: hiába titkolják, így veheted észre, ha romlott a hús, sajt

Az ünnepek közeledtével egyre több áru halmozódik fel az üzletekben, áruházakban, van bőven, miből válogatni, vásárolni. Viszont ilyenkor a kapkodás, sietség miatt könnyebben leszünk figyelmetlenek, aminek bizony borsos ára lehet. Érdemes ilyenkor is ellenőrizni az élelmiszerek csomagolásán feltüntetett dátumokat a fogyasztást és felhasználást illetően, ha nem akarunk pórul járni. Persze még a legnagyobb odafigyelés mellett is előfordulhat, hogy lejárt szavatosságú vagy nem túl jó minőségű hús kerül a kosarunkba, rosszabb esetben a hűtőnkbe. Mit tehet ilyenkor a vásárló? Kinél és hogyan tud reklamálni? Mit kell tennie a boltoknak? Ennek jártunk utána a Nemzeti Élelmiszerlánc Biztonsági Hivatal szakembereinek segítségével. 

HelloVidék: Mit tehet olyan esetben a vásárló, ha romlott húst, vagy egyéb más terméket vásárol és ezt már csak otthon veszi észre? Mit tesz a bolt ilyen esetben? Hogyan kell kezelnie az esetet?

Nébih: A vásárló a vásárlás helyén panaszbejelentést tehet szóban vagy írásban, melyet a forgalmazó köteles kivizsgálni. Az áru értékének visszatérítésére a vásárlás helyén tett bejelentés esetén van lehetőség.

HelloVidék: Milyen szabályok vonatkoznak a boltban tárolt húsokra, termékekre? ki ellenőrzi ezeket, illetve, hogyan tartatják be a szabályokat?

Nébih: A valamennyi élelmiszeripari vállalkozóra vonatkozó általános higiéniai követelményeket az Európai Parlament és a Tanács 852/2004/EK rendelete az élelmiszer-higiéniáról határozza meg. A rendelet II. számú melléklete részletezi az élelmiszerforgalmazó helyre vonatkozó elvárásokat, melybe beletartozik a raktár is. Az élelmiszerek tárolására szolgáló helyeket tisztán, műszakilag megfelelő állapotban kell tartani. Az elrendezésének, méretének lehetővé kell tenni a megfelelő karbantartást, tisztítást, és kártevők elleni védekezést. Az élelmiszerek tárolására ‒ az élelmiszer előállítója által meghatározott hőmérsékleten tartás biztosítása érdekében ‒ megfelelő kapacitású és hőmérsékletű hűtőberendezésnek kell rendelkezésre állnia. A hűtőberendezések hőmérsékletét rendszeresen ellenőrizni és dokumentálni kell. Az élelmiszert a termelés, a feldolgozás és a forgalmazás minden szakaszában óvni kell a szennyeződéstől. Az élelmiszeripari vállalkozónak a HACCP – Veszélyelemzés Kritikus Szabályozási Pontok – alapelvein alapuló folyamatos eljárást kell kialakítani és működtetni, amellyel biztosítható az élelmiszerek biztonságossága, megfelelő minősége, azonosíthatósága és nyomonkövethetősége, valamint részletes önellenőrzési tervvel is rendelkeznie kell. Az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóság országos ellenőrzési rendszerének a feladata a nem megfelelő minőségű vagy hamisított, esetleg élelmiszerbiztonsági kockázatot jelentő élelmiszerek teljes élelmiszerláncból való kiszűrése. A hatóság az Integrált Többéves Nemzeti Ellenőrzési Tervben foglaltak alapján, éves bontás szerint végzi az ellenőrzéseket a teljes élelmiszerláncban. Az ellenőrzések és mintavételek számát kockázatbecslés alapján határozzák meg a lehetséges veszélyek, az élelmiszerbiztonsági kockázatok, valamint a területi adottságok figyelembevételével az ellenőrzendő létesítmények (előállítók és forgalmazók) és élelmiszercsoportok vonatkozásában. Eseti hatósági élelmiszer-ellenőrzésre más hatóságtól, civil szervezettől, vagy a fogyasztók részéről érkező, élelmiszerbiztonságot érintő bejelentés nyomán kerülhet sor. Az előállított és forgalomba hozott élelmiszerek biztonságosságának garantálásához a hatósági ellenőrzések mellett az élelmiszer-vállalkozások önellenőrzési tevékenysége is jelentős mértékben hozzájárul. A hatósági vizsgálatok rendszere kiegészül az élelmiszer-vállalkozások önellenőrzés során végzett vizsgálataival, melynek teljesítését a hatóság felügyeli. A két ellenőrzési rendszer kellő mértékben biztosítja az élelmiszerbiztonságot.

HelloVidék: Felelősségre vonható a bolt ilyen esetben? Mit tehet a vásárló, ha szeretné bejelenteni az esetet?

Nébih: Az élelmiszer-higiéniával, az élelmiszerbiztonsággal és az élelmiszerek minőségével kapcsolatos közérdekű bejelentéssel fordulhat a vásárló a forgalmazás helye szerinti területileg illetékes járási hivatal élelmiszerlánc-biztonsági és állategészségügyi osztályához, de természetesen a Nébih is fogadja a közérdekű bejelentéseket e-mailben (zoldszam@nebih.gov.hu), továbbá ingyenesen hívható ZöldSzámot működtet a 06-80/2-63244 (06-80/a nebih) számon, melyen az élelmiszereket érintő fogyasztói panaszok, közérdekű bejelentések szintén megtehetőek. A ZöldSzám a nap 24 órájában hívható, munkaidőn kívül üzenetrögzítő rögzíti a hívásokat. További lehetőség a bármely mobiltelefonos platformon elérhető „Nébih Navigátor” alkalmazás, melynek segítségével rövid videóval, hangfájllal, vagy fényképpel is kiegészíthető a közérdekű bejelentés és ma már a Nébih facebook oldalán, valamint honlapján elérhető chatbot is fogadja a bejelentéseket. A bejelentések kivizsgálás céljából az illetékes hatósághoz kerülnek. A gyors és célzott hatósági kivizsgálás szempontjából fontos, hogy a bejelentés lehetőség szerint minél több adatot tartalmazzon a kifogásolt élelmiszerre, illetve a végzett tevékenységre vonatkozóan:

  • vásárlás helye (üzlet megnevezése, címe), ideje
  • élelmiszer pontos megnevezése
  • gyártó/forgalmazó megnevezése,
  • termék gyártási száma (csomagolt áruknál)
  • termék fogyaszthatósági/minőségmegőrzési ideje (csomagolt áruknál).

A végzett tevékenységre vonatkozó bejelentésnél fontos, hogy rendelkezésre álljon az üzlet pontos neve, címe, és a tapasztalt hiányosság vagy szabálytalanság a lehető legrészletesebben. Az élelmiszer-forgalmazó létesítmények ellenőrzése során a hatóság vizsgálja, hogy a végzett tevékenység feltételei, a forgalomba hozott élelmiszerek, valamint a tevékenységhez kapcsolódó dokumentáció megfelel-e az Európai Uniós és nemzeti jogszabályokban foglalt előírásoknak. Ha a fogyasztói bejelentést követő ellenőrzés során a hatóság hiányosságot, hibát vagy mulasztást tár fel az adott kereskedelmi egységben, kötelezi a vállalkozást azok megszüntetésére, valamint a jogsértéssel arányosan bírság kiszabására is sor kerülhet.

HelloVidék: Milyen büntetésre/bírságra számíthat ilyenkor egy üzlet?

Nébih: Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény értelmében az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv a feltárt jogsértés súlyával arányosan, a jogsértésben rejlő kockázat mértékének és jellegének figyelembevételével jogkövetkezményeket alkalmazhat. A bírság kiszabása mellett – lehetséges opcióként – szerepelhet a tevékenység végzésének határozott időre, teljesen vagy részlegesen történő felfüggesztése, korlátozása, a működés megtiltása, az újbóli működés feltételhez kötése is. A fenti intézkedésekre abban az esetben kerülhet sor, ha a feltárt hiányosság vagy szabálytalanság élelmiszerbiztonsági veszélyt hordoz. A törvény kimondja, hogy a bírság mértékét az eset összes körülményére – így különösen az érintettek érdekei sérelmének körére, súlyára – tekintettel kell meghatározni. A bírság kiszámítására vonatkozó kormányrendelet részletesen meghatározza a bírságösszeg számításának menetét, megadva a különböző bírságok alap értékét, a súlyosbító tényezők alkalmazásának feltételeit, az esetenként alkalmazható szorzókat, továbbá a különböző okok miatt az egyes meghatározott gazdasági szereplőkre minimálisan és maximálisan kiszabható bírságok összegét.

HelloVidék: Mit tanácsolnak a vásárlóknak, mire figyeljenek a boltokban?

Nébih: A friss hús vásárlásakor, a csomagolatlan, pultba kihelyezett termékek esetében figyeljünk a hús felületére, az elszíneződésre. A friss hús felülete csillogó, nem beszáradt, színe az állatfajra jellemzően sötétebb vagy halványabb vörös. A termék átvételekor lehetőség szerint ellenőrizzük, hogy nincs-e valamilyen kellemetlen, romlásra utaló szaga. A hús minőségének és biztonságának fenntartásához általános szabályként a húsokat – a többi hűtést igénylő áruval együtt – a vásárlás végén helyezzük a kosárba, és lehetőség szerint hűtőtáskában szállítsuk hazáig, különösen, ha melegebb az időjárás. A friss húst hazaérkezve azonnal a hűtőszekrénybe kell tenni. Az előre csomagolt húskészítményeknél és friss húsnál minden esetben ellenőrizzük a címkén feltüntetett fogyaszthatósági időt. A vákuumcsomagolt termékeknél a belső felületen a pára lecsapódása utalhat a hűtési lánc megszakadására. Ne vásároljuk meg a sérült csomagolású, vagy elszíneződött terméket. A tojást a vásárlás előtt alaposan vegyük szemügyre, figyeljük a tojáscsomag jelölését, a tojás külső felületét, a dobozt vagy tálcát. Hiányos jelölésű, repedt, törött, erősen szennyezett héjú, vagy szennyezett csomagolású tojást ne vásároljunk. A tojást a felületén termelői kóddal kell ellátni. A tojás dobozán ellenőrizzük a minőségmegőrzési idő lejáratának dátumát, a tojások a tojásrakástól számított 28 napig használhatóak fel. Tejtermékek esetében mindig ellenőrizzük a lejárati időt, a sértetlen csomagolást. Ne vásároljunk szennyezett csomagolású, esetleg kellemetlen szagú terméket. A sajtok áttetsző csomagolása esetén a nem kívánt penész megjelenése észrevehető.

Címlapkép: Getty Images

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem akarsz lemaradni a magyar vidék legfontosabb híreiről? Kövess minket Facebook-on is. Kattints ide a feliratkozáshoz!
  Megosztom

hellovidek

romlott hús

romlott termék

nemzeti élelmiszerlánc biztonsági hivatal

nébih

romlott élemiszer